Forumsvar skapade

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #170021
    E-avtalet
    Deltagare

    Hej,

    Det mesta har behandlats i den här tråden redan men jag kan förtydliga skillnaden lite mellan Ångerrätt & öppet köp.

    När det gäller den lagstadgade ångerrätten har du som e-handlare ganska liten möjlighet att styra villkoren. Du skall informera om ångerrätten under rubriken “Ångerrätt” i dina köpevillkor. Du skall också se till att konsumenten får ta del av denna information “i varaktig form”.

    För att uppfylla det senare kravet kan du antingen skicka med informationen i mail som går ut i samband med köp. Informationen måste då finnas i mailet och inte länka till villkoren på din sida. Orsaken till detta är att konsumenten skall själv skall kunna förfoga över innehållet till skillnad från innehållet på en hemsida som kan ändras / uppdateras utanför konsumentens kontroll.

    Ett annat vanligt sätt att uppfylla detta villkor är att informationen skickas med på dokument som medföljer varan (normalt kvitton, plocksedlar m.m).

    Öppet köp är däremot något som man själv helt styr över. Det enda viktiga här är att villkor i dina öppet köpevillkor aldrig kan gälla över ångerrätten om de är “sämre än villkoren för ångerrätten”.

    Genom att använda Öppet köp i kombination med ångerrätten kan man erbjuda sina kunder riktigt generösa returvillkor – tex “Öppet köp i 60 dagar” villkoret att te.x produktförpackningen är obruten och oskadad. (ett sånt krav kan man normalt inte ha inom ramen för ångerrätten).

    Genom att kombinera Ångerrätt och Öppet Köp kan man få ett starkare kunderbjudande utan att för den delen dra på sig kostnader som man normalt inte skulle ha haft.

    Ett generellt tips är att lyfta fram de kundfördelar som men erbjuder utöver vad lagen kräver på ett tydligt och säljande sätt i shoppen.

    Jag hoppas detta ger lite mer klarhet.

    Johan Frykendahl

    E-avtalet – Köpvillkor för e-handel

    #162969
    E-avtalet
    Deltagare

    @Jolo 63558 wrote:

    Hej E-avtalet och alla andra! :)

    Enligt Svensk Handel som jag pratade med menade det att följande gäller:

    Om kunden ångrar sitt köp behöver inte säljaren betala tillbaks frakten som köparen betalt för att få hem varan. (denna frakt är då förbrukad av kunden)

    Det är en vanlig uppfattning men tyvärr fel, antingen fick du fel råd eller så är det en missuppfattning. Sä är står det i lagen:

    14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.
    Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras.

    Om kunden ångrar sitt köp måste köparen stå för returkostnaden tillbaks till säljaren.

    Rätt (såvida inte annat har avtalats)

    Om kunden skickar tillbaks varan pga att något är fel på varan/reklamation så måste säljaren betala tillbaks frakten som köparen betalt för att få hem varan samt returfrakten.

    Rätt

    För om en kund beställer hem tex en svart soffa men ångrar sig och vill ha en blå och kanske tom ångrar sig en tredje gång och vill ha en svart iallafall så verkar det orimligt att säljaren ska skicka 3 olika soffor fram och tillbaks och sedan vara skyldig att betala tillbaks kundens fraktavgift för att denna har svårt att bestäma sig. Frakt av möbler och andra stora saker är en ganska stor kostnad och om man skulle gå in för det skulle man ju i princip kunna få en liten nystartad butik i konkurs genom sätta detta i system. 😎

    Returer kommer orsaka kostnader, men jag tror inte att du behöver vara så orolig för att någon skall sätta i system att skicka soffor fram och tillbaka. Konsumenten står ju själv för returfrakten och en soffa är väl inte direkt gratis att skeppa ?

    Hade det däremot varit i Finland hade du även fått betala för returen, så vi har det lite bättre här i Sverige kan man säga.

    Jag har heller aldrig fått bilersättning när jag köpt något och när jag kommit hem upptäckt att varan var trasig och jag måste åka tillbaks för att byta den..men det borde man kanske få?

    Du har rätt till det men du får nog stå på dig och kräva det i butiken.

    Vad menas med specialtillverkat för kund egentligen, vissa av de varor jag säljer kommer tillverkas till kunden först när denne lagt sin beställning, dock gäller detta alla standard-storlekar så det är ju inte specialmått det handlar om??

    Precis som du själv skriver kan det vara en vissa mått (inte standard storlekar). Andra exempel är gravering eller annan anpassning som är helt unik för kunden.

    Det är alltså inte bara att du beställer en vara från din leverantör som normalt inte ingår i det ordinarie sortimentet, den måste alltså anpassas särskilt efter kundens önskemål.

    #162926
    E-avtalet
    Deltagare

    @Jolo 63486 wrote:

    Ringde Svensk Handel, fick bra svar fast jag inte var medlem! :)

    Bla sa de (i motsats till konsumentverket) att man inte behöver betala tillbaks fraktkostnaden om kunden ångrar sig (denna blir då förbrukad). Fraktkostnad är man endast skyldig att betala tillbaks vid en reklamation.

    Tyvärr kan varorna inte plomberas, och oavsett har kunden rätt att öppna varan (om det krävs för att undersöka den) oavsett plombering. (enligt svensk handel)

    Hej,

    Här kommer några generella svar på dina frågor. Tyvärr är det alltid svårt att ge ett exakt svar eftersom det kan variera från situation till situation.

    När det gäller fraktkostnaden så du återbetala vad kunden betalt till dig (enligt tvingande lag). Däremot skall kunden stå för returfraktkostnaden såvida ni inte avtalat något om något annat.

    Precis som skrevs tidigare i detta inlägg skall varan returneras ” i väsentligen oförändrat skick”.

    Du får plombera varor om dess “skick” kan bli förändrat om kunden skulle byta plomberingen, men det innebär inte automatiskt att du kommer undan ångerrätten om plomberingen bryts.

    Ska man dra detta till sin spets måste kunden ha möjlighet att undersöka varan och det kan innebära att en plomberingen måste brytas.

    När det gäller vissa varor såsom CD skivor och liknande har man dock automatiskt ett skydd i lagen som gör att du kan neka ånger vid bruten plombering.

    Här är några exempel på undantag som vi listar i E-avtalet:

    [IMG]http://eavtalet.com/uploads/50a785cb819d8b0816526a3f73dc8237.JPG[/IMG]

    Frågan är alltså om kunden kan undersöka vara utan att behöva bryta plomberingen ?

    #145094
    E-avtalet
    Deltagare

    @Lasseboy 44208 wrote:

    Trots att de inte har hört av sig inom 7 dagar för att reklamera en defekt produkt som står i våra köpevillkor som kunden godkänt.

    Det är aldrig kul att bråka om småsaker, speciellt då den andra inte verkar vilja hitta en smidig lösning på problemet trots att du gjort mer än vad du är skyldig till. En del vill bara bråka helt enkelt.

    Jag skulle dock råda dig till att ta bort bestämmelsen om reklamation inom 7-dagar från dina köpvillkor i det fall tvisten skulle gå till rätten.

    Konsumenter (privatpersoner) har enligt lagen (KKL) rätt att reklamera inom “skälig tid” från det att felet upptäckts eller bort upptäckas. Lagen säger också att “skälig tid” alltid är minst 2 månader från det att felet upptäckts.

    Om du begränsar detta till 7 dagar kan det ligga dig i faten om det går till rätten.

    Lycka till

    / Johan

    #145065
    E-avtalet
    Deltagare

    Till alla som tycker köpvillkor är mindre kul

    Snart kommer beta versionen av e-avtalet att släppas. Webbtjänsten e-avtalet gör att e-handlare enkelt kan skapa, uppdatera och bevaka köpvillkor till sin nätbutik. Vårt mål är att förenkla det svåra på ett sätt som både sparar tid och pengar för e-handlaren.

    Alla som anmäler sig till Betan på http://www.e-avtalet.se kommer få ett riktigt bra erbjudande från oss.

    E-avtalet kommer vara ett billigt men kraftfullt verktyg för e-handlare. Tjänsten har funktioner som versionshantering och centrala uppdateringar, det betyder att om lagar ändras eller om leverantörer (Klarna m.f) ändrar villkor så får de e-handlare som berörs ett förslag på en uppdaterad version av sina köpvillkor.

    E-avtalet kommer i en första version skapa köpvillkor som är anpassade för försäljning till kunder Sverige. I senare versioner kommer e-avtalet även kunna skapa köpvillkor för försäljning på andra europeiska marknader.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)