Forumsvar skapade

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #201631
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    DHL skiter i vad paketet väger, allt blir uppgraderat till 1kg oavsett så länge som det är ett minimum-mått, våra minsta paket är 18x12x8cxm (minimumhöjden är dock 3.5cm) och kostar ca 75kr exkl. moms och drivmedelstillägg per paket att skicka till DHL servicepoint. Svindyrt, jag vet, men vi har åtminstone inte fri frakt till kund😂  Leveranserna till servicepoint tar vanligtvis bara ett dygn från Ystad upp till Dalarna och är väldigt tillförlitligt, samt storleken på våra försändelser varierar något enormt, så vi behöver ett fraktbolag som klarar allt från paket på 1kg till pallar på flera hundra kilo.

    #201630
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    Twitter är skoj, men använder det endast privat idag. Den största buggen är att en notis om ett svar på en kommentar man gjort på någon annans inlägg inte går att “back tracka” tillbaka till det man skrev, så de flesta notiser är helt irrelevanta eftersom man inte har en aning om vad personen svarat på för något. Det blir således en plats där alla tycker och skriver massor, men ingen disskution sker eftersom ingen vet vad någon svarar på. Riktigt konstigt ställe alltså..

    #201628
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    1. Vi “levererar” inte ordern eller fakturan förräns dagen den skickas från vårt lager /leverantörs. Vi delleverar inte heller förutom i specialfall med en kund som ber om det eller är en mycket trogen återkommande kund, fraktkostnader för flera delleveranser äter lätt upp marginalerna helt och hållet. Med faktureringsfirmorna (vi använder oss av SVEA) så kan man även logga in i deras system och förlänga förfallodatum flera veckor manuellt om kunden ber om det, eller om det det tex blir någon fördröjning av leveransen, att den fastnat på terminal eller liknande.

    2. Nej, vill kunden kunna betala först när varorna anlänt så måste de välja faktura, men det brukar faktiskt folk veta av någon konstig anledning (till skillnad från kunskapen att fraktbolag inte fraktar gratis och vi “skor oss” på fraktkostnaden😂) Väljer man direktbetalning så har man gjort aktivt val, men man bör tänka på tydlighet i webb-butiken eller i samtal /mail med kunden om produkten finns i lager och kan skickas direkt, eller om det är en beställningsvara med längre leveranstid.

    3. Ja. Dock så händer det tyvärr ibland att det blir fel, då ett lagersaldo ofta behöver manuell handpåläggning, vid skadade produkter, returer, kunder som vill lägga till produkter i efterhand osv osv.. Att ofta inventera lagret är mycket viktigt, tyvärr är vårt lager alldeles för stort och oorganiserat för att vi ska kunna hålla på med det, men tack vare att vi är ett litet företag så har alla anställda stenkoll på allt. Värre blir det den dagen vi måste anställa en “vanlig” fackligt ansluten person som ska ha specifika arbetsuppgifter i sin arbetsbeskrivning – sådant fungerar inte överhuvudtaget på ett mindre företag.

    • Det här svaret redigerades för 1 år sedan av Flaskhalsen2.
    #201626
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    Vi använder oss av DHL och är på det stora hela ganska nöjda. De har dock inga bra alternativ för hemleveranser vilket blir alldeles för dyrt. Frakt till Servicepoint går i stort sett alltid på endast en dag inom södra Sverige och upp till och med Dalarna, vilket är imponerande. MEN, observera att i enlighet med deras regler så är ansvaret avsändarens om de inte kan sticka en skiftnyckel 5cm rakt in i kartongen utan att skada produkten, så vill man vara på den säkra sidan så måste man skicka mycket “luft” i kartongerna, utfyllt med packmaterial. Med det sagt så brukar reklamationerna vara ganska få och oftast gå att lösa om man har stenkoll på precis ALLT, till skillnad från Postnord som tycker att ALLT är avsändarens ansvar, även frakten som de tar betalt för att genomföra.

    Måste även tillägga att DHLs kundservice är imponerande, trevliga kundservice-medarbetare som faktiskt verkar vilja hjälpa till – det är EXTREMT ovanligt idag.

    • Det här svaret redigerades för 1 år sedan av Flaskhalsen2.
    #201624
    Flaskhalsen2
    Deltagare

    Postnord är ett skämt. Vi använder oss av DHL, och så länge man lusläser och lär sig ALLT om deras regler och följer dessa rigoröst så brukar det flyta på riktigt bra och det är få gånger det blir några större problem.

    Men, priserna alltså hos de stora fraktjättarna börjar bli hysteriska, det borde finnas utrymme för en mindre aktör med ett modernt effektivt system att växa något enormt, åtminstone inom Sverige.

    Vi kollade upp Budbee (tror det var Budbee iaf 🧐) och vi förde långa diskussioner om ett avtal  i över en månad och när allt var klappat och klart så fick vi ett mail där vi fick veta att våra volymer var för små och det skulle bli en dyr straffavgift för det vid VARJE HÄMTNING (trots att vårt företag ligger i ett område med massor andra företag med dagliga leveranser 😂. Så det blev bara att be dom dra åt helvete och leta vidare.

    • Det här svaret redigerades för 1 år sedan av Flaskhalsen2.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)