Forumsvar skapade

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186642
    George
    Deltagare

    @JohannesK 94083 wrote:

    Hej,

    Vi har precis startat upp Everysafe gpslarm – Trygga smarta GPS-larmet och har i nuläget gjort en enkel webshop dit vi drar en del trafik och konverterar till lite affärer. Vad behöver man tänka på, finns det tips på bra läsning/inspiration? På sikt kommer vi behöva utveckla vår sida såklart, men i nuläget vill vi “sälja de jordgubbar vi har”. Kom gärna med konstruktiv input om ni har bra tips på läsning, förbättringar etc. Tacksam för hjälp!:)

    Hej!

    Beroende på webbläsare och språkinställningar som jag testar med hamnar jag ibland på den engelska versionen av webbutiken där produkten marknadsförs som YachtSafe boat alarm. Innehållet känns lite “still under construction” (inga produkter går att köpa, text på svenska, m.m.) och borde flyttas till en utvecklingsmiljö tills allt är klart för publicering.

    Google har dock redan hittat innehållet och skickar trafik till borttagna sidor som ger “404 – Page not found”. Dirigerar ni om den trafiken till de svenska sidorna eller till er andra webbutik under .eu-domänen, kan ni kanske rädda lite affärer som annars riskerar att gå förlorade.

    Även den svenska webbutiken blandar lite svenska och engelska, bland annat i varukorgen och i sidfoten.

    När jag tittar på köpvillkoren samt integritetspolicy:t är dessa upplagda som blogginlägg istället för som vanliga sidor. Upplysningar i stil med “comment form is closed” inger tyvärr inte så mycket förtroende för potentiella kunder; byt inläggen mot sidor istället. Det finns t.o.m. en funktion i WordPress för att skapa en standardsida för integritetspolicy.

    Ledsen om jag är lite hård i min kritik, men jag har försökt att vara lite konstruktiv också.

    #186394
    George
    Deltagare

    @LifeOfE 93724 wrote:

    Tack. Har tänkt på detta själv utan att fatta hur långsam den faktiskt är. Har du några tips på vad jag kan göra?

    Det som jag själv ska på är att få ner alla bilder i storlek med hjälp av plugin. Samt kanske i framtiden ha ett annat format än JPEG. Sen ska jag också försöka se om det är någon kod som går att ändra på i hur sidan laddar, får ta hjälp av han som byggt designen.

    Du behöver se över hela kedjan från webbhotell till innehåll när du optimerar för bättre prestanda. Jag kan se att du redan har börjat arbeta med innehållet, det märks!

    Om du inte har gjort det ännu så testa din webbshop med PageSpeed Insights hos Google för att få en rapport över vilka problem som finns och tips på förbättringar.

    Försök att skala bort så mycket onödig kod som möjligt. Gå igenom alla tillägg och undersök om de verkligen behövs, att de är rätt konfigurerade eller om de kan bytas ut mot bättre. Sidan laddar rätt så mycket Javascript- och CSS-kod, varav en del blockerar rendering.

    Aktivera cachning av innehåll, minimera, komprimera och slå ihop mindre filer för att de ska skickas snabbare och med färre hämtningar.

    Webbhotellets servrar tar lite tid på sig att svara vilket även Google anmärker på, du kanske behöver uppgradera ditt konto för att få bättre responstider.

    Det är mycket att sätta sig in i och det mesta är rätt så tekniskt, men det finns en del tillägg till WordPress som underlättar arbetet.

    #186378
    George
    Deltagare

    @LifeOfE 93713 wrote:

    Skulle gärna vilja få lite feedback på http://www.pieceofbag.se

    Förutom de punkter som webbinnovation nämnde och ett par 404-länkar på förstasidan så laddar sidan fruktansvärt långsamt. Det tar drygt 10 sekunder innan det mesta är färdigladdat, över 40 sekunder om även den stora bilden på nästan 3 MB ska ladda klart.

    Google PageSpeed Insights ger 4 poäng av hundra möjliga på mobiler och 21 – 22 poäng på desktop, du vill ha poäng som är en bra bit ovanför 90 för att det ska vara godkänt.

    Att sidan laddar så långsamt kan dels leda till att dina besökare tröttnar på att vänta och väljer att lämna sidan, dels till att Google (som gillar sidor som laddar snabbt och då särskilt på mobiler) straffar sidan med en sämre position i sökresultaten.

    #185885
    George
    Deltagare

    @kaiserkarl 93012 wrote:

    Det är väl en ganska klassisk frågeställning detta, men om ni slänger ett getöga på sidan, är det något som skrämmer bort er? vad kan jag med enkla medel förbättra? osv…

    Om jag som potentiell kund tittar på ett av doftljusen så blir jag skrämd av den stora textmassan under produktbeskrivningen, det tar helt enkelt emot att börja läsa texten.

    Försök att luckra upp texten så att den blir lättare för ögat, dela upp mycket långa stycken i mindre och ha lite mer mellanrum mellan dem.

    Använd även rubriker och underrubriker. Förutom att ge besökaren en snabb överblick över texten och flera ställen att börja läsa texten på, hjälper det även SEO-mässigt förutsatt att rubrikerna är väl valda.

    Lämpliga ställen att ha rubriker skulle kunna vara ovanför stycken som handlar om motivet, doften och konstnären (som även skulle kunna ha flera underrubriker).

    #185861
    George
    Deltagare

    @Calixter 92987 wrote:

    Hej igen!

    Vill få lite feedback på min site, har gjort ganska stora förändringar det senaste och lagt till och tagit bort en del funktioner! ( Siten är 2 månader gammal )

    All kritik är välkommen!

    Mvh,

    Här är lite blandade saker som jag reagerade på…

    När jag för muspekaren över “Varumärken” i menyn öppnas det en tom undermeny ovanpå brödsmulorna.

    Produktrutorna flyter inte korrekt åt vänster när jag testar med Firefox, t.ex. under kategorin “Krukor” börjar tredje raden (fyra produkter per rad) med två tomma platser.

    Sidan “Byten och reklamationer” innehåller lite småfel i texten (“förpackningenså”, “information.Efter”).

    På sidan “Leverans” saknas det information om vilket bolag som sköter frakten, men jag såg i en annan tråd att ni inte riktigt har bestämt er ännu.

    Ett antal URL:er, t.ex. till sidan “Köpvillkor” och kategorin “Lampor” innehåller ett “-2” efter namnet, vilket inte ser så värst kul ut. Överhuvudtaget så känns “.html” i slutet lite omodernt.

    Hela länkstrukturen skulle behöva en genomgång, ni har t.ex. kategorier för varugrupper (/artiklar/kruka/index.html) men inte för produkter (/artiklar/kruka-pottery-s.html) och en hel del annat som inte ser bra ut.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)