Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 2,495 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183189
    GregerA
    Deltagare

    Det går att beställa när du bokar, så att avsändaren betalar alla avgifter. Enligt ordinarie prislista så brukar det tillkomma några hundralappar i avgifter för det, men om det är större volymer så bör det gå att förhandla.

    Åtminstone på UPS kan du vid on-line bokning specificera
    Frakt – betalas av avsändare/mottagare/tredje part
    Tull – betalas av avsändare/mottagare/tredje part
    Moms – betalas av avsändare/mottagare/tredje part

    Jag tror det är samma på DHL och Fedex.

    #183187
    GregerA
    Deltagare

    Ja, de sköter alla formaliteter.

    Om det tillkommer några skatter och avgifter vid importen så tar de ut dem av mottagaren.

    #183169
    GregerA
    Deltagare

    Jag håller med om att frågeställningen är lite diffus, men jag kan ju försöka mig på ett svar i alla fall.

    Om reklamen riktar sig till konsumenter skall priset alltid anges inklusive moms.

    Om reklamen riktar sig till näringsidkare (icke konsumenter) så kan priset anges exklusive moms. Eftersom man kan anta att alla konkurrenter i detta segment anger priser exkl moms så bör man göra det för att inte riskera att verka 25% dyrare än “alla andra”, bara för att kunden inte noterar att det ena priset är med och det andra utan moms.

    Om kundgruppen är blandad så tror jag det krävs en väldigt stor övervikt mot näringsidkare för att man inte skall behöva visa priser inklusive moms.

    Bäst är att ge kunden möjlighet att välja hur priserna skall visas i webbshopen.

    #183049
    GregerA
    Deltagare

    Här hittar du de flesta eID systemen: https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_identification

    Jag har inte lyckats hita någon sammanställning på Swish-liknande system, men Danmark och Norge har ett som heter MobilePay, som lär vara större än Vipps. I övrigt verkar det finnas massor av nationella system världen över med eller utan bankernas inblandning.

    #183006
    GregerA
    Deltagare

    Jag vet inte den exakta juridiken, men man kan väl säga att har du signerat transaktionen så har banken rätt att lyfta dem från ditt konto. Sedan skall de naturligtvis även se till att de når rätt mottagare.

    Jag vet av egen erfarenhet att bankernas system för direktbetalningar fungerar lite bristfälligt. Sker något fel under transaktionen (efter signering) så är pengarna dragna från kundens konto – men de når aldrig oss (eller vår betaltjänst). Men det sker en nattlig avstämning, och har ett fel inträffat så sätts pengarna tillbaka på det ursprungliga kontot. Så om man tittar på kontot 1-2 dagar senare finns pengarna där igen.

    Såvitt jag kan minnas har pengarna alltid kommit tillbaka med automatik om ett fel uppstått.

    #182975
    GregerA
    Deltagare

    Ursäkta att mitt svar dröjt – det har varit mycket e-handel och annat.

    Enligt Konsumetköplagen:
    Avbeställning
    37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §.

    Skadestånd
    41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
    1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
    2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
    3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
    Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.
    Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

    Som jag försökte förklara innan skall man skilja på “en bekräftelse att vi tagit emot din order” och “en bekräftelse att vi accepterar din order”.

    När kunden lägger en order (i webbshopen eller på annat sätt) ger han säljaren ett anbud där han förklarar sig villig att köpa varan på de angivna villkoren. Säljaren kan, men måste inte, acceptera detta.

    Normalt är den “orderbekräftelse” som automatiskt skickas ut av webbshopen bara en bekräftelse att vi har tagit emot din order. Den utgör alltså ingen formell accept.

    Man bör alltså skicka en formell orderbekräftelse, där man accepterar ordern, så snart som möjligt för att kunden skall vara bunden av köpet. Har man inte skickat någon sådan så står det i princip kunden fritt att avbeställa utan kostnader.

    Hoppas det blev lite klarare nu. :)

    #182836
    GregerA
    Deltagare

    Ångerrätt gäller precis som du säger när köparen tagit emot varan. Man kan väl i och för sig acceptera ånger innan han hämtat ut den, men då kan/bör man ta ut de extra fraktkostnader man drabbas av pga outhämtad försändelse.

    Sen är det väl numera så att man inte är tvungen att erbjuda ångerrätt på varor som kostar under 400:- om jag minns rätt.

    Avbeställning kan ske innan säljaren bekräftat ordern. Levererar man varan så är det ju en tydlig bekräftelse på att man accepterat ordern. :) Är det en vara med leveranstid så bör man alltså se till att skicka en bekräftelse, annars har kunden rätt att avbeställa.

    Att tänka på är att en bekräftelse “att vi har tagit emot din order” normalt inte bör utgöra en accept av ordern. På så sätt har man möjlighet att tacka nej till order som man av någon anledning inte kan eller vill leverera. (Fel pris, ingen tillgång, etc)

    En äkta orderbekräftelse, som innebär accept av ordern, bör man bara skicka sedan man granskat ordern.

    #182565
    GregerA
    Deltagare

    Moms baseras i huvudsak på var varan omsätts. Hur betalningen flödar har ingen betydelse.

    I ditt fall omsätts varan i Sverige,och det är svensk moms som skall betalas.

    Varan passerar ju inte någon landsgräns, så det är ett ganska enkelt scenario.

    #182445
    GregerA
    Deltagare

    Om du vill köpa datorn privat finns det ingen anledning att blanda in företaget överhuvudtaget. Är det ett privatköp kan du inte låta företaget lyfta momsen.

    Är det ett arbetsredskap så låter du företaget köpa den som förbrukningsinventarie (direktavskrivning). Blanda inte in personaldatorer – det kan bli fråga om förmånsbeskattning i så fall.

    Saknar bolaget pengar för att göra inköpet kan du ju låna ut pengar som sagts innan, och dessutom ta ut lite ränta på dem.

    #182322
    GregerA
    Deltagare

    Jag känner inte till någon sida. Man får väl studera ett antal engelska/amerikanska siter och se vad de använder för uttryck.

    Will arrive on or before xxxx-xx-xx är mitt förslag.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 2,495 totalt)