Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 184 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #176874
    henrik
    Deltagare

    Haha måste kännas häftigt att hänvisa till olika avdelningar och att man själv inte är insatt när man är 2 anställda :p

    #175468
    henrik
    Deltagare

    Som sagts tidigare så är Verisure, Trygga hem mm endast avsedda för hembruk då de är Godkända i Larmklass R (trådlösa larm). Tror inte det finns något försäkringsbolag som godtar lägre än Larmklass 1 och har du stort lagervärde/elektronikprylar så brukar de kräva larmklass 2 och då är det skalskydd med larm på alla fönster och dörrar som gäller.

    Mvh
    Henrik

    #174713
    henrik
    Deltagare

    Hej!

    Knepigt bokföringsprogram du verkar ha som gör ett sådant fel?

    Hursomhelst. Det verkar bara vara ett avrundningsfel så då hade jag nog bara bokat bort den kronan mot 3740 öresavrudning på en manuell verifikation.

    #174164
    henrik
    Deltagare

    @SEOtorget.se 76681 wrote:

    Hej Fredrik!
    När det kommer till att betala skatt/moms så är det alla användare för sig själv som ansvarar för det. Dock kan privatperson tjäna upp till 30.000 kr utan att betala moms när det är inom en hobbyverksamhet. Sen ansvarar alla företag som erbjuder sina tjänster att de betalar in den moms som ska betalas.

    Men när det kommer till att företag ska köpa tjänster, så kan jag inte garantera att säljaren betalar in skatt om det är en privatperson. Därför skulle jag råda att köpa tjänsten som en privatperson istället för företag.

    Hälsningar
    SEOtorget

    När det gäller privatpersoner som säljer tjänster så räknas det inte som hobbyverksamhet utan näringsverksamhet. Har man då ingen F-skatt så är det köparen som måste betala både arbetsgivaravgifter och inkomstskatt. Privatpersoner kan således inte sälja tjänster på “rätt” sätt utan att ha en F-skattsedel och då är man inte privatperson längre.

    Jag hade tänkt efter både en och två gånger innan jag låtit privatpersoner att sälja tjänster på min sida om jag var du. Även om det sker mellan privatpersoner skall skatterna betalas annars räknas det som svartjobb. Det är väl lite att jämföra med alla dessa bloggare som erbjuder tjänster utan att göra rätt för sig. Har för mig att skatteverket hade en raid mot dessa för ett tag sedan.

    #173994
    henrik
    Deltagare

    @Magnus448 76488 wrote:

    Tack för svaren!

    Har varor alltså en garanti även som nya när objektet gått sönder? Om jag exempelvis skulle köpa mig en tv och jag tappar den i trappen på väg in i lägenheten?

    Vill minnas att jag läst något i stil med “en vara skall vara i oförändrat skick vid retur”

    Nu var i och för sig inte frågan om just detta då han får returnera den, men är ju bra
    att veta: )

    Nej man får skilja på när en vara går sönder (tappad TV) eller när den är trasig (undermålig produkt).

    Däremot så tror jag att om du ger kunden pengar innan du fått returen så är risken stor att du varken ser vara eller pengar mer.

    Kunden kan polisanmäla hur den vill. dU har rätt att få tillbaka produkten innan några pengar betalas ut.

    #173976
    henrik
    Deltagare

    Hos de flesta (men inte alla) hamnar man på en hyfsat neutral sida för att genomföra sitt köp och efter genomfört köp skickas man automatiskt tillbaka till butiken så för kunden upplevs det inte som att man lämnar butiken.

    #173975
    henrik
    Deltagare

    @ACGROUP 76462 wrote:

    Japp, helt riktigt!!

    Att konkurrera med sina kunder är inget bra ;). Dessutom måste det innebära att dina priser på Fyndiq ligger under dina kunders inköpspris hos dig om man nu ska se till Fyndiqs försäljningsregler att man inte får sälja billigare själv. Fyndiqs kunder får ju reda på var deras köp kommer ifrån både i kassan och på orderbekräftelsen.

    Fortfarande inte snyggt av Fyndiq dock. Lagligt eller ej. Undrar om de kommer kommentera något om det :confused:. Ja om inte annat så fick ni andra en varning om var man inte ska handla:D.

    #173915
    henrik
    Deltagare

    Först och främst måste du se till så att det inte är en licensierad produkt. Om så är fallet måste du först skaffa tillstånd för att få lov att köpa in och sälja och då lär det inte vara via kina.
    Är skålen avsedd att användas tillsammans med livsmedel så bör du även ta reda på vad produkten är tillverkad av så den inte innehåller tex ftalater eller andra knepiga ämnen, speciellt om du köper på Alibaba. Där kan man köpa både det ena och andra som kanske inte är helt 100.
    När du sedan beställt varan se till så att din leverantör skriver det rätta varuvärdet på leveransen så du får betala rätt tull och moms vid importen. Du bör påpeka detta ganska hårt för de förstår oftast inte varför man vill ha det och tycker de är jättesnälla när de skriver gift på paketet fast det egentligen bara försvårar för oss. Så var extremt tydlig med det. Om jag beställer från sådana ställe så brukar jag skicka med ett meddelande om att skriver de gift på så behöver de inte skicka utan kan ge mig pengarna tillbaka istället. Har funkat bra för mig.
    Skickas paketet via DHL, Fedex eller DHL så sköter de själva deklarationen. Får du hem paketet utan att det deklarerats måste du kontakta tullen så du kan göra det i efterhand. Lite krångligare men de brukar vara rätt hjälpsamma på tullen.

    Hoppas detta är till lite hjälp. Annars prova att söka på import på forumet så får du upp hundratals trådar i ämnet.

    #173572
    henrik
    Deltagare

    @jpettersson 75688 wrote:

    Jag blir inte klok på när kassaregister krävs eller inte.
    Följande går att läsa på skatteverket.se:

    Hur skall man då tolka detta, speciellt 1 och 4. Beräknas summorna på om man når upp till 4st basbelopp på försäljningen via kundkvällar/mässor etc eller menar man här totala försäljningen, dvs inkluderande ehandeln? För enligt punkt 4 så är ehandeln undantagen från kravet på kassaregister. För att ligga under 4st prisbasbelopp (177 600kr) om man vill ha en kundkväll tror jag är relativt lugnt. Det känns lite jobbigt att skaffa ett kassaregister för bara en eller två kundkvällar per år där man med största sannolikhet (i alla fall i vårt fall) kommer ligga under 4 belopp men där vår omsättning totalt sätter ligger över 4 belopp. Någon som vet hur det ligger till?

    Kan man inte här hävda att försäljningen är “säsongsvis”, vilket enligt punkt 1 inte skulle räknas om till en årsförsäljning

    Lite förenklat kan man säga så här:
    Säljer du varor över disk utan att ha dokumenterat kundens namn adress osv så räknas det som kontant försäljning, oavsett betalmedia (kontant, kort, swish, seqr mm). Då skall du om din försäljning överstiger 4pbb inkl moms ha kassaregister. Detta avser kontantförsäljning av företaget totalt sett på ett år. E-handel räknas inte som kontantförsäljning.

    Angående regeln med säsongsförsäljning så har skatteverket tagit bort den regeln så nu gäller det totala försäljningen oavsett om det sker under 1 eller 12 mån.

    #173553
    henrik
    Deltagare

    Vi skriver ut en plocksedel(egendesignad med logo för aktuell butik, artiklar osv) från vårt ehandelssystem samt kvitto (kort/förskott/bank) eller faktura från vårt affärssytem och skickar med ordern. Vi har koppling mellan butiken och affärssytemet också. Så det är lite snabba knapptryckningar så är allt klart

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 184 totalt)