Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 208 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #186962
    Jolo
    Deltagare

    Jag använder Svea Ekonomi Faktura samt Payson och allt går med automatik via abicart. Jag har inget affärssytem utan använder Speedledger för bokföring. Väldigt smidigt.

    #186801
    Jolo
    Deltagare

    Man skulle även kunna hitta en lokal med övernattningsmöjlighet så att även om man bor i Stockholm kan resa hit en vecka i månaden och ta sitt pass.

    Menar såklart om man inte bor i Stockholm…:D

    #186800
    Jolo
    Deltagare

    Jag bor i Stockholm.

    Några här som är intresserade av att dela en lokal samt arbetstider?

    Tänker om man kan gå ihop tex 4 st.
    Man har 1 arbetsvecka/månad var som man är i lokalen. (alternativt 2 veckor varanan månad eller liknande).

    Man säljer inget i butiken utan det är enbart showroom.
    Man kan eventuellt ha en kunddator på plats så kunder kan beställa direkt från respektive butik om de önskar.

    Genom att dela arbetstiden behöver man inte tänka på någon ersättning/ anställning eller liknande.
    Genom att inte ha någon försäljning i butiken behöver man inte ta något större ansvar för varandras affärer mer än att lära sig produkterna och ge bra kundservice.

    Jag säljer milövänlig inredning och funderar om det finns någon med eget hantverk/tillverkning, eller annat miljöinriktat som kan passa samma kundkrets som kan vara intresserad av detta koncept.

    Jag kanske har missat något viktigt här..låter lite för enkelt/för bra för att vara sant:confused:

    Man skulle även kunna hitta en lokal med övernattningsmöjlighet så att även om man bor i Stockholm kan resa hit en vecka i månaden och ta sitt pass.

    Tänker att en person hyr lokalen (tex jag) och övriga hyr in sig (med vist antal månaders uppsägning så man kan hinna få in en ny ifall någon vill säga upp sin del).

    Ingen förtjänst från något håll utan man delar bara alla kostnader och lägger hyran på samma nivå.

    Tillför gärna om jag missat något.

    #186794
    Jolo
    Deltagare

    Alla kvitton som berör ditt företag måste sparas och bokföras.
    Köper du in något så sparar du kvittot för det och bokför.
    Säljer du något så sparar du kvittot för det och bokför.

    Behöver nog veta mer vad det är för företag som du ska starta för vidare svar, tex:

    Ska du ha en webbutik ( då skapas kvitton för försäljningen i butiken).
    Har du ingen webbutik utan tex säljer tjänster och vill ge kunden en faktura eller kvitto direkt så finns det massor av mallar för sådant på nätet. Bara att googla på fakturamall eller kvittomall. Se dock till så de är godkända av skatteverket ( dvs innehåller alla uppgifter som krävs)

    Ett bra och mycket enkelt bokföringsprogram: speedledger.

    Är du helt ny inom att starta företag så skulle jag rekommendera att titta på exempelvis följande sidor:
    Nyf̦retagarCentrum Sverige РVi skapar framtidens f̦retag
    F̦r dig som driver eller vill starta f̦retag Рverksamt.se
    Skatteverket.se (de har gratis infoträffar och väldigt bra att delta på för att få lite koll i början)

    #186793
    Jolo
    Deltagare

    Hej, jag undrar detsamma?

    Har egentillverkad inredning och letar också efter ett showroom allternativt en egen lagerlokal som kunder kan boka tider för att se på inredningen.
    Bor i Stockholm men önskar ingen butikslokal utan mer som ett lager med möjlighet för besök.

    Någon som känner till något ?

    #186719
    Jolo
    Deltagare

    Jag har Textalk och klarar mig bra med enbart detta samt bokföringsprogrammet Speedledger. Kolla gärna in det, bokföringen blir mycket enkel.

    #186550
    Jolo
    Deltagare

    @Stefan72 93938 wrote:

    Allt beror ju på kraven som sagt och hur det ser ut framöver. Onödigt att kliva in på det allra billigaste i början om man vet att det blir annorlunda framöver.
    Har inte arbetat själv i Speedledger men hur fungerar det med fler bankkonton? Avskrivningar? Finns ju massor utöver de vanliga köp och sälj verifikationerna som behövs ibland. Har man bara köp och sälj och inget speciellt annat så fungerar det säkert jättebra.

    Flera bankkonton, klicka på rubriken ” Jag vill veta mer om bokföring på flera bankkonton ? under följande länk:

    Autokontering – SpeedLedger Hjaelpcenter

    Avskrivningar:

    Inventarier och avskrivningar – SpeedLedger Hjaelpcenter

    Är det något mer man undrar hur det fungerar i Speedledger så kan man chatta med dem direkt och fråga, även om du inte har programmet:

    Bokfoeringssupport och bokfoeringsraadgivning – alltid gratis foer vaara kunder.

    Man kan även söka på deras Hjälpcenter:

    SpeedLedger Hjaelpcenter

    Angående att göra fel så är det svårt i Speedledger. Programmet kommer automatiskt ihåg vilka konton du tidigare använt och du behöver därför oftas bara trycka OK efter varje verifikation. Tex om du betalat ett räkning till Unifaun så vet programmet att det tex är en it-tjänst med konto 6540 och då trycker du bara OK bakom så är det färdigbokfört. Man behöver aldrig räkna ut något elle bry sig om debet och kredit eller moms. Programmet har redan räknat ut allt det åt dig. Har du någon speciell konteringsmall du önskar skapa så gör du detta enbart en gång och sedan kommer programmet ihåg detta. Och som tidigare sagt så får du all hjälp du behöver av en mycket trevlig och snabb kundtjänst vilket är guld värt.

    #186537
    Jolo
    Deltagare

    Fast eftersom trådskaparen efterfrågar ett smidigt bokföringsprogram för nybörjare så bör det väl ändå passa tänker jag.

    Vet inte vilka begränsningar du tänker på?
    Jag uppfattar det som tvärtom, ju mer komplicerat dessto bättre att ha ett sådant program.

    Menar du att du själv bokfört i Speedledger och fått lämna det för att det inte räckt till för dig?
    Intressant att veta vad du menar med komplicerade saker, kan du ge ett exempel?

    Jag har använt det i 5 år och det har aldrig varit enklare att bokföra, faktiskt riktigt kul.

    Tidigare hade jag BL och det var fruktansvärt, tänkte lämna allt till en revisor för det var så tungrott och jobbigt att bokföra, allt skulle göras manuellt, och ingen hjälp fick man men de var snabba på att vara otrevlig på telefon om man råkade ställa en fråga som inte passade…

    Då jag inte hade erfarenhet av andra bokföringsprogram så trodde jag att det var så bokföring fungerade och att det var pest.. men så hittade jag som tur var Speedledger som följt med i tiden, förenklat, automatiserat, svarar snabbt och utförligt på alla bokföringsfrågor, kopplar bokföringen direkt mot bankens företagskonto så de flesta verifikationer räcker det att trycka OK på så är det färdigt.
    Nu skulle jag aldrig lämna ifrån mig bokföringen.

    Obs: Jag är inte sponsrad av Speedledger bara en väldigt nöjd kund :)

    #186534
    Jolo
    Deltagare

    Fungerar tyvärr inte från det lager jag har nu men har förstått att en del hittar sådana lösningar annars.

    #186533
    Jolo
    Deltagare

    Kan tipsa om det bästa bokföringsprogrammet jag har provat och aldrig kommer byta ut:

    Upplev ett smart bokfoeringsprogram – SpeedLedger e-bokfoering

    De har fri bokföringsrådgivning, svarar på allt, snabb support via chatt o telefon.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 208 totalt)