Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
18 maj, 2013 kl. 13:45 #164189
Jolo
DeltagareTack för svar!
Jag tror dock inte detta går då jag alltså har en meny med 20 produktkategorier,
där en rubrik ska ligga längst upp och den andra mitt i artikelmenyn (efter 10 produkter.)Jag kan inte se att jag på något sätt kan dela artikelgruppmenyn i två och lägga något mellan produkterna, eller?
18 maj, 2013 kl. 08:34 #164182Jolo
DeltagareHej igen
När jag kontaktade Ikeas kundservice fick jag besked om att de inte betalar tillbaks frakten, frakten är en transport och transporter finns ingen ångerrätt på så denna är förbrukad. När jag ifrågasatte om detta verkligen stämde tog en annan över ärendet och efter 14 dagars mailande fram och tillbaks kom de slutligen fram till att frakten ska betalas tillbaks… :confused:
Man undrar ju (efter 14 dagars mailande för att få fram ett svar) om man verkligen får tillbaka frakten per automatik eller det blir lite hipp som happ beroende på vilken handläggare som tar emot returen, då alla på kundtjänst inte känner till sina egna köpvilkor 😮Jag har kontaktat Svensk Handel igen för att få klarhet i det besked jag fick från dem, om att frakten inte behöver betalas tillbaks men har inte fått något svar ännu.
Finns det kanske någon här som är medlem i Svensk Handel som skulle kunna maila dem angående denna frågeställning? Kanske får man snabbare svar då.
3 maj, 2013 kl. 14:28 #163622Jolo
DeltagareHej igen, lite uppdatering.
Kan meddela att ett av Sveriges största företag inte återbetalar kostnaden för hemfrakten om man handlar via deras webbshop.
Endast om det är något fel på varan.
Alltså får man bara tillbaka pengarna för varan, fraktkostnaden för att få hem varan blir alltså ej tillbakabetald….Följer de inte distanshandelslagen då alltså??? :confused:
Återkommer med mer fakta kring detta inom kort.:cool:
19 april, 2013 kl. 18:07 #162989Jolo
DeltagareUrsprungligen postat av Jolo
Hej E-avtalet och alla andra!Enligt Svensk Handel som jag pratade med menade det att följande gäller:
Om kunden ångrar sitt köp behöver inte säljaren betala tillbaks frakten som köparen betalt för att få hem varan. (denna frakt är då förbrukad av kunden)
Det är en vanlig uppfattning men tyvärr fel, antingen fick du fel råd eller så är det en missuppfattning. Sä är står det i lagen:14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.
Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras.Om man ser på detta ur en annan synvinkel så borde man alltså om man har ett samarbete med en fraktfirma som kunden själv bokar leverans av eller om vi erbjuder oss att kostnadsfritt boka leverans åt kunden alltså slippa betala tillbaks frakten eftersom kunden inte köpt tjänsten av mig utan jag endast medlat tjänsten mellan kunden och tredje tredjepart?? :confused:
Hur som helst, jag kommer kontakta Svensk Handel igen och gå till botten med detta. Kanske även ringa runt till lite butiker och kolla. 😎
Jag funderar på Ikea, där kan man ju boka hemtransport, har någon varit med om att få tillbaks de pengarna om man ångrat sig?? Eller är det kanske så att transportfirman som man bokar där är separat och därför fungerar inte detta?
Fortsättning följer….. 😎
19 april, 2013 kl. 06:28 #162944Jolo
DeltagareHej E-avtalet och alla andra!
Enligt Svensk Handel som jag pratade med menade det att följande gäller:
Om kunden ångrar sitt köp behöver inte säljaren betala tillbaks frakten som köparen betalt för att få hem varan. (denna frakt är då förbrukad av kunden)
Om kunden ångrar sitt köp måste köparen stå för returkostnaden tillbaks till säljaren.
Om kunden skickar tillbaks varan pga att något är fel på varan/reklamation så måste säljaren betala tillbaks frakten som köparen betalt för att få hem varan samt returfrakten.
För mig låter detta ganska logiskt och jag hoppas att det stämmer! :confused:
För om en kund beställer hem tex en svart soffa men ångrar sig och vill ha en blå och kanske tom ångrar sig en tredje gång och vill ha en svart iallafall så verkar det orimligt att säljaren ska skicka 3 olika soffor fram och tillbaks och sedan vara skyldig att betala tillbaks kundens fraktavgift för att denna har svårt att bestäma sig. Frakt av möbler och andra stora saker är en ganska stor kostnad och om man skulle gå in för det skulle man ju i princip kunna få en liten nystartad butik i konkurs genom sätta detta i system. 😎
Nu vet jag att det är helt olika regler för e-handel och en fysisk butik men:
En annan vinkel på det är att om man köper något i en butik så är det ju ingen som ersätter dina bilkostnader för att du kör fram och tillbaka för att besöka butiken, oavsett om du köper något eller åker hem tomhänt.
Jag har heller aldrig fått bilersättning när jag köpt något och när jag kommit hem upptäckt att varan var trasig och jag måste åka tillbaks för att byta den..men det borde man kanske få?
Vad menas med specialtillverkat för kund egentligen, vissa av de varor jag säljer kommer tillverkas till kunden först när denne lagt sin beställning, dock gäller detta alla standard-storlekar så det är ju inte specialmått det handlar om??
:confused: :confused: :confused:
17 april, 2013 kl. 14:48 #162880Jolo
DeltagareTack för svar, jo jag fick vara ”kund” för att få svar från konsumentverket, men det var ju bra att höra vad de säger till kunder
Ringde Svensk Handel, fick bra svar fast jag inte var medlem!
Bla sa de (i motsats till konsumentverket) att man inte behöver betala tillbaks fraktkostnaden om kunden ångrar sig (denna blir då förbrukad). Fraktkostnad är man endast skyldig att betala tillbaks vid en reklamation.
Tyvärr kan varorna inte plomberas, och oavsett har kunden rätt att öppna varan (om det krävs för att undersöka den) oavsett plombering. (enligt svensk handel)
Tack för hjälpen!
Finns det fler där ute med erfarenhet av att sälja ”hygienvaror” så dela gärna med er av tips!
19 januari, 2013 kl. 15:18 #158506Jolo
DeltagareHej och tack för svar!
Gick in o tittade på din butik, snygg!
Förstår att du hållt på ett tag så lite följdfrågor:Hur ofta ungefär händer detta?
Kan man nå support även på helger?
Hur snabbt brukar man få svar och framförallt
hur snabbt brukar de åtgärd just detta problem?
Vet inte hur länge detta senaste har pågått men jag har haft problem i flera dagar, vilket jag tycker är riktigt dåligt.3 november, 2012 kl. 10:55 #154871Jolo
Deltagare”Du kommer ångra dig tio gånger om när du lägger design så högt upp på prio listan som du verkar göra.”
”Du ska inte hålla på med design om du inte kan designa””
Alla vet att designen på logotypen och färgen på köpknappen, är det absolut viktigaste när det kommer till e-handel.”
”designfrihet. Om det nu är det som är viktigast… ”
Jag tror det blev lite missuppfattningar här. Det är inte så att jag tror att designen är viktigast eller att jag priotiterar den högst även om jag tycker den är viktig eftersom jag har produkter som kräver en komplett känsla, som Greger A nämnde.
Just därför ställde jag frågan: – Finns det en lösning som gör att jag själv snabbt och enkelt kan ordna designen precis som jag vill ha den. Detta för att slippa lägga ner oändlig tid och huvudbry samt massor med pengar.
Liksom försäljning och kundkontakt tycker jag design är roligt, fast jag inte kan programmera.
Och vill därför gärna ha möjlighet att skapa den själv. Men sån är jagAtt det finns annat att lägga sin tid på är jag mycket medveten om, därav väljer jag bort sånt med kombinationen svårt + tråkig, inte svårt + roligt.
Att det finns mycket annat att lägga vikt på såsom SEO och konvertering är jag även medveten om, men varför ska man behöva välja…:confused:På era svar att döma finns det kanske i dagsläget inte det jag letar efter, men det kommer nog så småningom, allt löser sig
Men tack för de tips ni kommit med!
Föresten, Kodmyran, din sida Gardenhome tycker jag riktigt mycket om, snygg!!!
Ingen har kommenterat Sitoo, Ticktail eller Snowfire, någon som har erfarenhet av dessa?
”Det finns inga problem, bara olika lösningar”
-
FörfattareInlägg