Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 55 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183951
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    @vicken 90297 wrote:

    Det stämmer som du säger. Jag kan göra det manuellt , nu gör denna tjänst det automatiskt dvs kollar vilka beställningar som t.ex blivit annullerade men som ett affiliatenätverk vill debitera mig för.

    Jag visste inte att ni tillhandahöll automatiserade tjänster för det. Oavsett så är det typ det http://www.affiliatecanceller.com men utan att man behöver bygga en koppling mot ett api eller motsvarande.

    Jag visste inte att ni erbjöd detta, bra att ni gör det!

    Tack för klargörande. Då kan jag inte få det till att nätverken “blundar”. Ett nätverk kan omöjligt veta om en order är t.ex. en retur. Det var det jag reagerade på. Som annonsör i nätverket får man antingen hantera det manuellt eller ta fram en automatiserad lösning för det tillsammans med nätverket.

    #183946
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    Du borde ha möjlighet att avslå ej fullföljda ordrar (returer, reklamationer, bedrägerier etc). Antingen att det görs manuellt av dig innan fakturering eller att man tittar på en automatiserad lösning om det är större volymer. Mig veterligen fungerar det så hos de flesta affiliatenätverk så jag blir lite konfunderad då du skriver nätverk i plural.

    #176715
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    Jag kör Openoffice, tänkte det är samma. Forumet gjorde om till gemener men funktionsnamnen ska vara versaler, kanske det?

    #176713
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    =if(round(a1/100)>(a1/100);((rounddown(a1/100)*100)+95);((rounddown(a1/100)*100)+49))

    #174627
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    Alla köp under normalt sett 30-45 dagar efter klicket på en länk eller banner. Normalt är att köpet/konverteringen sker ganska tätt inpå klicket. Varierar lite beroende på segment men generellt kan man väl säga att >90% av köpen sker samma dag som klicket.

    #174600
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    Tack för omnämnande!

    Viktigt att tänka på är att provisionen bara är en siffra, nivån på den säger egentligen ingenting om ett affiliateprogram blir lyckat eller inte. Minst lika viktiga värden, om inte viktigare, för om en butik är lönsam att marknadsföra för affiliates är medelordervärde, som Sabbacus är inne på, och så klart konvertering(!).

    Se det som en triangel med de tre hörnen provision, medelordervärde och konvertering. Fungerar alla hörn på triangeln finns goda förutsättningar att locka affiliates att marknadsföra programmet, men är ett hörn svagt måste det kompenseras upp av att ett annat hörn stärks upp, t ex så kan en låg konvertering stärkas upp genom att erbjuda affiliates högre provision.

    Exempel:

    Affiliates räknar ofta avkastning per skickad besökare till en butik.

    Skickar en affiliate 100 besökare till butik A och konverteringen är 2% och provisionen 10% och medelordervärdet 1000 kr så blir förtjänsten 200 kr, eller per skickad besökare 2 kr.

    Om butik B erbjuder samma provision men konverteringen är 1% så blir avkastningen 1 kr per skickad besökare, men dubblar butik B provisionen till 20% blir resultatet för affiliaten densamma på sista raden, 2 kr per skickad besökare.

    Stora välkända etablerade butiker har ofta en högre konvertering än mindre och nystartade butiker och därför måste den mindre butiken erbjuda en bra (hög) provision för att locka affiliates att marknadsföra butiken. För nya butiker är det a och o att se affiliatemarknadsföringen i första hand som en marknadsföringskanal och inte en renodlad försäljningskanal. Ge bort så mycket provision det bara går initialt för att få fart på programmet och få in nya kunder. Sälj sedan direkt till kunderna vid återkommande köp med hjälp av nyhetsbrev eller liknande och behåll hela marginalen själv. På sikt när det blivit lite fart i programmet kan man skruva ned provisionen, eller höja och och premiera duktiga affiliates för att få ännu bättre leverans.

    Provisionen i procent är inte allt, det är bara en siffra. =)

    #168346
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    Precis, detta kan man inte skylla på Klarna. Upp till butiksleverantören att fixa så att pixeln kan fyllas med orderdata på tacksidan som är en del av butikslösningen (som har info om ordern). Jag lallar med sånt här dagligen…

    #163194
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    Här finns också rätt bra siffror, bra blogg från .SE att följa annars.

    Tre fjärdedelar av svenskarna e-handlar | Internetstatistik

    #163085
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    @lunarmys 63712 wrote:

    Gissningsvis kan du gå in och neka specifika publishers? Och kanske skriva något i er beskrivning att ni INTE vill ha reward-sidor.

    Reward-kvalitén varierar, i det stora hela brukar trafiken vara ok om reward-sajten håller koll på sina medlemmar och snabbt stänger av busar, det vet jag att Pointshop gör. I det här fallet var det ju klickersättningen/CPC som var problemet, och klickersättning till affiliates skenar allt som oftast iväg okontrollerat och skapar huvudvärk. Man bör alltså vara mycket restriktiv med att dela ut klickersättning till affiliates vitt och brett. Jobbar man med CPC-ersättning bör man göra det med utvalda affiliates.

    #160299
    Jonny Elofsson
    Deltagare

    @Joel 61191 wrote:

    Det var ingen dum idé Bernt!

    Verkligen inte! =) Har ingen i åtanke på rak arm men vi kan pusha för det i vårt egna nyhetsbrev om det är intressant. Det kan nappa.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 55 totalt)