Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 57 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #119629
    Lennie
    Deltagare

    Är jag den enda på detta forum som har bättre deal hos Posten än vad man får på DHL via pluskontot?

    #119628
    Lennie
    Deltagare

    Timmy här på forumet har gjort ett A/B test

    #119627
    Lennie
    Deltagare

    Jag använder SveaWebpay men har INTE valt factoring-tjänsten utan endast administration. Detta kostar inte flera procent per faktura utan en fast avgift per faktura. Hittills har jag fått betalt för rubbet som Svea godkänt. Jag har bara förlorat en faktura och den gick inte genom Sveas UC utan jag reggade den manuellt. Svea tar aldrig någon risk i mitt fall utan endast jag.

    Det står inte mycket om denna tjänst på deras hemsida men om du ringer och frågar kan du få den, helt enkelt en väldigt bra tjänst och jag spar extremt mycket tid och faktiskt pengar. När jag körde fakturor i egen regi gick det inge vidare med att få in allt.

    #119529
    Lennie
    Deltagare

    Beskriver du bara produkterna väl och gärna visar bilder så ska det nog inte vara några problem. Kolla runt bland bildelar på bildelsbasen.se så ser du hur alla anslutna skrotar där skriver om bildelarna. Handlar där själv ibland och väljer då främst produkter med utförliga beskrivningar.

    #119197
    Lennie
    Deltagare

    Jag tror på öppen dialog. Man har ett gemensamt intresse för ett område. Självklart kan man kanske inte alltid vara transparent. Rena företagshemligheter är man såklart försiktig med. En av mina konkurrenter är aktiv i detta forum, jag tycker att vi har fått bättre kontakt sedan vi “möttes” här. Under åren har jag haft god kontakt med ett flertal konkurrerande företag och jag tycker alltid det varit positivt, troligen för båda parter. Ibland kan man hjälpa varandra utan att det skadar någons verksamhet.

    Jag tror inte det är en slump att man även kallar konkurrenter för “kollegor i branschen”.

    #119196
    Lennie
    Deltagare

    Vi använder Svea och upplever inte några större problem med kreditprövningar. De flesta av våra kunder blir godkända. Vi använder dock inte factoringtjänsten utan endast administration men mikro-uc görs ändå. Sen vi började använda Svea för drygt 20 månader sen har vi endast haft EN kund vi inte fått betalt för, då detta företag gick i konkurs. Denna faktura hade jag manuellt släppt igenom själv då den inte passerade Sveas kontroll. Tji fick jag :), tyvärr en större summa också.

    Vi har övervägt Klarna ett flertal gånger men det faller alltid på att deras procentuella avgifter är på tok för höga. Ställer man våra förluster mot Klarnas avgifter så kostar det 4 gånger mer för oss årligen att anlita klarna än att ta förlusten för kunder som inte betalar. (EDIT: detta jämförs mot den tid då jag skrev samtliga fakturor själv och försökte driva in dem, då hade jag mycket kreditförluster). Verkligen jättetrist för klarna verkar vara en bra partner. För oss är det inget argument att få pengarna på kontot dagen efter om det kostar ett par procent (av fakturerat belopp inkl moms dessutom).

    Som privatperson väljer jag att aldrig någonsin välja klarna faktura. Detta för att jag flera gånger fått faktura före leverans av varor, ibland till och med att fakturan hunnit förfalla innan jag fått leverans. Ibland kommer fakturorna per mail och fastnar i skräpmappen. Klarnas kundtjänst har i dessa fall varit exemplariskt så det har alltid löst sig fint men jag drar ändå åt mig öronen. En faktura ska alltid komma i pappersform anser jag. Jag är inte längre kund hos de företag som skickat fakturan innan varorna. Den här upplevelsen vill jag verkligen inte att mina kunder ska få.

    För e-handlare kan jag tänka mig klarnas system är väldigt mycket bättre än Sveas som är bra yxigt må jag säga.

    #118667
    Lennie
    Deltagare

    Jag har flyttat verksamheten nästan en gång per år. På samma adress dock. Det har hela tiden handlat om att få större yta. Nu har vi 205 kvm vilket är mer än vi behöver egentligen men jag valde att slå ihop två intilliggande lokaler så att jag kunde ha en helt öppen produktionsyta på 150kvm och kontor/kök/lager på 55 kvm. Vi har rätt så litet lager och produktionsyta istället. Det fina med vår nuvarande lokal är just att kontor och produktion är separerat fast med fönster emellan.

    85201155345PMcec5.jpg

    4e201155647PM2714.jpg

    #118642
    Lennie
    Deltagare

    Yeah. Nu är januari äntligen över och februari börjar starkt.

    #118516
    Lennie
    Deltagare

    Mycket bättre tjänst än Postpaket Utrikes.
    Kostar några tior mer än vanligt postpaket. Orderkoppling inga problem.

    Edit: om du inte skickar mycket till Norge är Postpaket Utrikes bättre dit. Med Mypack måste du annars packa på en pall och betala tullhantering för 1 försändelse. Om du skickar paket för paket med Mypack till Norge blir det dyrare än postpaket.
    Till Danmark och Finland är det bara att köra på som vanligt.

    #118469
    Lennie
    Deltagare

    Det finns någorlunda bra snabbkassa till prestashop men snart kommer version 4 av prestashop och där är en mycket bättre snabbkassa inbyggd.
    Det kan vara idé att uppgradera till version 4 så snart den kommer ut, innan dess skulle jag inte plöja ner för mycket tid på tillägg då en uppgradering säkert kan bli svårare då.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 57 totalt)