Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 201 till 210 (av 229 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #141812
    Magnus Brath
    Deltagare

    PWS=0 är som sagt bra för att ta bort personliga resultat men tyvärr så får du ändå geografiska. Det har alltså inget att göra med vilken webbläsare det är utan din historia.

    Vi jobbar med ett stort antal proxy-servrar där vi inte gör något annat än att söka på just de ord vi kontrollerar, helt rent, inga kakor, ingen historik.

    #138929
    Magnus Brath
    Deltagare

    30+ filtret kan vi nog säga med säkerhet att det inte är. Det kan bara hända för sidor med mycket reklam och innebär att man trycks exakt 30 platser bakåt i sökresultatet. Tror inte jag sett det på några år heller, Panda sköter nog den saken numer.

    Det är inte ovanligt att det svajar till på ett sökord ibland, speciellt om du byggt länkar med väldigt exakta ankartexter eller har lite text på sidan.

    #136990
    Magnus Brath
    Deltagare

    Evomedia, oj missade det. Den är iofs så pass tuff att man kan nämna den två gånger :)

    Kodmyran, verkligen, jag är djupt tacksam att jag inte gav mig in i ehandel det första jag gjorde. Tycker det är tillräckligt komplext med internet utan att också behöva oroa sig för packande.

    #136891
    Magnus Brath
    Deltagare

    Det är helt klart görbart att sköta sin SEO själv (lite beroende på nisch och helt plötsligt börjar plattformen spela roll igen). De allra flesta klarar efter lite studier av det mesta som är vettigt att förändra på sin site.

    Det är förstås alltid en avvägning, beroende på hur man värderar sin tid. Sen tycker jag förstås inte man ska ha en sökmotorkonsult till att skriva produkttexter (tror inte det finns någon seriös som skulle göra det, seo är en alldeles för dyrbar resurs för att slösa på sånt). Använd en copy eller om du vill komma billigare undan en content writer.

    Jag får också känslan av att många tänker sig en källarsittande, fjunig, tonåring när det tänker på att ta in en konsult. Jag skulle faktiskt vilja höja ett varningens finger, det är ungefär som att göra det samma för sin design eller utveckling.

    Till sist till Parvelito, jag skulle vilja säga att sådana exempel är exempel på dålig SEO, det finns gott om sådana. Jag menar inte dålig i någon form omoraliskt utan dåligt för att det inte funkar så bra. Det finns i min värld ingen som helst motsats mellan konvertering (gissar att det eg är vad ni vill ha, inte användarvänlighet) och seo. De går hand i hand.

    #136641
    Magnus Brath
    Deltagare

    Det spelar inte så stor roll vilken plattform du har, en bra SEO-byrå är bra iaf.

    #134928
    Magnus Brath
    Deltagare

    Sådana här trådar är ofta svåra att få bra, många som sitter på tillräcklig information för att svara jobbar i branschen och då blir det mest en fråga om vem som vill marknadsföra sig mest. Jag tänkte att jag skulle försöka ge en annan tanke än rent SEO-mässigt just därför.

    Om vi bortser från att olika leverantörer levererar olika bra och olika framtidssäkert och bara tittar på modell istället, modellen är helt klart intressant.

    Det första som är intressant är bindningstid, det är stora skillnader i vilka bindningstider som gäller. De som har långa tider hävdar att det är för att SEO tar tid (det gör det) men det finns kort bindning iaf (30 dagar är branschens kortaste). För mig är det extremt viktigt med kort bidningstid, för det ska vara lätt att byta leverantör. Gå inte in i årslånga avtal om du inte vet exakt vad du får, vad som lovas och som nämnts tidigare att länkarna håller en hög kvalitet (för att inte riskera problem i framtiden).

    Den andra delen är att du måste få reda på allt SEO-företaget gör och du måste ha kontroll över vad som görs, sista ordet ska vara ditt. Vilka länkar som ordnas (hur än de nu ordnas) ska redovisas.

    En delpunkt till den ovan är att du aldrig ska släppa in ett SEO-bolag i din kod, låt SEO-bolaget ge förslag på ändringar så kan du själva bedöma om du vill införa dem, det är inte hugget i sten att man måste genomföra alla förändringar och ett bra SEO-bolag kan hjälpa dig värdera de olika insatserna.

    Slutligen en liten jämförelse mellan att ta betalt för position eller för vad som levereras. Det kan verka riktigt bra med betalning för position men kom ihåg att det finns en del fällor här. Till att börja med så skapar det ett lite farligt incitament för konsulten, han eller hon får ju inte betalt för sitt arbete hela den tid då du inte ligger på förstasidan. SEO behöver få ta tid för att vara helt säkert och en optimerare som inte får betalt kan mycket väl vara beredd att ta risker som du själv kanske inte är beredd att ta.

    Det kan också innebära att du får vad som egentligen är ointressanta sökord sålda till dig eller sökord du redan har position på (vanligare än man tror). Dubbelkolla alltid sökorden och deras volymer (kom ihåg exakt match, en del SEO-bolag i Sverige “glömmer” det): https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

    En ytterligare konstighet är att SEO-bolag som tar betalt efter position sätter dig i en sits där du får betala för det jobb du själv gör. Om du får in en artikel i en stor tidning och de länkar till dig så att du tar förstaplatsen – då kommer din sökmotorkonsult ta betalt för det. Det ställer ofta till problem när man vill utöka och kanske jobba med fler än en leverantör (något som ofta kan vara väldigt bra så länge de är samspelta).

    Problemet med att ta betalt för vad som levereras istället är förstås att du inte får något garanterat annat än en viss insats från konsulten, här måste du hitta en sökmotorkonsult du verkligen litar på.

    #134780
    Magnus Brath
    Deltagare

    Helst ska du ju precis som du säger skriva allt unikt men jag tycker definitivt du ska ha med call to action. Titeln är din första kontakt med en väldigt bred skara människor, genom att vara tydlig med vad du erbjuder/vad man kan göra så sållar du bort rätt besökare. Du vill ju fånga de som vill betala dig i första hand.

    #134226
    Magnus Brath
    Deltagare

    Om man ska kunna genomföra en bra adwords eller SEO-kampanj så krävs att man har tillgång till Analytics. Särskilt Adwords kräver ju att man korrigerar med ganska täta intervall utifrån konvertering på sökorden.

    En NDA brukar aldrig vara ett problem däremot.

    #134225
    Magnus Brath
    Deltagare

    @lunarmys 31869 wrote:

    Enda tragiska med det är att man inte kan köra in det på en server och sedan låta denna ligga där och snurra, utan det är klienten som måste köra uppdateringar.

    Vi tänkte installera på server, låta servern uppdatera en gång per natt och sedan bara använda klienterna för att uppdatera ord samt kolla stats, men tji fick vi :-/

    Man KAN köra både server och klient på Linux-burken, men då går en Enterprise-licens åt till den (som ändå bara ska stå där).

    Ja, vi har kört på en Linux-server men då är det Enterprise. Ett annat intressant alternativ kan vara SEOlytics (Relevant Traffic som är återförsäljare i Sverige). En webtjänst, uppdaterar 1 gång per dygn har jag för mig. Vi valde bort den för att vi inte vill låta konkurrenter ha all vår data men för en shop kan det vara bra.

    #134224
    Magnus Brath
    Deltagare

    @Per Nilsson 32285 wrote:

    Är man expert på seo så borde man komma högt upp just på sökningen “expert seo”.

    //Per

    Verkligen inte, det stora och i princip enda konverterande ordet i branschen är Sökmotoroptimering, det är där man syns om man vet vad man gör.

Visar 10 inlägg - 201 till 210 (av 229 totalt)