Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #174001
    Magnus448
    Deltagare

    Tror du blandar ihop ångerrätt och garanti. Kunden har alltid minst 2 års garanti och inom 6 månader är det alltid att anta som ursprungligt fel om du som säljare inte kan bevisa annat. Exempel på sådant bevis skulle kunna vara en klocka som inte tål vatten och du informerar kunden om detta men som använts under vatten.

    Skulle kunden däremot tappa klockan så glaset går sönder så har denne orsakat en skada på produkten och då är det snarare en försäkringsfråga.

    Skulle kunden vilja ångra köpet gäller väsentligt oförändrat skick (fram till Juni i år då “väsentligt oförändrat” stryks”). Och 14 dagars ångerrätt gäller.

    Läs på i distans & hemförsörsäljningslagen samt konsumentköpslagen om skillnaderna. Båda lagarna är tvingade om inte annat anges i dina villkor som är till konsumentens fördel (ex. 90 dagars ångerrätt och 5 års garanti).

    Hoppas du förstod skillnaderna annars kan du slängs iväg ett mejl till mig så ska jag hjälpa dig

    Okej då är jag med. Får nog bli lite läsning i helgen, så man är “bekvämare” om liknande situationer uppkommer i framtiden.
    Förr eller senare så möter man ett original på nytt: )

    #173995
    Magnus448
    Deltagare

    Nej man får skilja på när en vara går sönder (tappad TV) eller när den är trasig (undermålig produkt).

    Ja i detta fallet handlade det ju om att varan har gått sönder då han använt den.

    Tänker samma, och den niten har jag gått på förut så tänker inte ge han både och
    bara för att han är arg. Hör väl av mig en sista gång för att upprepa hans rätt att returnera varan,
    men lät inte som han vill det utan enbart få pengarna. Ändå trist om det skall bli anmälan.

    #173992
    Magnus448
    Deltagare

    Tack för svaren!

    – Självklart har varan garanti! Du kan inte förhandla bort denna. Punkt.

    Har varor alltså en garanti även som nya när objektet gått sönder? Om jag exempelvis skulle köpa mig en tv och jag tappar den i trappen på väg in i lägenheten?

    Vill minnas att jag läst något i stil med “en vara skall vara i oförändrat skick vid retur”

    Nu var i och för sig inte frågan om just detta då han får returnera den, men är ju bra
    att veta: )

    #173986
    Magnus448
    Deltagare

    Tomma tunnor skramlar högst

    Haha, nog skramlade det.

    #173985
    Magnus448
    Deltagare

    Förstår inte hur han fungerar verkligen, precis som att polisanmälan var tänkt från start.
    Mejlen skulle han inte svara på när jag bad om bild på det trasiga objektet, så ringde istället, och bara upprepade rop om att jag skrev till han att pengarna skulle betalas tillbaka.. Vilket dem skall, men han behöver returnera det.

    Men då behöver jag inte grubbla över böter eller liknande? Hela konversationen på runt 5 mejl finns ju sparat också.

    #172659
    Magnus448
    Deltagare

    post.nl och post.de … nej de flesta 3PL:er vill inte jobba med rek post åt mindre kunder, vilket är lite synd.

    Vi har kikat på att kunna erbjuda en 3PL från tyskland åt mindre svenska företag i 2-3 år men tyvärr inte hittat nån modell som känns lönsam än varken med eget lager eller med partners, rätt säker efterfrågan finns dock. I ditt fall tror jag nog ändå att en svensk 3PL är det bästa sett till den info du skrev tidigare.

    Ja visst är det. Majoriteten av företagen jag kontaktade svarade mig inte ens, (Tyskland). Fick svar från PostNord men dem accepterar inte företag med såpass liten volym heller.

    Att bosätta sig i Tyskland hade helt klart varit det bästa ekonomiskt sett, men när första dokumentet från tullen eller liknande kommer så blir det knepigt, då jag inte kan språket. Samt att hela tanken med “ett behagligare klimat” och “nya miljöer” mer eller
    mindre försvinner ur bilden: )

    Skall höra närmare med post.de också och se hur det ligger till. Tack för feedbacken!

    #172656
    Magnus448
    Deltagare

    Kollar på min resultatrapport för 12 månader och undrar om det beräknade
    resultatet som man har är det beloppet som man den 26:e Februari
    skall betala in till SKV?

    Eller är det detta resultatet x 0,2 som man betalar in då det gäller
    momsdeklarationen nu den 26:e?

    #172462
    Magnus448
    Deltagare

    Hejsan, sorry kanske var otydligt att jag mena Holländska posten från holland och tyska posten från Tyskland :-). Det är nog snarare 9 euro för att vara mer exakt också. Båda ovan erbjuder en typ av bulksplit så du kan skicka ett stort paket som splittas i mindre sändningar.

    Jag kontaktade Posten i Sverige och väntar nu på svar från PostNord i alla fall.
    Vad är Tyska motsvarigheten till Posten i Sverige? Ett par Euro billigare än det
    tidigare 3PL företaget som jag var i kontakt med så definitivt intressant!

    #172411
    Magnus448
    Deltagare

    Ska du enbart skicka till sverige? Förstår inte varför du inte kikar på en svensk 3pl isf.

    1kg paket via posten med rek från tyskland och holland kostar ca 10 euro. bra ups avtal till se kan ligga på 60 kr de till se för 2kg

    Visste inte om att Posten hade den lösningen. Kontaktade dem för att se hur dem står sig mot Tyska företag. Så länge det går att lägga beställningar till adress / lagerplats i Tyskland för att sedan skickas vidare till Sverige då det blir sålt är intressant.

    Om du bara ska skicka till kunder i Sverige, har någorlunda volym på antalet försändelser och vill flytta med dig lagret till utlandet så skulle jag konstruera min egna Bulk-Split lösning.

    Inte hört talas om detta innan, fast jag tror inte jag klassas som “någorlunda volym”
    heller med 5-10 paket om dagen.

    Innebär det att man ex. skickar 50 paket i en leverans som sedan vidare distributioneras

    inom landet där kunderna finns?

    #172347
    Magnus448
    Deltagare

    Kolla på olika 3pl företag i Europa, så kan du bosätta dig vart du vill.

    Jo har hört med ett Tyskt företag men med alla kostnader inräknade så
    är går det inte ihop ekonomiskt med mindre produkter.

    Lägsta kostnaden blev ca 20-25 Euro per vara så vinstmarginalerna måste ligga på
    flera hundra kronor per produkt och uppåt.

    Smidigt om man säljer dyrare produkter iof.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 35 totalt)