Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #113921
    meln
    Deltagare

    Gillar idén, finns nog absolut en marknad. Själv är jag ständigt på jakt efter den perfekta plånboken som kombinerar elegans med litet format :)

    Bra med filmer, men skulle definitivt vilja se massor av bilder på varje plånbok, i hög upplösning så man kan se alla detaljer.

    Designen utan sidebar är OK, men jag saknar allmän info som kunde visas hela tiden, ex. info om frakt, betalningsmetoder, garanti, öppet köp osv. Tror inte så många är sugna på att gå in och bläddra i Köpvillkoren för sån grundläggande info.

    #113919
    meln
    Deltagare

    Jag håller med om tänket att hellre erbjuda något som sporrar till många framtida köp. Eventuell en engångsrabatt för ett särskilt köp, men en generell rabatt bara för att man är stamkund låter inte helt rätt. Sedan låter det ju onekligen som en lite dryg kund som “hotar” med att köpa från utlandet om han inte får rabatt – är han medveten om moms, tull och fraktkostnader som han då får stå för tro?

    #113918
    meln
    Deltagare

    Som min namne Rikard säger är det alldeles för lite trafik för att fundera över conversion rate. Fokusera på att öka trafiken istället.

    Kollade på din sida och rakt av kan jag rekommendera dig att korrigera beskrivningstexterna. Ex. på iPhone-skal-sidan är grammatiken inget att hänga i julgranen, med meningar som denna: “Den mest kändis tätaste och glamour ägda iphoneskalet är nu utsett.”

    Är du själv inte bra på att skriva säljande texter rekommenderar jag att du hittar någon som kan hjälpa dig. Det kan låta hårt, men det inger helt enkelt inget förtroende med särskrivningar och konstig grammatik, och det lär absolut sänka dina conversion rates.

    Ett tips till: Förtydliga priset och gör det _enkelt_ att hitta Köp-knappen (nu är den nästan gömd, längst ner på sidan, långt ifrån “prislappen”).

    #113697
    meln
    Deltagare

    Skickade en förfrågan till dem för ett tag sen. Verkade väl ha relativt intressanta annonsplaceringar och priser. Däremot var säljaren enormt påstridig och mailade i princip en gång om dagen med alla sorters säljtrix (“jag kan bara ge dig detta priset om du köper NU” etc). Det räckte för att ta mig från intresserad till ointresserad. Är de så desperata att sälja annonser känns det inte så sannolikt att de har nåt vettigt att komma med.

    Vore intressant att höra nån som annonserat hos dem dock, kanske finns någon med bra erfarenheter?

    #112797
    meln
    Deltagare

    Hehe, jo vi har skickat små men relativt tunga saker. Runt 300-400g kanske. Tror maxvikten är 2 kg.

    #109939
    meln
    Deltagare

    Ja, detta är riktigt störande. Vår nuvarande lösning är att dagligen läsa in status på alla försändelser hos DHL, och skicka fysisk brev-påminnelse till de som närmar sig förfallodatum.

    Tyvärr funkar inte det heller särskilt bra, eftersom man uppenbarligen inte kan lita till 100% på statusen i Multishipping. Har hänt ett antal ggr att kunder hämtat ut paketet i god tid utan att statusen uppdaterats, för att sedan få ett påminnelse-brev från oss och bli irriterade.

    Tycker det bästa vore att DHL skickade ut egen brev-påminnelse när det närmar sig returdatum, och att de sedan fakturerade oss för det (om de nu prompt måste ta betalt för det). Alternativet just nu verkar bara vara att brev-avisera ALLA försändelser á 10 kr, och det känns ju rätt onödigt.

    #109467
    meln
    Deltagare

    Pratade lite om det i den här tråden:
    http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/500-saelja-kaenda-varumaerken.html

    Kanske är många som fuskar, men som jag ser det är det bara att bita i det sura äpplet och göra sitt bästa. Att en del krav är helt bisarra och omöjliga att leva upp till är en annan historia (ex. att behöva märka importerade produkter själv enligt deras regler).

    Som Parvelito säger är det även rätt kostsamt för nya verksamheter, att gå med i El-kretsen kostar t.ex. 3500 för elektronik och 3500 för batterier = 7000 kr bara för medlemsskapet. Sen tillkommer årsavgifter på det, plus såklart avgifter för det man sålt. Det finns helt enkelt ingen ände på hur många avgifter och skatter man krävs på som företagare.

    #109271
    meln
    Deltagare

    0,3% är inte särskilt svårt att uppnå med rätt typ av banner på rätt site. Det gäller bara att designa bannern att dra till sig klick, inte att vara “snygg” etc.

    Adwords (search) har ju sina fördelar som du säger, men kan aldrig tävla i volym med bannerplaceringar. Optimalt är helt klart att använda båda metoderna; de har båda för- och nackdelar. Det är fullt möjligt att generera bättre ROI från banners än Adwords.

    #109265
    meln
    Deltagare

    Det går ju aldrig säga säkert, men man kan ju alltid göra ett grovt överslag. För det första behöver du veta exakt hur många visningar du kommer att få på dina banners.

    Sedan kan du räkna ut ungefär hur många klick du kommer få på dessa visningar – brukar räkna mellan 0.2-0.5% CTR ifall bannern är hyfsat placerad. Då kan du se hur många klick du får för priset du betalar. CTRen kan dock i verkligheten bli både mycket lägre och högre än så, så det är alltid lite av en chansning.

    Sedan är det bara att jämföra kostnaden med din genomsnittliga vinst per besökare i butiken (vilket blir lite svårt om du inte haft några besökare än). Ligger väl i de flesta fall runt några kronor per klick. Så om kostnaden överstiger t.ex. 5 kr per klick kan det vara svårt att gå plus på det.

    Exempel: Du erbjuds 100,000 visningar för 1000 kr

    100,000 * 0,3% = 300 klick totalt
    1000 / 300 = 3,3 kr per klick

    #108864
    meln
    Deltagare

    @GregerA 3955 wrote:

    Det har varit tal om att det kravet skulle slopas, eftersom det är orealistiskt att följa till 100% såvida man inte får varorna tillverkade explicit åt sig. Men jag vet inte riktigt vad som hänt där.

    Jag har ju svårt att tro att gubbarna på sopstationen verkligen skulle stå o registrera vilken tillverkare/importör den här manicken kommer ifrån, innan de mosar den med släggan. :rolleyes:

    Rent hypotetisk så kan man kanske tillåta sig att sätta en outplånlig märkning på förpackningen, eftersom förpackningen är en väsentlig del av produkten, som den skall förvaras i när den inte används.

    Frågade Naturvårdsverket om detta, deras svar var att de “ständigt diskuterar kring dessa frågor”, men att man för närvarande MÅSTE märka själva varan.

    Känns ju fint att det, som du säger, är 100% omöjligt att följa denna regel som liten importör. Som vanligt i myndighetssammanhang har de gjort det maximalt svårt att följa lagen och göra rätt för sig.

    Nån som vet ifall denna regel prövats? Alltså ifall det funnits något fall där något företag märkt kartongen, men inte själva varan, och åkt på böter?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)