Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 165 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #161379
    mickevvs
    Deltagare

    Jag vill rekommendera dig att gå in på SEO-forum.se – Sveriges ledande forum inom SEO (sökmotoroptimering) och lägg upp en tråd under “Förfråga om tjänster / Platsannonser”. Sedan får du bedöma själv. Kom tillbaka hit med feedback och frågeställningar om SEO-bolagen.

    Kan f.ö. även hålla med Smurfen i del av vad han säger i sitt inlägg men inte helt.

    Kan tyvärr inte rekommendera någon för tillfället som har normala priser, möjligtvis Jajja men dom har ett riktigt slavavtal där du åker på att betala optimering under uppsägningstiden på 3 månader trots att dom inte gör ett skit under dessa månader.

    Argumentet att inte något SEO-bolag har normala priser är lite att dra alla över en kant. Det kommer och går bolag inom SEO-branschen hela tiden, och visst är den splittrad och att det finns väldigt mycket bluffare där ute. Men som intressent gäller det då att vara extra uppmärksam och göra med research om bolagen precis som ChrisC gör nu.

    Sen beror det mycket också på vad du vill lägga pengarna på. Vill du lägga det på t.ex. “betala endast topp 10”, eller “betala efter avtal” osv osv. Skillnaderna är enorma bland SEO-bolag.

    Det som jag också kan ge som tips är att du hittar ett SEO-bolag som gör arbete för tid. Alltså att det dem gör varar även efter att du kanske inte behöver/väljer att inte ha dem mer. Och samtidigt att du själv lär dig under resans gång.

    #157155
    mickevvs
    Deltagare

    @VATadviser 57639 wrote:

    Vad jag undrar är vad är ett bra pris/avtal?

    När det gäller sökoptimering så räknas det in många aspekter. Så som analys av hemsida, statistik hur sidan/sidorna sett ut innan båda On-page och Off-page.

    Oftast så räcker det med en analys av sidan om man bara ska jobba med On-page. Då blir ju kostnaden mycket billigare.

    Jag själv gör precis som Carl skrev, avtal utan bindningstid och om nu en kund vill ha bindningstid så är inte jag främmande för det. Jag anser även att man ska kunna erbjuda kunden 2 provperioder (överenskommen tidsperiod) för en mer rabatterad summa.

    Det jag också vill tillägga här är att det jobb en konsult gör ska vara bestående även om kunden väljer att inte jobba mer med konsulten. Det finns företag som jobbar inom SEO och får upp kunder till bra placeringar, väljer sen kunden att gå ur avtalet så sjunker dom som en sten i havet direkt efter avtalsbrott, vilket jag personligen anser är att skada sitt eget rykte.

    #157061
    mickevvs
    Deltagare

    @Jimmy Öström 57541 wrote:

    Vad skönt att ni alla SEO experter finns, jag hade dåligt koll på förkortningarna innan:p;):):

    SEO = En svordom
    PPC = Någon sorts plast
    Off-Page = inte uppkopplad på intranätet (offline alltså)
    On-page = uppkopplad på intranätet (on line helt enkelt)
    SEM = semester

    Hehe, jag gillar din syn på förkortningarna, jag själv hade ganska svårt att förstå dem tidigare. men ju mer man jobbat med det ju mer förstår man det. Och det finns mycket mycket mer förkortningar inom sökoptimering.

    #157056
    mickevvs
    Deltagare

    Jag vill även dela med mig av en bra guide man kan följa för att själv kunna göra mer SEO på egen hand på sin webbutik. Den har fått bra kritik och blivit bemött väl för många sökoptimerings-experter.

    SEO-forum.se: SEO för e-handel

    Nu är denna guide helt opartisk, när jag skrev den så tittade jag inte alls på någon specifik nisch eller budget. Detta är bara enkla tips som jag och en del andra på forumet kommit med som vi själva fått bra resultat på.

    #157055
    mickevvs
    Deltagare

    Conny
    Jovisst är dem samma som marknadsföring, är helt med dig på den biten, din frågeställning stod sig till SEO, så jag svarade där efter :). Men du har rätt i alla meningar. Ger inte satsningen något vettigt resultat och det går minus så ska man såklart inte göra det. Det är helt olika för varje butik hur man vill. Vissa kör med att precis som du ställer i din frågeställning att gå med vinst, vissa gör det bara för högre konkurrens och varumärkesbyggande.

    GregerA
    Sökoptimering är en mer tydligare term för olika former av optimering för sökmotorer så som köpta annonser eller optimering av sökord/sökfraser för den organiska SERP’en. Jag tycker ni kör helt rätt med att ta den långsiktiga delen själva, ingen kan era produkter bättre än er själva. Men att tänka på är att en sökoptimerings konsult alltid behöver finjustera en del för att få så bra resultat som möjligt. Vi gick ju precis som ni på att gå helt själva, vilket var det bästa vi gjort, vi testade på köpta annonser men kostnaden kontra intäkt var nästan dubbelt så vi skippade det.

    Kodmyran
    Du har helt rätt med att man stärker sajten även om man jobbar med enskilda sökord/sökfraser, men om man inte jobbar med heltheten kan faktiskt denna satsning av ett enda ord ge negativt resultat för andra potentiella sökord/sökfraser i butiken, då kan det kräva mer intensivare jobb för att sedan stärka även dessa.

    Jag jobbar mest med On-page (SEO) väldigt mycket, nästan hela min tid står för det. T.ex. trimma produktbeskrivningar, granska MetaData, Rich snippets m.m. Vilket jag vet tar mycket lång tid. När jag sedan jobbar med Off-Page (SEM) så jobbar jag mycket med informationssidor vilket även dem ska ha bra On-page, Då blir det mer relevanta inlänkar och samtidigt så kan du även väva in en del andra sökord/sökfraser också som kommer hålla starkt.

    Andreas
    Jag förstår hur du tänker, vilket även jag med tänker. Men SEM behöver inte heller vara PPC utan även det jag skrev ovanför för Kodmyran.

    Jag ser det även på detta vis:

    SEO: Stärka sajten i allmänhet och även här har man en del konverteringsoptimering på köpet. Siktar bara på den organiska listan för att lättare kunna mäta resultat i efterhand om man t.ex. ska köra med SEM.

    SEM: Stärka max 5 sökord/sökfraser åt gången på noga vald kanal, detta kan vara bland annat Adwords, bannerannonsering, informationssidor, länknätverk m.m. Detta är oftast den dyra biten om man råkar hitta fel företag. I detta fallet står jag helt att man bör göra specifika undersökningar på hur det ger sidan bra resultat eller inte både sajtägare och konsult. Det är för övrigt denna biten som dem flesta har tappat p.g.a diverse uppdateringar Google gjort då man har hamnat bland länkfarmar och konsulter gjort rena “dumsidor” som informationssidor.

    #157015
    mickevvs
    Deltagare

    @GregerA 57490 wrote:

    Jag håller med Conny. :)

    Man antar oftast att en hög placering i serpen ger bättre avkastning – och det är säkert ofta så – men det behöver inte vara det. Det kan dessutom vara så att det kostar mer än det smakar att nå den positionen. Måste du lägga 100.000:- i olika SEO-åtgärder för att sälja billiga plastkulor för 50.000:- extra så är det knappast lönsamt.

    Som allting annat så skall det sättas i sitt sammanhang när man värderar det.

    Jag säger inte emot någon av er, jag förstår precis hur ni menar. Skillnaden är bara att ni pratar om enstaka produkter/sökord, vilket jag får till sökordsoptimering inte sökmotoroptimering.

    I en tidigare tråd framkom det samma sak, och där håller jag med er till 100%. Ska man optimera 1 sökord (Sökordsoptimering) för 1 placering så bör då även omsättningen av försäljningen på den produkten av det valda sökordet bli högre än kostnaden för att nå placeringen eller hur?

    Sökmotoroptimering innefattar i alla fall för mig att man optimerar sidan och ser till att det mesta kommer på så bra placeringar som möjligt. Du kan lätt komma på 10+ utan större kostnader på många ord som ger bra konverteringar utan att ens fundera på sökordsoptimering.

    Jag hoppas inte vi missuppfattar varandra här nu, isf får jag be om ursäkt ifall jag missuppfattat. Jag står också för att tror man inte att man får bättre avslut än vad man betalt ska man heller inte göra det.

    SEO = Search Engine optimization (Sökmotoroptimering)
    SEM = Search Engine Marketing (Sökordsoptimering)

    jag vill inte reta upp någon med att förklara förkortningarna, är säker på att ni kan det, men det som du och Conny skriver ser jag mer som SEM snarare än SEO. Rätta mig om jag fel och missförstått er nu.

    #157012
    mickevvs
    Deltagare

    Vi har ingen erfarenhet av NUTID’s system, däremot så har vi en hel del erfarenheter om Jetshop, kan läsa mer här: http://www.ehandel.se/forum/e-handelsplattformar/4517-byta-fran-jetshop.html

    Vilken plattform du bör välja är helt upp till dig. Konverteringen från Jetshop till en annan leverantör är inte så värst invecklad, Jetshop tar ut en mindre symbolisk summa (skulle gjort för oss iaf). Och sen kanske även den andra leverantören vill ha någon form av ersättning för att implementera allt. Snacka med din kontaktperson hos Jetshop om detta.

    /Micke

    #157010
    mickevvs
    Deltagare

    @connywesth 57483 wrote:

    Du har helt tappat fokus på vad det är du vill uppnå!

    Vad jag försöker få fram är att placeringar i SERPen är ointressant att mäta, det är försäljning i relation till kostnaden för marknadsföringen som är intressant att mäta. SEO är bara ett sätt att marknadsföra sig på.

    Jag skiter högakningsfullt i vilken placering jag får i SERPen.

    Okej, vi har tydligt olika meningar med detta om hur man mäter SEO för e-handel. Dock är vi ju ändå lika med att SEO är marknadsföring, bra.

    Jag har aldrig varit emot dig, men du verkar inte förstå vad jag försöker få fram.

    Ju bättre placering du har desto bättre konvertering, om inte så kan du gärna ge mig konkreta förslag på motsatsen.

    Hade det inte varit för att öka försäljningen så hade ingen e-handel lagt ett öre på att komma på bättre placeringar i sökmotorerna. Jag vet inte vart i detta jag tappar mitt fokus.

    Av egna erfarenheter i olika nischer så vet jag att:

    Ju bättre placering jag fått i SERP’en desto bättre konvertering.

    Om man väljer att inte lägga vikt på sin marknadsföring i sökmotorer (vilket du verkar göra) så är det upp till var och en. Det är heller inget jag trycker ner andra på heller.

    #157007
    mickevvs
    Deltagare

    @Carl 57477 wrote:

    Ja precis, kolla min profil. :)

    Jag är här i egenskap av “person som intresserar sig för digital marknadsföring”, inte för att marknadsföra oss. Vi gillar att hjälpa till!

    Så klota på med frågor om du tror att jag skulle kunna vara till användning, jag kommer inte att skicka någon faktura. :P

    /C

    Aha se där ja :). Smög in på sidan eran i alla fall. Sjysst sajt. Kul att det kommer in fler och fler SEO-kunniga på detta forum, SEO är ett hett och bra ämne bland e-handlare i dagens tider.

    #157006
    mickevvs
    Deltagare

    @connywesth 57479 wrote:

    Vad jag skrev var att SEO ÄR Marknadsföring, och att man därmed ska mäta det som Marknadsföring i övrigt, dvs att varje investerad krona ska ge 5 kronor tillbaks i ökad försäljning. Det är ointressant att mäta placeringar i SERPen, det ger fel fokus.

    Du kan mycket väl hamna på plats 5 eller 10 i SERPen men sälja mycket, det beror på hur attraktiva sökorden är.

    Så att mäta placeringar är meningslöst i bästa fall, man får inte glömma vad det är som är det underliggande värdet vid marknadsföring; Det är ökad försäljning i de flesta fall (på kort eller lång sikt). Pratar man om långsiktig försäljning så kallar man det ibland för Branding, för det tar lång tid innan det syns i försäljningssiffrorna.

    Så du tror fortfarande att topp 10 är det ultimata? isf så är det ju ändå en bit att gå för en som precis startat en webbutik eller precis börjat med sin SEO.

    Innan vi började skulle man kunna vara glad om vi ens fanns på topp 100 :).

    Men jag tror inte att man säljer mer hur pass attraktivt ett sökord/sökfras än är om man ligger på plats 9 gentemot en konkurrent med samma sökord/fras ligger och suger på förstaplatsen. Det du kan göra är att du kan försöka manipulera sökaren med en mer säljande beskrivning.

    Sen också kan man fråga sig, vill man sälja mycket eller väldigt mycket? :). Är du ensam webbutik på topp 10 och ligger på ett “säljvänligt” sökord på plats 8 så kommer du få mer antal sålda produkter i och med att då är ju du ändå först i SERP’en med ditt sökord.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 165 totalt)