Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 4,121 till 4,130 (av 4,139 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105984
    Parvelito
    Deltagare

    Men Posten läser här…

    För alla som säljer på Tradera har Schenker ett “dräparerbjudande”. Upp till ett kilo 29kr inkl moms, 2kilo 34kr inkl moms om det är mindre paket. (Jag har inte räknat ut skrymmesgränsen, men den är mer generös än postens 3cm för skrymmandetillägg).

    Förutom det låga priset är försändelsen spårbar och försäkrad upp till 1500kr. Och jag kan skicka en i taget om jag vill, och jag behöver inga krångliga nya avtal.

    DHL har under våra haft liknande erbjudanden för Tradera-säljare.

    Någonstans i de här trakterna behöver frakten hamna för att e-handeln skall må bra i Sverige. Det är bara för Posten att suga i sig och fundera lite.

    #105980
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tänker så här efter att ha varit inne.

    Jag tror att om du gör detta helt själv så skall du kanske visa hur det görs och förklara exklusiviteten i det hela. Loctite låter som något man lagar gamla avgasrör med, inte som man bygger exklusiva smycken med. Fem guldlager i all ära, men varför fem lager? Och reparationsgarantin, hur vågar du lämna den?

    Jag tror att du måste knyta samman tekniken med exklusiviteten. Idag marknadsför du guldet, men inte hantverket och inte tekniken.

    Fler bilder, där man får se detaljer av ipodarna. Kanske också leta reda på några mer exklusiva lurar till dem, för det känns inte som man vill ha originalluren till den här produkten.

    Visa att man kan få graveringar (om man nu kan det) och marknadsföra det som studentgåva, konfirmationspresent eller kanske en juste säljarbonus är ett annat sätt att få uppmärksamhet. För utan tvekan väcker produkten ett ha-begär.

    #105965
    Parvelito
    Deltagare

    Spontant efter en 30-sekunderstitt så bör du anlita en copywriter för texterna. Det är en mängd särskrivningar och blandat med svenska och engelska som inte alls känns bra.

    Det vita “blänket” i logon är ruggigt irriterande eftersom det tar uppmärksamheten från det andra som är rätt så mörkt och diskret (som det skall vara).

    #105920
    Parvelito
    Deltagare

    Jag delar iofs din uppfattning Magnus, men i Mickes webshop är det inte mycket som kostar under 1000kr.

    3 beställningar om dagen som man går miste om för att man inte svarar i telefonen, med ett snittvärde på 1500kr torde göra det lönsamt i hans fall att prata i telefon med kunderna. I potten ligger det i alla fall en halv miljon i omsättning, förmodligen mera. Ibland får man lov att lyssna på kunderna, fast visst vore livet bra mycket enklare utan de små kravställande kunderna som hela tiden frågar efter mer eller mindre vettiga saker.

    #105912
    Parvelito
    Deltagare

    Så länge man har koll på varje artikel, och vågar agera, så har man ingenting att frukta.

    Precis som Micke är inne på så anser jag att det är bra att ha ett lager. Produkter som finns hemma på lager och kan levereras snabbt är som regel det man tjänar mest på. Ingen har någonsin tjänat pengar på att inte kunna leverera.

    Det finns två saker som sätter upp hinder. Det första är ekonomin. Man får inte äventyra likviditeten genom att binda allt kapital och alla krediter i ett lager.

    Det andra är lagerutrymmet. Det skall ju funka att arbeta också.

    Men, även om lager är bra, så lärde jag mig av en framgångsrik ICA-handlare att snabba utförsäljningar är nyttiga när det handlar om produkter som man vet håller på att “dö”. Han reade ut julmusten för 5rk redan på annandagen, och påskmusten var nedsatt redan på Påskdagen. När någon produkt utgångsmarkerades från leverantören var han snabb med att rea bort befintligt lager, för att kunna fylla platsen med något nytt och fräscht som kunderna kunde tänkas uppskatta utöver att de gjort en bra affär på rean. Priset sattes ned ordentligt, minst 50%, och det låg som regel i en kundvagn på ett bra ställe där man inte kunde missa det.

    Jag tror inte att man skall vara rädd för att sälja saker med förlust, bara för att bli av med något som annars skulle ligga på hyllorna LÄNGE. Kunderna uppskattar det, och man får plats för något nytt i sortimentet.

    #105911
    Parvelito
    Deltagare

    Packbord har jag ordnat själv med IKEA:s billigaste skrivbordsskiva och deras reglerbara ben så man kunde få lagom ståhöjd.

    När det gäller annat så kan man göra kul fynd på Blocket eller genom att kolla med en del firmor som köper konkursbon och sådant. De som handlar med begagnade pallställningar brukar få med en massa annat också som de kan sälja billigt.

    #105905
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns flera sätt att tackla problemet.

    – Om det är ungefärligen återkommande tidpunkter då detta sker, så kan det vara idé att anställa, alternativt hyra in personal, som svarar i telefon då. Leder samtalen till sälj så är det förmodligen lönsamt. Troligen tappar du idag en del kunder om de som har tålamod och väntar in dig ändå låter irriterade i telefonen.

    – Man kan också hyra in något telefontjänstföretag som svarar åt dig vid upptaget, tar ett meddelande och skickar dig ett mail så att du kan ringa upp. Det fungerar bra om topparna är utspridda.

    – Du kan säkert också koppla in ditt eget telesvar som går in och ber de som ringer att lämna meddelande. Du tappar det personliga bemötandet, men det är en billig lösning.

    I bägge de senare lösningarna är det ju oerhört viktigt att man verkligen ringer upp så fort man kan, vilket gör din telefon upptagen ännu mera då du skall vänta på att de svarar (det kan tuta upptaget), förstår vem du är och flyttar sig till en miljö där de kan prata. Man brukar räkna på ett snitt på 90 sekunder längre samtal när man ringer upp på det viset, jämfört med att man tar emot samtalet på en gång, där alla känner sin roll.

    #105869
    Parvelito
    Deltagare

    Jag uppskattar att Kreditor berättar mer om sin tjänst. Fast jag tror ändå att vi lite grann jämför päron och äpplen.

    Många E-handlare, mig inräknat, är inte så stora. Våra butiker är en bisyssla där vi omsätter kanske 250kkr/år och är glada för ett brutto-TB på 100kkr/år. Långt ifrån era referenskunder (som i sanning är en imponerande lista), men alltför verkligt. I den världen blir varje kostnad något man måste nagelfara hårt.

    Ytterligare en viktig faktor är var snittköpet ligger någonstans. Om man som jag tror att 100-150kr är vad snittköpet hamnar på så kan jag inte heller räkna med att det är väldigt många som väljer faktura om jag tar ut en faktureringsavgift på 39kr (Undantag kommer alltid att finnas).

    Jag är också så pass klipsk att jag förstår att Kreditor förmodligen inte är intresserade av att pressa sina priser till mig som kund som kan tänkas förse er med 3-4 köp i veckan på vardera 139kr eller så.

    Istället skulle jag vilja påstå att det är Kreditors affärsmodell som inte passar små e-handlare. (I ärlighetens namn är det nog snart inga betaltjänster som är anpassade till små företag). Ett exempel på kreditmodell som skulle kunna fungera är att man har 0kr i startavgift, 0kr i månadsavgift, men Kreditor tar 31,20 + moms (39kr inkl) för varje faktura, dvs fakturaavgiften.

    Jag skall inte bara vara “grinig” utan prentera idéer som jag tror skulle attrahera många. För att ytterligare kunna spetsa ert erbjudande mot mindre webbutiker borde man också överväga att ta ett helhetsgrepp över betalningarna, och också erbjuda kortinlösen med konkurrenskraftiga priser (både inlösen och betalväxel). Jag känner att det så här i uppstarten är väldigt många olika avtal med diverse aktörer som skall tecknas och betalas, och att minska det till EN hade varit värt en hel del. (Kanske rent av göra erbjudandet tillsammans med webshopleverantörer och baka in även webshopen i paketet i stil med “Vi bjuder på webshoplösningen om vi får vara exklusiv betalningsförmedlare till dig”).

    #105862
    Parvelito
    Deltagare

    Jag vet att Posten inte är något under av smidighet. Men, vad har vi för alternativ? Jag sitter i Hälsingland och här regerar Posten. Det finns inga konkurrenter. Jag har inga större problem med dem, utan det stora problemet med frakter i Sverige är att det är DYRT. Fast det är inte specifikt för Posten.

    #105848
    Parvelito
    Deltagare

    Eftersom det står likadant i mitt avtalsförslag så har vi nog hört rätt. Det är i mina ögon en väldigt mastig kostnad att sätta deras logga på ett betalningsalternativ som utöver att det är dyrt att använda också binder väldigt mycket kapital (Genomsnittlig tid innan man får betalt är 19-20 dagar).

    Jag ser flera andra nackdelar. Med fakturor i egen regi har man en viss flexibilitet att lägga till och dra ifrån en order om kunden skulle ändra sig. Jag kan enkelt ta tillbaka en produkt och kreditera den i mitt eget system. Med tredjepart inblandad blir sådant lätt så omständligt att man låter bli. Sämre kundservice alltså.

    Med hjälp av en fakturaavgift på 39kr kan man förvisso gå med vinst även med Kreditors avgifter, men kan man å andra sidan stoppa de 39 kronorna ograverade i företagets kassa för tjänsten att ställa ut en faktura, så blir det en väldigt god förtjänst i att göra jobbet själv. Och erbjuder man faktura för en lägre kostnad, så har man en konkurrensfördel som inte skall underskattas.

    Visst är det skönt att veta att man får betalt för sin faktura, men har man gjort kreditundersökning så brukar det bli rätt små kreditförluster. Sköter man sedan sina påminnelser själv till slarvpellar med 50kr i påminnelseavgift är det också en intäktskälla.

    Tror jag.

Visar 10 inlägg - 4,121 till 4,130 (av 4,139 totalt)