Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #110317
    Per
    Deltagare

    @johan_q 5515 wrote:

    ..ringde så nu har jag fått svar på alla mina frågor som har med transport att göra o lite till :-)

    Fraktjakt ska inom någon vecka ha orderstöd även för DHL och Posten även om man väljer att använda ett eget fraktavtal så detta kan nog vara en lösningen jag letat efter. Det jag är ute efter förutom fraktpriser är att kunna skapa och skriva ut fraktsedlar oberoende av vilken fraktleverantör jag använder. Har kollat med Pacsoft online men det skulle kosta en slant med orderkoppling om jag inte missuppfattade.

    Finns det annat än Pacsoft online? Tacksam för all info.

    Hälsningar
    Johan

    Ja. Den största TA-leverantören för landtransporter i Norden är Apport. I Apport kan du bland annat kan boka dina transporter och få ut fraktdokument. Schenker Web-TA, DHL Multishipping och DSV e-services ligger alla på Apport-plattformen.

    Om du kan beskriva ditt nuläge och hur slutläget skulle se ut, så skulle det bli lättare att lista ut vad som är bästa alternativet för just dig.

    MVH
    Per Larsson
    Memnon Network Applications (<- Vi har skapat Apport)

    #110145
    Per
    Deltagare

    Det är möjligt att jag är yrkesskadad och inte vågar svara på sånt här rakt upp och ned, men efter att ha jobbat med logistiksupport för tekniska lösningar så drar jag mig för att ta för givet att en “kund” har standardavtal.

    Steg ett skulle jag säga är att säkerställa vad viktgränserna för fakturering är enligt “kundens” avtal med DHL.

    Sedan skulle jag säkerställa att jag verkligen håller mig inom de gränserna, innan jag satte en “hårdkodad” vikt/volym/längd i alla mina beställningar (DHL kräver vikt). Annars kan det komma en otrevlig överraskning i slutet av månaden, i form av straffavgift för felaktig EDI/fraktdokument.

    Better safe than sorry :)

    MVH
    Per Larsson
    Memnon Network Applications

    #110098
    Per
    Deltagare

    Det enda sättet du kan vara säker på vad som gäller för just dig, är att kontakta din speditör och fråga.

    Lycka till!

    MVH
    Per Larsson
    Memnon Network Applications

    #110097
    Per
    Deltagare

    Tack för feedbacken. Det är precis den här typen av feedback som behövs för att jag skall kunna motivera ett sådant här förslag internt!

    #110086
    Per
    Deltagare

    Det finns olika sätt som transportörerna kan “ge ut” information om utlämningsställen.

    Allt från gigantiska matriser med postnummer kopplade till utlämningsställen till webserviceanrop.

    För att vara diplomatisk så kan jag säga så här: Det är få speditörer som har system som är moderna. Ju fler webshoppar som kopplar upp sig och som ställer frågor eller laddar filer, ju mer belastas system som redan nu går på knäna.

    Den lösning som finns i vårt TA-system idag, är att TA-systemet väljer det närmaste utlämningsstället (i förhållande till mottagarens adress) automatiskt när du bokar din transport. Är det en stor efterfrågan och ett stort behov att låta kunder själva välja sitt utlämningsställe i gränssnittet?

    MVH
    Per Larsson
    Memnon Network Applications

    #110084
    Per
    Deltagare

    @Tomas 4524 wrote:

    Vad är att föredra när det gäller info till kunden om den beställning han/hon gjort?

    1. Orderbekräftelse – Epostas automatiskt direkt när ordern lagts, eller manuellt när den granskats? Ordern är i detta sked “öppen”.
    Föredrar nog själv ett mejl när den verkligen lästs. Ett automatsvar betyder ju inte så mycket mer än ett “Tack för din beställning” i webshopen.

    2. Ändra orderstatus till “under behandling” under tiden man behandlar den, ex skrivit ut plocklista och packar? – Nåt att mejla kunden om?

    3. Paketet skickat / speditör har hämtat paket. – Ändra status till “skickad” – e-post till kunden som meddelar det och ev bifogat kolli-id på leveransen.

    Hur tycker ni det ska fungera för att man som kund ska känna att här “händer det grejer” och jag vet hela tiden vad som händer med min order? Handlar man nåt från Asien får man ju ett mejl var 5:e minut som berättar vad man gjort och inte gjort med beställningen sedan det förra mejlet för 5 minuter sedan. Handlar man i Sverige kan det istället hända att man efter köp-klicket inte hör nåt förrän avin ligger i lådan. Så vad tycker ni är en bra avvägning för oss i “Landet Lagom”?

    Jag jobbar med TA-system (Transportadministrationssystem, där du bland annat kan boka dina transporter och skriver ut fraktdokument). Följande lösningar kan åtminstone vissa TA-system erbjuda dig som webshop-snickrare:

    * NÄR SÄNDNINGEN GÖRS: Skicka ut en e-post till kunden med en trackinglänk. Vill du inte skapa detta själv så kan transportadministrationstjänster lösa detta. D.v.s mailet och trackinlänken kan skickas direkt från TA-systemet.

    * UNDER TIDEN: Att ha en webservicelösning som ligger och frågar på ett och samma ställe (TA-systemet) efter senaste status en gång i kvarten/halvtimmen och sedan uppdatera kundens sändning i Webgränssnittet är ju en typ av status. Då har kunden all information samlad på “sin sida”. För webshoppsbyggaren så blir det enkelt att bara behöva skicka en typ av anrop för alla sina transporter och alltid få samma typ av svar. Inget behov av underhålla, då anropet till TA-systemet alltid är densamma.

    * NÄR LEVERANSEN KOMMIT FRAM: Notifieringar till kunden (mobil eller e-post) när en vara kommit fram till utlämningsstället är något som de flesta speditörer/transportörer idag erbjuder “på köpet”. Om de inte gör detta så går det att lösa via ett TA-system.

    * Aktiv avvikelsehantering. Konfigureras av dig som kund, för den typen av transporter du vill hålla extra koll på. Med hjälp av statushändelser kan du sätta upp regler för avvikelsenotifiering.
    Exempel 1: En påminnelse till dig och/eller till slutkunden att paket ej hämtats ut efter (t ex) 10 dagar på utlämningsstället, ger kunden en välbehövlig påminnelse och gör att du kan ringa/skicka e-post till kund och säkerställa att notifieringsinformationen är korrekt. Minska antalet arga kunder och minska antal paket som går i retur från utlämningsställen.
    Exempel 2: En notifiering till dig, om status “Levererad” ej är satt på ett paket, trots att det gått två dagar efter upphämtning.

    MVH
    Per Larsson
    Memnon Network Applications

    #109103
    Per
    Deltagare

    Du skall alltså göra en egen etikett, med egen streckkod? Vilken speditör skall du skicka med?

    #108921
    Per
    Deltagare

    Så länge “leveransen” finns där den skall och är tillgänglig när speditören hämtar upp den, så misstänker jag att alla speditörer kan lösa ditt problem.

    De flesta kan också ge dig möjlighet att boka denna transport online (EDI-rabatt och fraktdokument) om du skulle vilja det.

    Problemet är dock om du anger fel vikt, om transporten inte har etikett och om det inte finns fraktdokument att ge till chauffören.



    1) Boka transport online hos den speditör som du vill använda. Exempel på hur en sådan sida kan se ut -> mySCHENKER ( Klicka på “Boka” och “Boka land” ) .

    2) Spara ned fraktsedlarna och etiketterna (PDF)

    3) Skicka fraktdokumenten via e-post till den kund som nu har dina varor.

    4) Be honom sätta på nya etiketter/fraktsedel.

    5) Transporten kommer hämtas upp utan problem, du kommer få spårning och förutsatt att allt är ok med packning, vikt och etikett så kommer allt hanteras som en helt vanlig transportbokning.

    MVH
    Per Larsson
    Memnon Network Applications

    #108916
    Per
    Deltagare

    Hej.

    Menar du att du vill hitta en teknisk lösning på detta problem, på ett enkelt sätt kunna boka den här typen av transporter på ett mer automatiserat sätt?

    Eller är du ute efter vilken transportör/speditör som är billigast?

    MVH
    Per Larsson
    Memnon Network Applications

    #108875
    Per
    Deltagare

    Jag tycker synd om Arne i denna tråd, Arne är faktiskt en riktigt trevlig och bra person.
    Men här får du mest svara/försvara dig på frågor och inte en enda gång komma med en lösning, just eftersom du representerar Posten.

    e-handelns Postuppror växer sig egentligen bara starkare av tråden, när jag egentligen hoppades att Arne kunde ge förslag på lösningar.

    Lösningen skulle vara att utrusta 15 000 brevbärare med helt ny utrustning, sedan lägga ned miljonbelopp på att utbilda dem. Nästa steg skall bli att lägga ned en smått overklig summa pengar på att bygga upp ett system som kan hantera dessa meddelanden. Så vips så har du tusentals tiotusentals timmar varje år som går åt till utbildning, underhåll, support, reparationer och drift av detta system. Ett system som i slutändan är beroende av att alla 15 000 brevbärare (som är en yrkesgrupp med mycket stor omsättning) skall utföra denna scanning på korrekt sätt … någonting jag inte tror är realitiskt.

    Jag har full förståelse för att Posten väljer att inte implementera detta system, på samma sätt som jag har full förståelse för e-handlarnas behov av spårning och uppföljning. Men i verksamheter som drivs av lönsamhet så kan alla inte alltid få som de vill, tyvärr.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)