Plus Forum E-handelsforumet Logistik Hur bäst visa kunderna orderstatus?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94368
    Tomas
    Deltagare

    Vad är att föredra när det gäller info till kunden om den beställning han/hon gjort?

    1. Orderbekräftelse – Epostas automatiskt direkt när ordern lagts, eller manuellt när den granskats? Ordern är i detta sked “öppen”.
    Föredrar nog själv ett mejl när den verkligen lästs. Ett automatsvar betyder ju inte så mycket mer än ett “Tack för din beställning” i webshopen.

    2. Ändra orderstatus till “under behandling” under tiden man behandlar den, ex skrivit ut plocklista och packar? – Nåt att mejla kunden om?

    3. Paketet skickat / speditör har hämtat paket. – Ändra status till “skickad” – e-post till kunden som meddelar det och ev bifogat kolli-id på leveransen.

    Hur tycker ni det ska fungera för att man som kund ska känna att här “händer det grejer” och jag vet hela tiden vad som händer med min order? Handlar man nåt från Asien får man ju ett mejl var 5:e minut som berättar vad man gjort och inte gjort med beställningen sedan det förra mejlet för 5 minuter sedan. Handlar man i Sverige kan det istället hända att man efter köp-klicket inte hör nåt förrän avin ligger i lådan. Så vad tycker ni är en bra avvägning för oss i “Landet Lagom”?

    #109355
    GregerA
    Deltagare

    Personligen tycker jag det räcker med en bekräftelse att ordern är mottagen och en att den är skickad, och då gärna med spårningslänk.

    Skulle leveransen dröja är det dock bra med en statusuppdatering.

    Jag har själv råkat ut för webshopar som skickar massor av mail, och det är bara störande.

    #109480
    Emil
    Deltagare

    Personligen tycker jag att räcker med mottagen och skickad och det använder jag själv också. Möjligheten finns att ha väldigt många utskick och orderstatusar, men det är inget jag använder. Ex. påbörjad, packad etc etc. Om du skall hålla på och ändra orderstatus så bör det vara väldigt automatiserat ex. kanske med scanner. Annars blir det väldigt mycket extra jobb. Ex. börja ändra orderstatus på alla beställningar när du går och packar dom. Ändra igen när du har packat klart.

    Jag vet inte hur kunderna upplever detta. Vi ändrar orderstatus till skickad på eftermiddagen och ofta efter att vi har varit på posten, men vi märker ju att kunderna ofta loggar in flera ggr efter att dom har lagt en beställning. Antagligen för att kolla om orderstatusen är uppdaterad. Vi är dock ganska snabba med att skicka men många shoppar är inte det så kanske därför dom kollar. Jag gör själv det när jag handlar hos andra. Ex. loggar in för att kolla statusen…..

    #109481
    fredde_r
    Deltagare

    Jag vill ha mail när jag lagt en order samt när ordern skickas, då vill jag även ha spårningslänk.

    att ändra orderstatus är bra men enbart förseningar är värda att skickat ut mail om.

    Vet inte hur det funkar för småföretagare men sms-avisering är något jag uppskattar mycket, ur miljö-/tids-/kostnadsaspekt.

    #110084
    Per
    Deltagare

    @Tomas 4524 wrote:

    Vad är att föredra när det gäller info till kunden om den beställning han/hon gjort?

    1. Orderbekräftelse – Epostas automatiskt direkt när ordern lagts, eller manuellt när den granskats? Ordern är i detta sked “öppen”.
    Föredrar nog själv ett mejl när den verkligen lästs. Ett automatsvar betyder ju inte så mycket mer än ett “Tack för din beställning” i webshopen.

    2. Ändra orderstatus till “under behandling” under tiden man behandlar den, ex skrivit ut plocklista och packar? – Nåt att mejla kunden om?

    3. Paketet skickat / speditör har hämtat paket. – Ändra status till “skickad” – e-post till kunden som meddelar det och ev bifogat kolli-id på leveransen.

    Hur tycker ni det ska fungera för att man som kund ska känna att här “händer det grejer” och jag vet hela tiden vad som händer med min order? Handlar man nåt från Asien får man ju ett mejl var 5:e minut som berättar vad man gjort och inte gjort med beställningen sedan det förra mejlet för 5 minuter sedan. Handlar man i Sverige kan det istället hända att man efter köp-klicket inte hör nåt förrän avin ligger i lådan. Så vad tycker ni är en bra avvägning för oss i “Landet Lagom”?

    Jag jobbar med TA-system (Transportadministrationssystem, där du bland annat kan boka dina transporter och skriver ut fraktdokument). Följande lösningar kan åtminstone vissa TA-system erbjuda dig som webshop-snickrare:

    * NÄR SÄNDNINGEN GÖRS: Skicka ut en e-post till kunden med en trackinglänk. Vill du inte skapa detta själv så kan transportadministrationstjänster lösa detta. D.v.s mailet och trackinlänken kan skickas direkt från TA-systemet.

    * UNDER TIDEN: Att ha en webservicelösning som ligger och frågar på ett och samma ställe (TA-systemet) efter senaste status en gång i kvarten/halvtimmen och sedan uppdatera kundens sändning i Webgränssnittet är ju en typ av status. Då har kunden all information samlad på “sin sida”. För webshoppsbyggaren så blir det enkelt att bara behöva skicka en typ av anrop för alla sina transporter och alltid få samma typ av svar. Inget behov av underhålla, då anropet till TA-systemet alltid är densamma.

    * NÄR LEVERANSEN KOMMIT FRAM: Notifieringar till kunden (mobil eller e-post) när en vara kommit fram till utlämningsstället är något som de flesta speditörer/transportörer idag erbjuder “på köpet”. Om de inte gör detta så går det att lösa via ett TA-system.

    * Aktiv avvikelsehantering. Konfigureras av dig som kund, för den typen av transporter du vill hålla extra koll på. Med hjälp av statushändelser kan du sätta upp regler för avvikelsenotifiering.
    Exempel 1: En påminnelse till dig och/eller till slutkunden att paket ej hämtats ut efter (t ex) 10 dagar på utlämningsstället, ger kunden en välbehövlig påminnelse och gör att du kan ringa/skicka e-post till kund och säkerställa att notifieringsinformationen är korrekt. Minska antalet arga kunder och minska antal paket som går i retur från utlämningsställen.
    Exempel 2: En notifiering till dig, om status “Levererad” ej är satt på ett paket, trots att det gått två dagar efter upphämtning.

    MVH
    Per Larsson
    Memnon Network Applications

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.