Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #176627
    ppc
    Deltagare

    GK420d funkar utmärkt både till UPS/FedEx och Posten.

    Ta kontakt med AppLog så hjälper de dig att plocka fram rätt etiketter. Förklara att de måste fungera till både Posten och UPS så vet de vilka du ska ha, samt att du vill ha dom på rulle !

    #176337
    ppc
    Deltagare

    Vad är det för produkter som ska säljas ?

    #175836
    ppc
    Deltagare

    @sanmic 78743 wrote:

    Personligen tycker jag att om man köper en tjänst av Posten (i det här fallet) så är det Posten som ska lösa eventuella problem som dyker upp på vägen.
    Sen om paketet/brevet whatever är skickat till grannen eller till Långtbortistan är helt orelevant, det är Posten som ska se till att avhjälpa problemen.

    Du köper din tjänst av Posten som äger ansvaret fram till landets gränser.

    Det är den transportör som äger ansvaret för varan som kan lösa eventuella problem, varan är ju inte längre i svenska postens ägo eller ens i svenska postens system – hur ska svenska posten kunna göra något alls i frågan ?

    Du anser på riktigt att Svenska Posten ska vara kundtjänst åt alla postkontor i världen ?

    Om jag inte är nöjd med min ketchup jag köpt på ICA, kan du skicka en ny till mig då eftersom ni båda säljer ketchup av samma märke så tycker jag gott du som är närmare mig kan lösa problemet åt mig.

    Eller om jag köper en ketchup av dig jag inte är nöjd med, kan jag räkna med att du åtar dig att koka upp en ny ketchup som jag blir nöjd med, det är ju dig jag köpt ketchupen av – inte felix.

    #175827
    ppc
    Deltagare

    @Tian 78677 wrote:

    Royal Mail har nu svarat att paketet är upphittat och på väg tillbaks till mig.
    Jag kontaktade dem via mailformulär på deras hemsida, och fick tämligen snabbt ett trevlig och informativt mailsvar tillbaks.
    Önskar Posten kunde lära sig lite av dem.

    Kan inte förstå kritiken, du har valt att skicka med post internationellt vilket innebär att varorna levereras av posten i det landet din mottagare sitter. Självklart måste du lösa det med det postkontor som för tillfället äger ansvaret för varan, har den lämnat Sverige och landat i Storbrittanien är det Royal Mail.

    Annars kan man ju välja att vända sig till transportörerna som behåller ansvaret själva hela vägen till mottagaren, ex. DHL, UPS, FedEx, osv. som aldrig hänvisar till någon annans kundtjänst då de själva äger ansvaret för varan hela vägen till den når mottagaren. Men det kostar ju såklart mer än posten.

    #175755
    ppc
    Deltagare

    @Tian 78634 wrote:

    Posten (eller dess ” samarbetspartner?) i Storbrittanien har nyligen slarvat bort ett Rek.brev för oss.
    Kundtjänst säger att vi får själva kontakta Royal mail.

    Ärendet är INTE avslutat, men posten skyller ifrån sig och vill såklart helst inte alls stå till tjänst…

    Och vad säger Royal Mail ?

    #175639
    ppc
    Deltagare

    @Logistikern 78479 wrote:

    … Om vi gör tolkningen att det gäller containers, så innebär det även t.ex. att eventuella risker i form av hamnlagring eller demurrage (kan beskrivas som containerhyra som debiteras av rederiet) står säljaren för vid FOB, medan vid FAS hade köparen fått stå för detta. …

    Vilka risker är förknippade med hamnlagring (för köpare enligt FAS) ?

    #175612
    ppc
    Deltagare

    Vad är fördelen för köpare respektive säljare när vi väljer incoterms FOB istället för incoterms FAS vid import från Kina?

    #175533
    ppc
    Deltagare

    @Ulf Liljankoski 78379 wrote:

    Själv jobbar jag med något jag kallar “intern försäkring”.
    Lägg på några extra kronor på varje order (något som t ex kan bakas in i frakt-/expeditionskostnaden eller i produktpriset).

    Försäkringar behöver inte alltid vara köpta från en extern part. Varför inte spara den där “månadskostnaden” själv på ett räntebärande konto eller dylikt.
    Givetvis gäller det ju att räkna på risk och omkostnad, så man vet om det är värt det eller inte. ;)

    Skrev lite om det för några år sedan här:
    Intern fraktförsäkring – Täck förluster för försvunna/förstörda brev | liljankoski.se

    Smart… men försäkringsbolagen har ju några års forskning och framställan av sannolikhetstabeller att gå efter, hur ska man veta hur många kronor man ska spara?

    Och Murphys lag säger att det är ju inte den billiga dussinvaran som går sönder, utan den där specialbeställda du fick vänta extra länge på och inte har så stor marginal på men hoppas kunden kommer åter för att du slog knut på dig själv och ordnade det…

    Men en kombination kanske, lägg på några kronor på dussinvarorna och i de fall du har den där som bara inte får gå sönder så tar du en “klassisk” försäkring på den…

    #175531
    ppc
    Deltagare

    Håller med föregående, med bring har du fördelen att det är enkelt “skalbart” då de är så pass stora. Men antagligen kommer du lite billigare undan om du ställer frågan till lokala budbolag.

    AD BUD, Budcompaniett, Budkontakt, ASA transporter, Carrier, Budskotten, Jetpak, Budwheels… listan kan göras lång.

    #175530
    ppc
    Deltagare

    En försäkring som inte är lika begränsad skulle vara uppskattad, alltså inte en massa undantag från försäkringen. Idag gäller ju försäkringen i princip endast ny, obruten vara med kvitto/faktura som styrker värdet, dock ej varor som: … … … … … med hur många undantag som helst…

    Att få det på en fast månadskostnad är nog inte lika intressant då det är väldigt få av försändelserna man skickar som man anser värda att fakturera.

    Men en försäkring som gäller för de undantag man ej kan försäkra direkt hos transportören skulle jag gladeligen betala 2% av varuvärdet istället för 1% som jag gör idag – så har man i alla fall möjligheten att försäkra sin mobiltelefon trots att den är använd en vecka när den ska skickas in för reparation.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 41 totalt)