Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 70 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #174330
    Sam
    Deltagare

    @banane 76865 wrote:

    Ni som varit med ett tag, brukar ni se att försäljningen tas ikapp igen vid sämre väder eller är det helt enkelt rent tapp man får räkna med?

    Det finns en mängd interna och externa faktorer som påverkar försäljningen. Det krävs mycket historisk data och detaljerad statistik för en lång period för att kunna se en någorlunda klar mönster men det räcker inte heller för valida slutsatser.

    Om din omsättning i Maj blir bättre än den var i April, är det pga att uteblivna April-kunder handlar i Maj eller berör det på att en konkurrent gick i konkurs? Eller att ditt seo-arbete som du gjorde för 6 månader sen äntligen börjar ge resultat? Eller…osv…

    En sak är säker, vi ska aldrig igen uppleva April 2014 för att kunna förbättra månadens försäljning så jag väljer att definiera ett tillfälligt tapp som definitivt. Nästa månad lever sitt eget liv pga nämnda faktorer.

    Du själv kan naturligtvis tolka det på ett sätt som känns bättre för dig ;)

    #174328
    Sam
    Deltagare

    April så länge:
    med oförändrade serp-positioner och samma AW-budget, ca -30% i både organisk och betald trafik och -20% i omsättning jämfört med Mars.

    Trodde först att konkurrenterna har hittat på nåt nytt men nej, det handlar bara om en lugn period…

    #171609
    Sam
    Deltagare

    Låter som en hybrid av affiliate och Fyndiq. Lyckas du med seo då tror jag att det kan funka för butiker som inte står så bra i serpen. Sen kan du vänta väldigt länge på ROI vågar jag påstå.

    #170326
    Sam
    Deltagare

    Tråden är sönderslagen och har blivit helt OT. Därför måste jag lägga ut några viktiga punkter:

    Några viktiga punkter.

    #170020
    Sam
    Deltagare

    @pyhobby 71769 wrote:

    Det blir inte enklare om man tillsammans med KCO erbjuder Faktura 14 dagar, Förskottsbetalning, Kortbetalning via Payson. Nu förstår jag att ni kanske har dessa betalsätten delvis för era internationella kunder eller?

    Det stämmer, KCO funkar fint för svenska kunder men vi måste behålla övriga betalningsalternativ för utländska kunder vilket resulterar i en rörig kassa.

    Ok grabbar, jag skriver till Textalk och återkommer med deras svar här då det finns säkert fler kollegor som har samma problem.

    #170013
    Sam
    Deltagare

    @Dan 71763 wrote:

    Ja och det är ju Textalk som integrerat fel isåfall? :)

    KCO-framen visar väl bara vad den blir tillsagd av kassa-sidan. Så om man inte säger i kassasidan vilken valuta KCO ska visa, ja då visar den SEK?

    Och då är felet i Textalk?

    Hm, tror inte det Dan. Så här resonerar jag, rätta mig gärna om jag har fel:

    Om vi har bara Klarna Sverige integrerat (och det har vi) då väljer den alltid SEK i kassan. Vidare, eftersom KCO är förvald betalningsmetod då ändras valutan till SEK så fort man hamnar i kassan och det är där krångel uppstår för då krävs det ytterligare två (små men ändå överflödiga) steg för kunden för att hamna till rätt valuta och inse vad det egentligen kostar att handla. Nämligen då måste man välja kortbetalning som metod och sen välja EUR som valuta. Visst, betalningsmetoden måste man välja oavsett (om den förvalda inte passar) men det kritiska här är att kunden stoppar i varukorgen en produkt som kostar exempelvis 549 € och framme i kassan står det plötsligt 6295 av nånting.

    Återigen, två små extra steg men hela idéen med KCO var att förenkla. Kassan är bland de känsligaste moment i en webbutik och där ska allt funka friktionsfritt. Det blev kanske så för våra svenska kunder men vi tappade de tyska som det ser just nu…

    En effektiv lösning kan vara att ställa in kortbetalning som förvald betalningsmetod men då strider man mot avtal med Klarna.

    #170010
    Sam
    Deltagare

    Poängen är att detta problem inte existerade med gamla Klarna som vi har kört i 2 år. Då kunde man ta med sig den förvalda valutan hela vägen genom processen och ändå ut i checkouten utan att den ändras till SEK.

    Alltså problemet har uppstått vid övergången till KCO för en månad sen.

    #169991
    Sam
    Deltagare

    @danielandersson 71737 wrote:

    Söker efter snygga och bra implementationer av popup/lightbox som visar rekommendationer baserat på vad som lagts i varukorgen.

    Alltså, “Produkten har lagts i din varukorg. Andra kunder som köpt vad du har i din varukorg har även köpt …”

    Har nyligen fått ett erbjudande från Nosto som jobbar med det du eftersöker. De har även en månads gratis tryout. Jag har reggat mig men inte hunnit testa än. Nackdelen är att de vill ha en viss procent av det du säljer genom deras applikation.

    #169989
    Sam
    Deltagare

    @Magento 71736 wrote:

    Jo men Textalk svarar ju inte för alla KCO kunder utan bara sina egna. Invände mot att du lade kritiken på KCO eftersom KCO faktiskt hanterar SEK, EURO och NOK.

    Förmodar att det gäller om man har avtal med Klarna för Norge också.

    Vi har avtal bara för Sverige och där ingår även kortbetalning som betalningsalternativ oavsett vilket land kunden köper ifrån. I så fall det minsta man kan förvänta sig att utländska kunder kan se beloppet i annat än SEK i kassan. Surfar du in i vår butik från t.ex. Tyskland då visas alla priser i EUR och sen när du kommer till kassan står det plötsligt “259 kr i frakt” för en matta (29€ i praktiken och innan KCO). Då kan det verka avskräckande för det är inte många som har valutakursen i huvudet. Dessutom, 259 är rent psykologiskt mycket mer än 29. Det kan uppfattas som för dyrt helt enkelt och vår konverteringsnedgång pekar åt att så är fallet.

    När det gäller kopplingen till Textalk i inlägget, det var mitt bidrag till någon som tidigare i tråden undrade om hur det funkar med kombination KCO och Textalk. Håller med om detta uppfattas som off topic i denna tråd.

    #169982
    Sam
    Deltagare

    Underbart snygg butik har du Ellinor :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 70 totalt)