Nya siffror: 2 av 3 matköp på nätet innehåller ekologiskt

De e-handlande konsumenterna fortsätter att gå i täten för ekologiska livsmedel.

De konsumenter som handlar sina livsmedel på nätet är inte bara snabba på att ta till sig ny teknik, de är också mer intresserade än genomsnittet av att handla ekologiska produkter. Redan för ett och ett halvt år sedan stod det klart att det var e-handeln som ledde skiftet mot ekologiskt, och kort därefter meddelade den renodlade nätaktören Mathem att de ekologiska produkterna stod för över 25 procent av deras försäljning.

Ekologiskt i 64 procent av köpen

Nu kommer en ny rapport som visar att vurmen för de ekologiska knappast har mattats av sedan dess. Enligt en undersökning från prisjämförelsesajten Matspar.se har e-handelsförsäljningen av ekologiska produkter ökat med 34 procent mellan det första och det tredje kvartalet i år.

Annons

Ett annat sätt att uttrycka det är att omkring två av tre köp i år enligt Matspar innehöll minst en ekologisk produkt.

- Den ökade försäljningen av ekologiska livsmedel online är unik. Vår data visar att 64 procent av alla digitala livsmedelsköp under 2017 innehöll ekologiska produkter – och den siffran fortsätter att stiga. Detta ställer helt nya krav på onlinebutikerna, som måste fortsätta utveckla sina ekologiska erbjudanden för att hänga med, säger Omid Ghanbari, vd för Matspar.se, i ett pressmeddelande.

Filtrering gav effekt

Omid Ghanbari ser flera anledningar till att ekologiska livsmedel skördar stora framgångar på nätet.

- Dels ökar medvetenheten generellt gällande fördelarna med att äta ekologiskt. Dessutom är merparten av konsumenterna som väljer att handla sina livsmedel online barnfamiljer, som i ännu högre utsträckning vill ge sina barn bra, hälsosam mat. Men en ännu viktigare förklaringsfaktor är möjligheten att filtrera sin sökning och därigenom snabbt och enkelt hitta ekologiska alternativ när man handlar online.

Matspar har under 2016 och 2017 undersökt andelen sålda ekologiska produkter hos “Sveriges sex största matbutiker online”. Statistiken uppges vara baserad på över tre miljoner datapunkter per månad.

LÄS ÄVEN: Ny tjänst jämför nätmaten: "Skiljer ofta hundralappar"

Annons