Annons

Amazon ska öppna 100 pop up-butiker i USA

Amazon ska öppna 100 pop up-butiker i USA

2016-09-12 09:33

E-handelsjätten har redan öppnat ett 20-tal butiker inuti välbesökta köpcentrum och fler är på gång.

Amazon håller så sakta på att rulla ut sina bokaffärer, Amazon Books, i USA. Efter lanseringen i Seattle i slutet på 2015 har e-handelsjätten meddelat planerna på ytterligare fyra butiker runt om i landet.

Men det är inte bara bokaffärer som står på agendan när e-handlaren expanderar i den fysiska världen. Enligt Business Insider håller Amazon just nu på att öppna upp pop up-butiker med inriktning på tech-prylar inuti välbesökta amerikanska köpcentrum.

Totalt ska Amazon ha öppnat 21 pop up-butiker i tolv städer, en siffra som ska öka till 30 butiker innan årets slut och till ett hundratal under nästa år. Sandeep Mathrani, VD för fastighetsfonden General Growth Properties som i våras förutspådde att Amazon skulle öppna ett hundratal butiker under de kommande åren, verkar inte ha varit helt fel ute

Annons
Annons

Locka in kunderna i ekosystemet

I de nya butikerna, som påminner om de som e-handlaren testade redan 2014, kommer Amazon att sälja sina egna produkter som Kindle-läsare, surfplattor, mediaboxar och Echo-högtalare.

Förutom att Amazon ger kunderna en chans att köpa deras produkter i butik så är det ett sätt för e-handlaren att locka in dem i deras slutna ekosystem med tjänster och Prime-medlemskap. Och att Amazon sneglat allt mer på den fysiska världen har blivit tydligt under det senaste året.

– Vi kommer definitivt att öppna ytterligare butiker, hur många vet vi inte ännu. I detta tidiga skede handlar det om att lära sig, snarare än att försöka tjäna pengar, kommenterade Amazons grundare, Jeff Bezos, e-handlarens butikssatsning tidigare i våras.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta