Årets Marknadschef ska göra Åhléns bäst på omnihandel

Lämnar Ikea och tar plats i detaljhandlarens ledningsgrupp.

Åhléns har under de senaste åren tagit flera steg mot ökad e-handel, eller kanske snarare mot att bli en fullfjädrad omnihandelsaktör. 

För att bli kundernas självklara val både på nätet och i den fysiska världen, har Åhléns bland annat hunnit med att stänga varuhus och att göra en e-handelsspecifik satsning på sexleksaker.

Annons

LÄS ÄVEN: Åhlénschefen om jakten på perfekt omnikanal

Nu har det blivit dags för en ny marknadschef, och valet föll på Patrik Nygren Bonnier, som senast kommer från samma roll på Ikea Sverige.

"Fantastiska kampanjer" på Ikea

Han beskrivs som en person med "en gedigen erfarenhet av att driva starka varumärken" och väntas därför bli en stor tillgång på sin nya arbetsplats - inte minst när det kommer till den digitala delen av företaget.

- Patrik Nygren Bonnier, med sin erfarenhet från både detaljhandel och att driva framgångsrika varumärken med starka värderingar, kommer att bli en stor tillgång för Åhléns som nu befinner sig i en förändringsresa mot fullskalig omnihandel. Bredden i hans erfarenhet ger extra tyngd - han har arbetat i reklambranschen, inom banksektorn och på Ikea, som är ett av Sveriges mest välkända varumärken med fantastiska kampanjer, säger Åhléns vd Gustaf Öhrn, i ett pressmeddelande.

Utöver tiden på Ikea, har Patrik Nygren Bonnier hunnit med att vara marknadschef för Swedbank Försäkringar. Han har också startat den egna reklambyrån Vargen, som han arbetade med i nio år. I början av 2018 ska han ha utsetts till Årets Marknadschef av Marknadsföreningen.

"Många intressanta möjligheter"

Åhléns senaste kampanjer ska ha fokuserat på att visa att Åhléns är ett varuhus för alla, och nu hoppas man att Patrik Nygren Bonnier ska ta bolagets marknadsföring till nya nivåer.

- Det är ett starkt värderingsdrivet företag med ett brett, attraktivt sortiment och med många intressanta möjligheter, inte minst när det gäller det digitala erbjudandet. Det ska bli spännande att med mina nya kollegor få fortsätta att göra riktigt stark, angelägen och inspirerande kommunikation som ger Åhléns en fortsatt tydlig och självklar plats på marknaden, säger Patrik Nygren Bonnier, om sin nya tjänst.

Patrik Nygren Bonnier tillträder som Åhléns marknadschef den 23 april. han kommer att ingå i företagets ledningsgrupp.

Annons

Annons