Annons

Clas Ohlsons nästa steg - 200 kan få gå Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson

Clas Ohlsons nästa steg - 200 kan få gå

2019-02-04 14:51

Ska ändra sin kompetensmix.

I november rapporterade Ehandel.se om att Clas Ohlson var på frammarsh, både på nätet och i butik. Under oktober månad ökade deras e-handel med hela 56 procent. Samtidigt meddelade aktören att de ska avveckla sina butiksnät i Storbritannien och Tyskland för att istället satsa fullt ut på sin fysiska verksamhet i Norden och på e-handeln i de aktuella länderna. 

LÄS ÄVEN: Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Bara någon vecka senare skrev vi även om att hemfixarkedjans och MatHems julkampanj hade gjort succé, och försäljningen av Clas Ohlson-varor hos nätmataktören ökade med 76 procent på två månader. 

Allt detta är ett resultat av Clas Ohlsons implementering av handlingsprogrammet som ska effektivisera organisationen för en långsiktig tillväxt. Företaget har tidigare kommunicerat ut att de ska skapa en organisation som står bättre rustad för att dra nytta av möjligheterna som digitaliseringen erbjuder, samt det ändrade kundbeteendet inom detaljhandeln. 

Annons
Annons

Nästa steg är kostnadsreduceringar, som bland annat kommer att beröra cirka 150 till 200 tjänster, primärt vid bolagets huvudkontor samt distributionscentral. Omställningen beräknas minska bolagets årliga kostnader med 200 till 250 miljoner kronor, från och med verksamhetsåret 20/21.

- Digitaliseringen driver förändring i hela samhället, och detaljhandeln är inget undantag. Vi har redan tagit flera steg för att komma närmare kunden, och nästa steg är att ändra vår kompetensmix för att ytterligare ta tillvara på de möjligheter som finns, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson, i ett pressmeddelande.

Syftet med den organisatoriska överblicken är att få till rätt kompetensmix samt att sänka kostnaderna, då resurser kommer att behövas till att anpassa företaget till den snabbt föränderliga detaljhandelsmarknaden. 

- Vi behöver också arbeta på nya sätt för att uppnå en kostnadsnivå som gör att vi kan fortsätta växa på en alltmer konkurrensutsatt marknad, säger Lotta Lyrå.

Förhandlingar med de fackliga organisationerna inleds inom de närmaste veckorna. Processen kommer att ske i flera steg och beräknas vara avslutad i början av 2020.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Annons
Annons
Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta