Annons

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform Piotr Zaleski, Martin Jensen och Frans Rosen

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

2018-11-14 16:30

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Entreprenören Piotr Zaleski är inom e-handeln förmodligen mest känd för sitt arbete med fraktväljaren Shipwallet, som senare bytte namn till Ingrid.

LÄS ÄVEN: Nytt e-handelssystem ska fixa virtuella frakter och ombud

Ville sälja jeans online

Men en gång i tiden drev han jeansmarket Julian Red, som han gärna ville sälja online. Problemet var bara att han inte tyckte att någon av de tillgängliga e-handelsplattformarna fungerade tillräckligt bra för ändamålet.

Lösningen blev att tillsammans med affärspartnern Frans Rosen bygga en ny e-handelsplattform, som skulle vara särskilt anpassad för att sälja mode- och livsstilsprodukter. Plattformen, som så småningom fick namnet Centra, riktar sig till både B2B- och B2C-försäljning.

- Centra kopplar sömlöst ihop brands med människor över hela världen, lovar företaget i ett pressmeddelande.

Ny vd har tillträtt

Bolaget har på sistone gjort något av ett omtag och i dag använder ett hundratal varumärken - som till exempel Frank Dandy och Triwa - sig av Centras plattform. Under det gångna året har dessutom den nya vd:n Martin Jensen tillträtt. Nu är siktet inställt på fortsatt tillväxt.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Kom till Frank Dandy i januari - tar nu över som VD

- Vi satsar på att växa ordentligt framöver och ser ett tydligt behov för vår plattform hos brands inom mode och livsstil. Vi har ökat våra regelbundna licensintäkter med 50 procent under 2018 och siktar på att öka takten ytterligare under 2019. På sikt ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil, säger Martin Jensen i en kommentar.

"Pågår ett kritiskt skifte"

Enligt företagets egen utsago skiljer sig Centra på flera punkter från andra e-handelsplattformar. Den ska bland annat vara "headless" och byggd för en global marknad, vilket Centra menar "skapar obegränsade designmöjligheter för att optimera varumärkens digitala uttryck och driva försäljning".

- Det pågår ett kritiskt skifte för brands inom mode och livsstil där det digitala blir avgörande för huruvida man lyckas eller går under. Vi har under en lång tid, tillsammans med våra kunder, optimerat Centra som plattform för att varumärken inom mode och livsstil framgångsrikt ska kunna digitalisera sin partihandel och sälja direkt online och via marknadsplatser, säger Martin Jensen.

LÄS ÄVEN: Den nya e-handelstrenden: Huvudlös e-handel

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons
Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta