Annons

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform Piotr Zaleski, Martin Jensen och Frans Rosen

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

2018-11-14 16:30

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Entreprenören Piotr Zaleski är inom e-handeln förmodligen mest känd för sitt arbete med fraktväljaren Shipwallet, som senare bytte namn till Ingrid.

LÄS ÄVEN: Nytt e-handelssystem ska fixa virtuella frakter och ombud

Ville sälja jeans online

Men en gång i tiden drev han jeansmarket Julian Red, som han gärna ville sälja online. Problemet var bara att han inte tyckte att någon av de tillgängliga e-handelsplattformarna fungerade tillräckligt bra för ändamålet.

Lösningen blev att tillsammans med affärspartnern Frans Rosen bygga en ny e-handelsplattform, som skulle vara särskilt anpassad för att sälja mode- och livsstilsprodukter. Plattformen, som så småningom fick namnet Centra, riktar sig till både B2B- och B2C-försäljning.

- Centra kopplar sömlöst ihop brands med människor över hela världen, lovar företaget i ett pressmeddelande.

Ny vd har tillträtt

Bolaget har på sistone gjort något av ett omtag och i dag använder ett hundratal varumärken - som till exempel Frank Dandy och Triwa - sig av Centras plattform. Under det gångna året har dessutom den nya vd:n Martin Jensen tillträtt. Nu är siktet inställt på fortsatt tillväxt.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Kom till Frank Dandy i januari - tar nu över som VD

- Vi satsar på att växa ordentligt framöver och ser ett tydligt behov för vår plattform hos brands inom mode och livsstil. Vi har ökat våra regelbundna licensintäkter med 50 procent under 2018 och siktar på att öka takten ytterligare under 2019. På sikt ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil, säger Martin Jensen i en kommentar.

"Pågår ett kritiskt skifte"

Enligt företagets egen utsago skiljer sig Centra på flera punkter från andra e-handelsplattformar. Den ska bland annat vara "headless" och byggd för en global marknad, vilket Centra menar "skapar obegränsade designmöjligheter för att optimera varumärkens digitala uttryck och driva försäljning".

- Det pågår ett kritiskt skifte för brands inom mode och livsstil där det digitala blir avgörande för huruvida man lyckas eller går under. Vi har under en lång tid, tillsammans med våra kunder, optimerat Centra som plattform för att varumärken inom mode och livsstil framgångsrikt ska kunna digitalisera sin partihandel och sälja direkt online och via marknadsplatser, säger Martin Jensen.

LÄS ÄVEN: Den nya e-handelstrenden: Huvudlös e-handel

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta