Efter floppen – Man of a Kind omsatte 3 miljoner i Q1

E-handelsförsäljningen av RNB:s egna varumärken ökade med 33 procent.

Efter en skakig start har den RnB-ägda e-handeln Man of a Kind nu vänt utvecklingen. Under företagets första kvartal under räkenskapsåret 2017/2018 sålde företaget för tre miljoner.

Från 200 000 till tre miljoner

Vi har tidigare berättat om satsningen, som till en början beskrevs som en besvikelse för RnB, som hade satsat rejält på just Man of a Kind. Trots satsningarna uppgick försäljningen i somras endast till 1,1 miljoner sedan start och då hade nätbutiken bara sålt för 200 000 kronor under det senaste kvartalet.

Annons

LÄS ÄVEN: RnB:s e-handelsflopp: “Försäljningen har varit marginell”

Innan sommaren tillsattes Marcus Uggla som chef för att vända skutan och i höstas rekryterade han i sin tur modeprofilen Oscar Arrsjö. I samma veva köpte koncernen upp e-handeln Frontmen, främst i syfte att stärka Man of a Kind.

LÄS ÄVEN:

Oscar Arrsjö går till RnB - ska lyfta Man of a Kind

Frontmen köps upp igen - RNB stärker egna e-handeln

RnB redovisar även föredömligt samtliga sina andra e-handelsverksamheter separat, och det visar sig nu att koncernen totalt sätt omsatt 184 miljoner kronor, varav 115 miljoner utgörs av försäljningen från företagets egna märken. Det innebär att just försäljningen av egna varumärken ska ha ökat med 33 procent sedan samma period under 2016. Men trots ökningen landar flera av e-handelssidorna endast på en blygsam ökning.

POP samarbetar med Boozt

Detta gäller bland annat Polarn O. Pyret och Brothers. Den förstnämnda ska dock under kvartalet ha inlett ett distributionssamarbete med Boozt, vilket RnB nu hoppas ska ge god effekt på försäljningen framöver.

LÄS ÄVEN: Polarn O Pyret tar till Boozt för expansion till Danmark

Annons

Annons