Annons

Frontmen köps upp igen - RNB stärker egna e-handeln Foto: TV4/Frontmen.com Stilexperten Oscar Arrsjös e-handel byter ägare igen

Frontmen köps upp igen - RNB stärker egna e-handeln

2017-10-12 09:07

Efter drygt ett halvår får Frontmen.com en ny ägare igen.

Så sent som i mars i år kom nyheten att e-handeln Frontmen hade förvärvats av det anrika herrskrädderiet SIR of Sweden. Satsningen, som enligt SIR of Swedens vd Mats Ljungström då var tänkt att “skapa den bästa tänkbara kombination av det traditionella och framtida entreprenörskapet inom konfektionsindustrin” visade sig dock inte bli särskilt långvarig.

I dag meddelar nämligen företaget att Frontmen, som grundades 2008 av TV4-profilen Oscar Arrsjö, säljs vidare till modekoncernen RNB.

"Passar vår strategi perfekt"

RNB, som av försäljningssiffrorna att döma har haft det ganska kämpigt med sin egen herrsatsning Man of a Kind, ska enligt ett pressmeddelande från företaget använda sitt nya förvärv för att “utveckla de digitala kanalerna”.

Annons
Annons
- Det här förvärvet passar vår strategi perfekt och stärker oss i vår satsning mot att bli den självklara destinationen för exklusivt herrmode på nätet. Frontmen är en pionjär inom herrmodesegmentet på nätet med ett komplett koncept vad gäller både ett starkt sortiment och ett inspirerande innehåll, säger Marcus Uggla, chef för Man of a kind.

"Kommer öka RNB:s e-handelsfokus"

Köpet innebär att Frontmen blir en del av RNB-koncernen, där bolaget får sällskap av varumärken som Brothers, NK och Polarn O. Pyret.

- Det är bara att gratulera alla parter i denna affär. Att få bli en del av några så erkänt duktiga varumärkesbyggare som RNB, nyttja deras infrastruktur och kunnande är en stor ära i sig. Dessutom är jag helt övertygad om att Frontmen kommer bidra till att öka såväl Man of a Kind som RNBs e-handelsfokus, vilket gör detta till en fantastisk möjlighet, avslutar Mikael Wintzell, som genom riskkapitalbolaget Wellstreet är en av delägarna i SIR of Sweden.

Frontmen blir en del av RNB-koncernen från och med den 1 november 2017. Parterna har inte velat avslöja köpeskillingen, men skriver i pressmeddelandet att den “delvis baseras på den försäljning som genereras av förvärvet under de första 18 månaderna”.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

Slår ihop delar av verksamheten med Trademax i Helsingborg.

Annons
Annons
Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Lagret är nu up-and-running.

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

100-årigt miljardföretag lanserar ny <nobr>e-handel</nobr> för B2B

100-årigt miljardföretag lanserar ny e-handel för B2B

"Ett stort steg för att underlätta i kundens vardag."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygger vidare på sitt hemimperium.

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

Annons
Annons
E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem