Annons

Googles läskiga lösning på den dåliga konverteringen

Googles läskiga lösning på den dåliga konverteringen

2015-05-18 08:24

Googles lösning på den dåliga konverteringen i den mobila handeln är att ta över hela transaktionen.

Konverteringen är som vi rapporterat mycket lägre på mobilen än via den stationära datorn och även surfplattan. De större skärmarna tar oftast kunderna enklare genom butiken och kassan.

Många betalleverantörer jobbar med att öka denna konvertering genom att strömlinjeforma flödet och minska antal klick man måste genomföra på den lilla smartphoneskärmen.

Sökföretaget Google vill också öka konverteringen på mobilen eftersom detta i sin tur ökar priset de kan ta för sina mobila annonser.

Köpknapp direkt i söken

Nu planerar Google en ganska drastisk lösning. De ska nämligen testa en köpknapp direkt i sökresultaten, på sökannonserna. Denna köpknapp kommer sedan slussa kunden till Googles egen sida där man direkt kan avsluta köpet. Google kommer hantera betalningen men olika butiker och återförsäljare kommer stå för produkterna.

Testet skall till sin början endast gälla mobila sökningar, precis som deras senaste sökmotoruppdatering mobilegeddon, och syftet sägs vara att öka den mobila handeln för e-handlare och butiker.

Att låta Google stå bakom hela transaktionen är förmodligen inte något e-handlare hurrar över. Wall Street Journal som först rapporterade om detta meddelar dock att Google försäkrar e-handlarna om att kunderna fortfarande är deras.

Lovar lyfta ditt varumärke

Landningssidan som man kommer till via köpknappen skall exempelvis lyfta företagets varumärke på ett mycket tydligt vis. Och även om Google äger själva transaktionen, den sker på deras sida, så skall pengarna skickas vidare till e-handlaren. Google ska ta betalt via den traditionella annonsmodellen. Det vill säga när användare klickar på annonsen eller i detta fall köpknappen. Kunduppgifterna skall även skickas vidare, av naturliga skäl, som namn, adress och så vidare.

Annons
Annons

Den nya köpknappen är en del av Google Shopping. Sökjättens satsning på e-handeln som kan liknas vid Prisjakt i kombination med produktbildannonser direkt i sökresultaten. Tjänsten finns ännu inte till fullo i Sverige och köpknappen lär nog också hålla sig till USA till en början där Google Shopping är mer etablerat.

En köpknapp direkt i sökresultaten, med en tillhörande landningssida direkt hos Google, gör förstås företaget till allt mer av en marknadsplats än en objektiv sökmotor. Ännu en gång använder man ett problem, som den dåliga konverteringen i mobilen, till att flytta in mer av sitt egenkontrollerade innehåll över de organiska sökresultaten.

Den nya köpknappen skall börja synas inom de kommande veckorna.

 

Foto: Google Nexus

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
<nobr>E-handelskonferensen</nobr> som satsar allt på upplevelsen

E-handelskonferensen som satsar allt på upplevelsen

Häng med när Ehandel.se besökte Världens Farligaste Möte.

1
Annons
Annons
PostNords sms-avisering låg nere:

PostNords sms-avisering låg nere: "Är förstås inte ok"

Enligt uppgifter till Ehandel.se ska problemen ha pågått i över en veckas tid.

17 000 boxar utskickade när Dejtboxen fyller 1 år

17 000 boxar utskickade när Dejtboxen fyller 1 år

Firar med jubileumsbox som ska bjuda på "upplevelser för alla sinnen".

Hemköp tar e-handeln utanför storstäderna

Hemköp tar e-handeln utanför storstäderna

Näst på tur är Linköping och Örebro.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska PostNord förhindra fler

Så ska PostNord förhindra fler "tillfälliga svackor"

Företaget är "på rätt väg", trots kvalitetsdippen i april månad, enligt en ny rapport.

Upplands-Bro välkomnar Zalando:

Upplands-Bro välkomnar Zalando: "Jättekul med ett så starkt varumärke"

Perfekt läge och företagsklimat i Upplands-Bro, enligt kommunens näringslivschef.

Zalandos Nordenlager hamnar norr om Stockholm

Zalandos Nordenlager hamnar norr om Stockholm

Det omtalade lagret ska byggas i Brunna.

Annons
Annons
E-handlaren som sade ja till att öppna en butik för bröllop

E-handlaren som sade ja till att öppna en butik för bröllop

Ska hjälpa brudar och brudgummar att hitta allt de behöver inför sin stora dag.

Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai

Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai

Prislappen: 151 miljoner dollar för 51 procent av bolaget.

Jernhest breddar konceptet - lanserar egen livsstilsbutik

Jernhest breddar konceptet - lanserar egen livsstilsbutik

E-handelsföretaget Jernhest öppnar showroom i Linköping.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

BRL Electronics söker:

Content Coordinator - Norge

Man of a Kind söker:

Digital Marketer (Social Commerce)

Jollyroom AB söker:

Inköpare Leksaker

Cykelkraft AB söker:

Marknadskoordinator

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem