Annons

Googles läskiga lösning på den dåliga konverteringen

Googles läskiga lösning på den dåliga konverteringen

2015-05-18 08:24

Googles lösning på den dåliga konverteringen i den mobila handeln är att ta över hela transaktionen.

Konverteringen är som vi rapporterat mycket lägre på mobilen än via den stationära datorn och även surfplattan. De större skärmarna tar oftast kunderna enklare genom butiken och kassan.

Många betalleverantörer jobbar med att öka denna konvertering genom att strömlinjeforma flödet och minska antal klick man måste genomföra på den lilla smartphoneskärmen.

Sökföretaget Google vill också öka konverteringen på mobilen eftersom detta i sin tur ökar priset de kan ta för sina mobila annonser.

Köpknapp direkt i söken

Nu planerar Google en ganska drastisk lösning. De ska nämligen testa en köpknapp direkt i sökresultaten, på sökannonserna. Denna köpknapp kommer sedan slussa kunden till Googles egen sida där man direkt kan avsluta köpet. Google kommer hantera betalningen men olika butiker och återförsäljare kommer stå för produkterna.

Testet skall till sin början endast gälla mobila sökningar, precis som deras senaste sökmotoruppdatering mobilegeddon, och syftet sägs vara att öka den mobila handeln för e-handlare och butiker.

Att låta Google stå bakom hela transaktionen är förmodligen inte något e-handlare hurrar över. Wall Street Journal som först rapporterade om detta meddelar dock att Google försäkrar e-handlarna om att kunderna fortfarande är deras.

Lovar lyfta ditt varumärke

Landningssidan som man kommer till via köpknappen skall exempelvis lyfta företagets varumärke på ett mycket tydligt vis. Och även om Google äger själva transaktionen, den sker på deras sida, så skall pengarna skickas vidare till e-handlaren. Google ska ta betalt via den traditionella annonsmodellen. Det vill säga när användare klickar på annonsen eller i detta fall köpknappen. Kunduppgifterna skall även skickas vidare, av naturliga skäl, som namn, adress och så vidare.

Annons
Annons

Den nya köpknappen är en del av Google Shopping. Sökjättens satsning på e-handeln som kan liknas vid Prisjakt i kombination med produktbildannonser direkt i sökresultaten. Tjänsten finns ännu inte till fullo i Sverige och köpknappen lär nog också hålla sig till USA till en början där Google Shopping är mer etablerat.

En köpknapp direkt i sökresultaten, med en tillhörande landningssida direkt hos Google, gör förstås företaget till allt mer av en marknadsplats än en objektiv sökmotor. Ännu en gång använder man ett problem, som den dåliga konverteringen i mobilen, till att flytta in mer av sitt egenkontrollerade innehåll över de organiska sökresultaten.

Den nya köpknappen skall börja synas inom de kommande veckorna.

 

Foto: Google Nexus

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem