Jönköping lanserar app för lokala e-handlare

Staden fortsätter satsningarna på att digitalisera stadskärnan.

Den senaste tiden har nyheter om olika städer som startar lokala e-handelslösningar för att hjälpa sina butiker att överleva duggat tätt. Vi har tidigare kunnat berätta om hur lösningen har blivit ett alternativ för orter som Värnamo, Laholm, samt Lund och Helsingborg. I dagarna meddelade även Umeå att de följer efter föregångarna och startar en lokal e-handelsgalleria.

Samtidigt som trenden med lokala handelsplatser på nätet vuxit, har olika tekniska lösningar poppat upp för att den digitala city-handeln ska kunna utvecklas. Ett sådant exempel är betalföretaget som lanserade en karta för lokala e-handlare.

Annons

Digitaliserar stadskärnan - släpper app

En annan stad där man under de senaste åren har jobbat hårt med att digitalisera stadskärnan är Jönköping. Bland annat har man utbildat stadens butiker i e-handel och nu är det dags för nästa steg - en egen app för lokala e-handlare.

Bakom satsningarna står Jesper Lidhjelm Steen, vd på Jönköping city AB. Företaget har 300 lokala verksamheter med sammanlagt 1700 anställda samlade under sig.

"En enorm efterfrågan" 

Syftet med appen är att boende i regionen enklare ska kunna näthandla i sina lokala butiker och hitta praktisk information om de fysiska butikerna och deras respektive erbjudanden.

- Vi har en enorm efterfrågan från våra besökare i dag. Hur öppettider ser ut, var man kan parkera, vad är det för erbjudande som gäller just nu och så vidare. Vi vill samla allt detta i en enda app, Jesper Lidhjelm Steen till Jönköpingsposten.

20-tal butiker anslutna 

Alla butiker i Jönköping som inte redan själva driver en egen e-handel har fått möjligheten att ansluta sig till någon av de båda plattformarna för lokal e-handel, My Mall och Helpa.

I dagsläget har de runt 10 butiker vardera anslutna till sig. Dessa marknadsplatser kommer nu att gå att nå via den nya appen.

Cykelbud levererar lunchen

Det är dock inte den enda e-handelssatsningen. I ett projekt som man kallar “cykellunch” har Jönköping city precis genomfört en pilotstudie där testdeltagare kunnat beställa lunch från företag i området Rosenlund och sedan fått denna levererad med cykelbud. Projektet ska nu utvärderas, men enligt Jesper Lidhjelm Steen kommer det att fortsätta i någon form.

Och Jesper Lidhjelm Steen menar att det även som lokal handlare är nödvändigt att förhålla sig till utvecklingen inom e-handeln och till digitaliseringen i stort.

Annons

- Vi säger inte gör det ena eller det andra, vi säger att ska du bli framgångsrik i framtiden, i strukturomvandlingens tid, så måste du ha ett aktivt förhållningssätt till digitaliseringen. Digitaliseringen innebär alltifrån e-handel till att möta kunden där kunden är - till exempel i sociala medier, säger han till JP.

Annons