Annons

Madlady svarar på kritiken: Foto: Ehandel.se Madelene Fish på NES i Stockholm i våras

Madlady svarar på kritiken: "Det är väldigt löjligt"

2017-09-06 12:53

"Vi står till 100 procent bakom vår marknadsföringsstrategi och kommer inte att vika oss", säger grundaren Madelene Fisch.

I förra veckan kunde vi berätta att e-handelsföretaget Madlady fällts av Reklamombudsmannen för könsdiskriminerande reklam. Det som bland annat upprörde var en bild där Madlady hade låtit influencern Kissie posera i ett par nätstrumpor på ett - enligt vissa - provokativt sätt.

Artikeln fick stor spridning och i sociala medier valde vissa att ifrågasätta företagets sätt att marknadsföra sig, medan andra tyckte att Reklamombudsmannen rent av borde läggas ner.

“Vi kommer inte att bli mesiga”

Nu bemöter Madladys medgrundare Madelene Fisch uppståndelsen - och hennes budskap är tydligt.

- Vi tycker det hela är väldigt löjligt, säger hon till Ehandel.se.

Någon ändring av företagets marknadsstrategi blir det därmed inte.

- Vi står till 100 procent bakom vår marknadsföringsstrategi och vi kommer inte att vika ner oss. Vi kommer inte att bli mesiga bara för att någon säger att detta inte passar sig. Det vi står för är det det som vi står för som brand, och det kommer vi fortsätta att göra, säger Madelene Fisch.

Och att Madlady har en stark profil i sin marknadsföring råder det knappast något tvivel om. Företaget har tvärt om flera gånger marknadsfört sig som en kraft för kvinnors rättigheter. Bland annat har de storsatsat på internationella kvinnodagen och kampanjat mot bröstcancer. En av de tre granskade bilderna friades också av RO. Den visade en tjej i en tröja med texten “My pussy my rules”.

Annons
Annons

“Kan tydligt se all kärlek”

Anmälningen till RO kom först efter att Madladys reklambilder hade uppmärksammats i en tjejgrupp på Facebook. Men Madelene Fish säger att merparten av tjejerna stöttade företaget och därmed tycker hon att responsen de har fått talar för sig själv.

- Man kan väldigt tydligt se all den kärlek som vi fick och då märker man hur framgångsrika vi har varit i att bygga upp ett brand som har satt ett tydligt spår. Många står bakom oss och vissa lade till och med upp bilder på sig själva i våra tröjor.

"Säljer inte bilar med snygg tjej framför”

En sak som hon tycker är konstig är att reklamen klassats som könsdiskriminerande, trots att den helt och hållet vänder sig till tjejer.

- Vad jag har svårt att förstå i den här situationen är varför kvinnan alltid måste ses som ett sexobjekt? Varför måste det alltid vara den första tanken som kommer? Vi är ingen webbshop som riktar oss till killar. Vi säljer inte bilar med en snygg tjej framför, utan vårt sortiment är ju skapat för ett kvinnligt öga. Vårt syfte med reklamen är inte att ha en snygg tjej som killar ska kunna kolla på, utan att marknadsföra våra kläder till andra tjejer.

Vad gör ni om RO fäller er igen?

- Det är ju lite skrattretande, för det händer ju inget. Vi får inga böter och det blir ingen konsekvens.

 Vad vill du säga till dem som ändå upprörs av reklamen?

- Jag tycker att det är lite synd att så många är så himla lättkränkta och reagerar för minsta lilla, det är sorgligt. Finns det inte mer till livet än att hänga upp sig på grejer? Gå ut och lev livet istället!

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

"Katastrofalt och inte acceptabelt".

Annons
Annons
City Gross planerar mindre citybutiker

City Gross planerar mindre citybutiker

"Möjlighet att hämta ut beställningar gjorda på nätet".

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

Ska representera mindre e-handlare.

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta