Annons

Mapiful ökade med 150% - siktar på att dubbla igen Edvin Brobeck

Mapiful ökade med 150% - siktar på att dubbla igen

2017-07-07 15:15

Styr om sitt fokus från lönsamhet till tillväxt efter rekordåret med 12 miljoner i omsättning.

Mapiful, som säljer egenframtagna posters med kartmotiv, korades redan efter sitt första verksamhetsår som en av Sveriges snabbast växande e-handlare. Nu kan vi berätta att framgångarna för de fyra unga männen bakom den innovativa e-handelsidén fortsatte i hög takt även förra året.

Bolagets omsättning gick från 4,8 till 11,8 miljoner, vilket är en ökning på drygt 147 procent. Och halvvägs in i 2017 års verksamhetsår står det klart att Mapiful knappast är att se som någon kortvarig succé.

- Vi startade året med målet att dubbla i år också, men kämpar lite med växtvärk gällande bland annat personal och liknande, så det måste vi tackla nu under sommaren. Så vi får se, det blir kanske lägre än vi hade hoppats, berättar VD:n Edvin Brobeck för Ehandel.se.

Har en global marknad

Företaget hoppas kunna utöka sitt team med personer i Stockholm och Göteborg som har erfarenhet inom e-handel. Men främst letar företaget efter en till utvecklare som bland annat kan avlasta Edvin Brobeck. I dag sköter han allt från design och utveckling till rekrytering och ekonomi, utöver att vara bolagets VD.

Det låter ganska mycket?

- Ja, det är lite kämpigt kan man säga, skrattar han.

Edvin Brobeck berättar att Mapiful under sitt första år växte snabbast på den svenska marknaden genom att här testa sig fram till ett koncept som fungerade. År två fokuserades satsningarna mer på Europa och USA och nu har Mapiful vad VD:n kallar en global marknad med försäljning i hundra länder. I nuläget håller Mapiful som bäst på att anpassa sig till vad som fungerar bäst i till exempel Frankrike, Tyskland eller Australien.

Annons
Annons

Strategiskt beslut om tillväxt

Det är med andra ord svårt att välja ut en enskild anledning till den snabba tillväxten, menar Edvin Brobeck.

- Men den stora grejen om man nu ska välja ut någon är att det är en produkt som anpassar sig efter varenda kunds önskemål och passar utmärkt att sprida genom sociala medier, säger han.

Redan under sitt första verksamhetsår, 2015, nådde Mapiful ett resultat på över en miljon kronor. 2016 hade den siffran dubblats till drygt 2,2 miljoner. Företaget satsar nu på att växa - marginalerna kan, som Edvin uttrycker det, alltid “skruvas till” i ett senare skede.

- Det kommer att gå bra med lönsamheten även i år om man ser till snittet för e-handeln, men vi har tagit ett strategiskt beslut att satsa på tillväxt och inte lönsamhet i första hand. Sen är målet fortfarande att alltid växa med lönsamhet, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem