Annons

Mapiful ökade med 150% - siktar på att dubbla igen Edvin Brobeck

Mapiful ökade med 150% - siktar på att dubbla igen

2017-07-07 15:15

Styr om sitt fokus från lönsamhet till tillväxt efter rekordåret med 12 miljoner i omsättning.

Mapiful, som säljer egenframtagna posters med kartmotiv, korades redan efter sitt första verksamhetsår som en av Sveriges snabbast växande e-handlare. Nu kan vi berätta att framgångarna för de fyra unga männen bakom den innovativa e-handelsidén fortsatte i hög takt även förra året.

Bolagets omsättning gick från 4,8 till 11,8 miljoner, vilket är en ökning på drygt 147 procent. Och halvvägs in i 2017 års verksamhetsår står det klart att Mapiful knappast är att se som någon kortvarig succé.

- Vi startade året med målet att dubbla i år också, men kämpar lite med växtvärk gällande bland annat personal och liknande, så det måste vi tackla nu under sommaren. Så vi får se, det blir kanske lägre än vi hade hoppats, berättar VD:n Edvin Brobeck för Ehandel.se.

Har en global marknad

Företaget hoppas kunna utöka sitt team med personer i Stockholm och Göteborg som har erfarenhet inom e-handel. Men främst letar företaget efter en till utvecklare som bland annat kan avlasta Edvin Brobeck. I dag sköter han allt från design och utveckling till rekrytering och ekonomi, utöver att vara bolagets VD.

Det låter ganska mycket?

- Ja, det är lite kämpigt kan man säga, skrattar han.

Edvin Brobeck berättar att Mapiful under sitt första år växte snabbast på den svenska marknaden genom att här testa sig fram till ett koncept som fungerade. År två fokuserades satsningarna mer på Europa och USA och nu har Mapiful vad VD:n kallar en global marknad med försäljning i hundra länder. I nuläget håller Mapiful som bäst på att anpassa sig till vad som fungerar bäst i till exempel Frankrike, Tyskland eller Australien.

Annons
Annons

Strategiskt beslut om tillväxt

Det är med andra ord svårt att välja ut en enskild anledning till den snabba tillväxten, menar Edvin Brobeck.

- Men den stora grejen om man nu ska välja ut någon är att det är en produkt som anpassar sig efter varenda kunds önskemål och passar utmärkt att sprida genom sociala medier, säger han.

Redan under sitt första verksamhetsår, 2015, nådde Mapiful ett resultat på över en miljon kronor. 2016 hade den siffran dubblats till drygt 2,2 miljoner. Företaget satsar nu på att växa - marginalerna kan, som Edvin uttrycker det, alltid “skruvas till” i ett senare skede.

- Det kommer att gå bra med lönsamheten även i år om man ser till snittet för e-handeln, men vi har tagit ett strategiskt beslut att satsa på tillväxt och inte lönsamhet i första hand. Sen är målet fortfarande att alltid växa med lönsamhet, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta