Annons

Mapiful ökade med 150% - siktar på att dubbla igen Edvin Brobeck

Mapiful ökade med 150% - siktar på att dubbla igen

2017-07-07 15:15

Styr om sitt fokus från lönsamhet till tillväxt efter rekordåret med 12 miljoner i omsättning.

Mapiful, som säljer egenframtagna posters med kartmotiv, korades redan efter sitt första verksamhetsår som en av Sveriges snabbast växande e-handlare. Nu kan vi berätta att framgångarna för de fyra unga männen bakom den innovativa e-handelsidén fortsatte i hög takt även förra året.

Bolagets omsättning gick från 4,8 till 11,8 miljoner, vilket är en ökning på drygt 147 procent. Och halvvägs in i 2017 års verksamhetsår står det klart att Mapiful knappast är att se som någon kortvarig succé.

- Vi startade året med målet att dubbla i år också, men kämpar lite med växtvärk gällande bland annat personal och liknande, så det måste vi tackla nu under sommaren. Så vi får se, det blir kanske lägre än vi hade hoppats, berättar VD:n Edvin Brobeck för Ehandel.se.

Har en global marknad

Företaget hoppas kunna utöka sitt team med personer i Stockholm och Göteborg som har erfarenhet inom e-handel. Men främst letar företaget efter en till utvecklare som bland annat kan avlasta Edvin Brobeck. I dag sköter han allt från design och utveckling till rekrytering och ekonomi, utöver att vara bolagets VD.

Det låter ganska mycket?

- Ja, det är lite kämpigt kan man säga, skrattar han.

Edvin Brobeck berättar att Mapiful under sitt första år växte snabbast på den svenska marknaden genom att här testa sig fram till ett koncept som fungerade. År två fokuserades satsningarna mer på Europa och USA och nu har Mapiful vad VD:n kallar en global marknad med försäljning i hundra länder. I nuläget håller Mapiful som bäst på att anpassa sig till vad som fungerar bäst i till exempel Frankrike, Tyskland eller Australien.

Annons
Annons

Strategiskt beslut om tillväxt

Det är med andra ord svårt att välja ut en enskild anledning till den snabba tillväxten, menar Edvin Brobeck.

- Men den stora grejen om man nu ska välja ut någon är att det är en produkt som anpassar sig efter varenda kunds önskemål och passar utmärkt att sprida genom sociala medier, säger han.

Redan under sitt första verksamhetsår, 2015, nådde Mapiful ett resultat på över en miljon kronor. 2016 hade den siffran dubblats till drygt 2,2 miljoner. Företaget satsar nu på att växa - marginalerna kan, som Edvin uttrycker det, alltid “skruvas till” i ett senare skede.

- Det kommer att gå bra med lönsamheten även i år om man ser till snittet för e-handeln, men vi har tagit ett strategiskt beslut att satsa på tillväxt och inte lönsamhet i första hand. Sen är målet fortfarande att alltid växa med lönsamhet, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> öppnade fysisk butik - fick in över 100 märken

E-handlare öppnade fysisk butik - fick in över 100 märken

Tar satsningen till Sverige.

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> julkalender väntas sälja slut på en dag

E-handlarens julkalender väntas sälja slut på en dag

Har stärkt upp med extra logistikpersonal.

Kom till Frank Dandy i januari - tar nu över som VD

Kom till Frank Dandy i januari - tar nu över som VD

E-handeln i fokus.

Ny posterbutik på nätet lanseras med olaglig marknadsföring

Ny posterbutik på nätet lanseras med olaglig marknadsföring

Avslöjar brottsplatserna på Instagram.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handel</nobr> hjälper unga som lider av psykisk ohälsa

Ny e-handel hjälper unga som lider av psykisk ohälsa

"Innan Effektbutiken var jag väldigt isolerad".

Endless Candles tar nya tag - öppnar <nobr>e-handel</nobr> i egen regi

Endless Candles tar nya tag - öppnar e-handel i egen regi

Återförsäljare också välkomna att e-handla.

Robotlager ska lyfta Toys R Us nordiska <nobr>e-handel</nobr>

Robotlager ska lyfta Toys R Us nordiska e-handel

Top-Toy goes Autostore.

Annons
Annons
Lokalproducerat ska få vingar med nya appen Local Food App

Lokalproducerat ska få vingar med nya appen Local Food App

"Äger själv relationen och pengaflödet".

EU vill tvinga Amazon att sätta upp

EU vill tvinga Amazon att sätta upp "kinesiska murar"

Ska stoppa utnyttjandet av e-handlarnas data.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta