Annons

Mapiful ökade med 150% - siktar på att dubbla igen Edvin Brobeck

Mapiful ökade med 150% - siktar på att dubbla igen

2017-07-07 15:15

Styr om sitt fokus från lönsamhet till tillväxt efter rekordåret med 12 miljoner i omsättning.

Mapiful, som säljer egenframtagna posters med kartmotiv, korades redan efter sitt första verksamhetsår som en av Sveriges snabbast växande e-handlare. Nu kan vi berätta att framgångarna för de fyra unga männen bakom den innovativa e-handelsidén fortsatte i hög takt även förra året.

Bolagets omsättning gick från 4,8 till 11,8 miljoner, vilket är en ökning på drygt 147 procent. Och halvvägs in i 2017 års verksamhetsår står det klart att Mapiful knappast är att se som någon kortvarig succé.

- Vi startade året med målet att dubbla i år också, men kämpar lite med växtvärk gällande bland annat personal och liknande, så det måste vi tackla nu under sommaren. Så vi får se, det blir kanske lägre än vi hade hoppats, berättar VD:n Edvin Brobeck för Ehandel.se.

Har en global marknad

Företaget hoppas kunna utöka sitt team med personer i Stockholm och Göteborg som har erfarenhet inom e-handel. Men främst letar företaget efter en till utvecklare som bland annat kan avlasta Edvin Brobeck. I dag sköter han allt från design och utveckling till rekrytering och ekonomi, utöver att vara bolagets VD.

Det låter ganska mycket?

- Ja, det är lite kämpigt kan man säga, skrattar han.

Edvin Brobeck berättar att Mapiful under sitt första år växte snabbast på den svenska marknaden genom att här testa sig fram till ett koncept som fungerade. År två fokuserades satsningarna mer på Europa och USA och nu har Mapiful vad VD:n kallar en global marknad med försäljning i hundra länder. I nuläget håller Mapiful som bäst på att anpassa sig till vad som fungerar bäst i till exempel Frankrike, Tyskland eller Australien.

Annons
Annons

Strategiskt beslut om tillväxt

Det är med andra ord svårt att välja ut en enskild anledning till den snabba tillväxten, menar Edvin Brobeck.

- Men den stora grejen om man nu ska välja ut någon är att det är en produkt som anpassar sig efter varenda kunds önskemål och passar utmärkt att sprida genom sociala medier, säger han.

Redan under sitt första verksamhetsår, 2015, nådde Mapiful ett resultat på över en miljon kronor. 2016 hade den siffran dubblats till drygt 2,2 miljoner. Företaget satsar nu på att växa - marginalerna kan, som Edvin uttrycker det, alltid “skruvas till” i ett senare skede.

- Det kommer att gå bra med lönsamheten även i år om man ser till snittet för e-handeln, men vi har tagit ett strategiskt beslut att satsa på tillväxt och inte lönsamhet i första hand. Sen är målet fortfarande att alltid växa med lönsamhet, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Rädsla för stämning när man skapar säkra <nobr>e-handelszoner</nobr>

Rädsla för stämning när man skapar säkra e-handelszoner

Välkommen till USA.

Annons
Annons
Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen <nobr>e-handel</nobr> i Kina

Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen e-handel i Kina

Lanserar samtidigt digital lyxklocka.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> utreds för prisfusk efter miljardbudet

E-handelsjätten utreds för prisfusk efter miljardbudet

Konsumentorganisation kräver att köpet stoppas.

Ebay växte bara 3 procent - gör allt för att stävja Amazon

Ebay växte bara 3 procent - gör allt för att stävja Amazon

Marknadsplatsen omsatte 21,5 miljarder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

CyberPhoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

Går från in-house till e-handelsleverantör.

1
Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Sportamores lagerflytt har påverkat tillväxten negativt

Men flytten går än så länge enligt plan.

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Miljardbolag lägger vantarna på Sverigebaserade Bambora

Betalar över 14 miljarder kronor.

Annons
Annons
Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Glass direkt till dörren med Ben & Jerry's nya nätbutik

Vi försökte genast beställa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

LensWay Group söker:

WEB/UX Manager

Humlegårdens Ekolager AB söker:

Operativ chef

uteprodukter.se söker:

Innesäljare till uteprodukter.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem