Annons

Mapiful ökade med 150% - siktar på att dubbla igen Edvin Brobeck

Mapiful ökade med 150% - siktar på att dubbla igen

2017-07-07 15:15

Styr om sitt fokus från lönsamhet till tillväxt efter rekordåret med 12 miljoner i omsättning.

Mapiful, som säljer egenframtagna posters med kartmotiv, korades redan efter sitt första verksamhetsår som en av Sveriges snabbast växande e-handlare. Nu kan vi berätta att framgångarna för de fyra unga männen bakom den innovativa e-handelsidén fortsatte i hög takt även förra året.

Bolagets omsättning gick från 4,8 till 11,8 miljoner, vilket är en ökning på drygt 147 procent. Och halvvägs in i 2017 års verksamhetsår står det klart att Mapiful knappast är att se som någon kortvarig succé.

- Vi startade året med målet att dubbla i år också, men kämpar lite med växtvärk gällande bland annat personal och liknande, så det måste vi tackla nu under sommaren. Så vi får se, det blir kanske lägre än vi hade hoppats, berättar VD:n Edvin Brobeck för Ehandel.se.

Har en global marknad

Företaget hoppas kunna utöka sitt team med personer i Stockholm och Göteborg som har erfarenhet inom e-handel. Men främst letar företaget efter en till utvecklare som bland annat kan avlasta Edvin Brobeck. I dag sköter han allt från design och utveckling till rekrytering och ekonomi, utöver att vara bolagets VD.

Det låter ganska mycket?

- Ja, det är lite kämpigt kan man säga, skrattar han.

Edvin Brobeck berättar att Mapiful under sitt första år växte snabbast på den svenska marknaden genom att här testa sig fram till ett koncept som fungerade. År två fokuserades satsningarna mer på Europa och USA och nu har Mapiful vad VD:n kallar en global marknad med försäljning i hundra länder. I nuläget håller Mapiful som bäst på att anpassa sig till vad som fungerar bäst i till exempel Frankrike, Tyskland eller Australien.

Annons
Annons

Strategiskt beslut om tillväxt

Det är med andra ord svårt att välja ut en enskild anledning till den snabba tillväxten, menar Edvin Brobeck.

- Men den stora grejen om man nu ska välja ut någon är att det är en produkt som anpassar sig efter varenda kunds önskemål och passar utmärkt att sprida genom sociala medier, säger han.

Redan under sitt första verksamhetsår, 2015, nådde Mapiful ett resultat på över en miljon kronor. 2016 hade den siffran dubblats till drygt 2,2 miljoner. Företaget satsar nu på att växa - marginalerna kan, som Edvin uttrycker det, alltid “skruvas till” i ett senare skede.

- Det kommer att gå bra med lönsamheten även i år om man ser till snittet för e-handeln, men vi har tagit ett strategiskt beslut att satsa på tillväxt och inte lönsamhet i första hand. Sen är målet fortfarande att alltid växa med lönsamhet, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.