Annons

Nätmaten omsätter 7,2 miljarder under 2017 Nätmaten är en rejäl morot för livsmedelsbranschen

Nätmaten omsätter 7,2 miljarder under 2017

2017-04-19 11:38

Kallar livsmedelshandeln på nätet för "den svenska e-handelns tillväxtraket" i ny rapport från Svensk Digital Handel.

Att nätmaten är en rekordbransch är ingen nyhet. De senaste åren har vi regelbundet matats med rapporter om att andelen mat som köps online ökar allt mer.

Nu kommer branschorganisationen Svensk Digital Handel inom kort med en ny rapport - som bekräftar bilden. Enligt den kommer omsättningen för all nätmat under 2017 uppgå till 7,2 miljarder kronor, vilket är 1,7 miljarder, eller 30 procent, mer än under 2016.

Motsvarande tillväxt i den fysiska livsmedelshandeln väntas stanna på 2,4 procent.

Svensk Digital Handels graf över nätmatens utveckling

Annons
Annons

Investeringar bakom tillväxt 

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall menar att tillväxten beror på aktörernas kraftiga utbredning samt ökad marknadsföring.

- Den starka tillväxten grundar sig i att i stort sett samtliga stor aktörer satsar kraftigt på marknadsföring, utökar sina upptagningsområden och fortsätter att investera för att öka sin kapacitet. Detta sker samtidigt som en allt större andel av svenskarna e-handlar livsmedel och dessutom blir allt mer lojala med den digitala mathandeln, säger han i ett pressmeddelande.

"Tröskeln kommer att sänkas" 

Samtidigt tror han att branschen kommer att fortsätta utvecklas.

- Alla de stora kedjorna är nu inne på marknaden och kan dra nytta av att de är aktiva i flera kanaler, vilket sannolikt medför att fler dagligvarukonsumenter blir digitala. Dessutom börjar både kedjorna och de renodlade webbutikerna att pressa sina priser på hemleveranser, vilket kommer att sänka tröskeln till fler köp online, säger Ogvall.

För den som vill ta del av rapporten när den släpps kan man anmäla sitt intresse HÄR. För medlemmar i Svensk Handel är rapporten gratis.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta