Showrooms hos kunderna när Vessla satsar på sina hjältar

Väljer bort popup-butiker för kundnära lösning.

Efter bara ett drygt halvårs verksamhet kunde e-handelsföretaget Vessla konstatera att det hade kommit upp i nära 400 sålda elmopeder, och för någon månad sedan kunde vi avslöja att företaget var på väg att expandera från Sverige till flera nya marknader.

LÄS ÄVEN: Vessla nära 400 sålda mopeder - tar klivet utomlands

Annons
Annons

Men även om försäljningen alltså rullade på, kunde Vessla konstatera att många gärna ville få en chans att provköra sin moped innan de bestämde sig för att göra en affär. Företaget funderade på en lösning, och bestämde sig för att testa ett koncept som gick ut på att befintliga Vessla-ägare mot en ersättning skulle agera showroom åt eventuella blivande kunder.

- Vi har redan mellan tio och tjugo kunder som har visat intresse för detta och då har de inte ens fått sina beställda mopeder än. Så intresset för att vara med och göra världen till en bättre plats verkar definitivt finnas där, sade Vesslas vd Rickrad Bröms till Ehandel.se då.

"Nästa nivå kräver fysisk närvaro"

Nu har det blivit dags för lansering av det lite annorlunda showroom-konceptet, som låter kunden bli vad Vessla kallar en “Vessla Hero”.

- För att komma till nästa nivå så behöver vi få en fysisk närvaro ute på stan. Men det är aptrögt och jättedyrt att bygga butiksnät eller popups. Därför ger vi istället våra kunder chansen att bli våra butiker, säger Rickard Bröms nu i ett pressmeddelande.

Den som väljer att bli en ambassadör för Vesslas mopeder, får helt enkelt visa upp sin moped för intressenter i sitt lokala närområde.

- Vi kommer att erbjuda en belöningstrappa som baseras på hänvisade försäljningar. Skulle du visa upp moppen under tacomiddagen en fredag och några grannar nappar, så blir ni båda belönade, avslutar Rickard Bröms.

LÄS ÄVEN: Efter elcykelhajpen - nu intar elmopederna e-handeln

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!