VR och ny webb gav Inet stark tillväxt under 2016

Ökade omsättningen med 11 procent under året som gick.

VR-teknikens genomslag, en ny webbplats och satsningar på digital marknadsföring. Det är hemligheten som fick Inet att öka omsättningen med elva procent under 2016 - trots att delar av branschen i övrigt går kräftgång.

Att kedjan dessutom fick flera utmärkelser under året som gick tycker Inets VD Erik Wickman också är ett gott betyg på att de är på rätt väg.

Annons
Annons

- Vi är mycket nöjda med året och att våra insatser på bättre kundupplevelser ger synliga resultat, både i omsättning och att vi avslutade året med utmärkelserna Årets e-handlare från Pricerunner och Årets Nätbutik från Prisjakt, säger Erik Wickman i ett pressmeddelande.

VR gav klirr i kassan

Att just VR-tekniken slog igenom på allvar 2016, inte minst i och med att VR-headsetet blev årets julklapp, har också gjort sitt till. Hos Inet blev headsetet den mest populära nykomlingen bland teknikprodukterna under året.

- Intåget av VR har skapat behov av att uppgradera datorn för att klara av de senaste spelen. För oss är det nödvändigt att ha kundservice av högsta kvalitet, men också de senaste och bästa produkterna på marknaden till ett bra pris.

Fick responsiv hemsida

Därtill gjorde Inet om sin webbplats så att den blev responsiv, mer fokuserad på kundupplevelsen och fick förbättrade köpfunktioner. Bättre öppettider i kundtjänsten infördes också.

Inet har också gått i samma spår som Kjell och Co och lanserat en undervisande videokanal på youtube. Datorskolan heter Inets motsvarighet till konkurrentens “Så funkar det”-serie.

"Full fart på 2017"

Under 2017 kommer Inet att satsa ytterligare på det digitala och förstärka sin marknadsavdelning med två personer. En digital kommunikatör och en digital marknadsförare. Dessutom letar man nya butikslägen i Göteborg och Stockholm.

- Strategin har alltid varit att finnas tillgänglig i både butiker och på nätet. Kunderna har uppskattat våra satsningar och det gör att vi kunnat växa under ett annars tufft år för elektronikbranschen. Nu är det full fart på 2017, säger Erik Wickman.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!