Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:
  #71 (permalink)  
Gammal 2018-04-12, 20:42
gvh gvh är inte uppkopplad
Nyfödd
www.gronateimporten.se
Gröna Teimporten AB

Reg.datum: jan 2018
gvh is on a distinguished road
Standard

Den här typen av komplicerade frågor, som kan få tråkiga konsekvenser om man gör fel, ska man inte söka gratisråd för tycker jag. Man kan börja på ett forum eller chatsida, för att sondera terrängen, man kan t ex få vettiga förslag som man kan ta vidare eller uppslag till frågeställningar som man inte tänkt på, men i slutändan borde man rådfråga en riktig revisor...

T ex kanske det har betydelse om du väljer att först starta upp det blivande moderbolaget. Är det smart eller inte att driva verksamhet i moderbolaget? Mycket frågor blir det
Svara med citat
Annons

#72 (permalink)  
Gammal 2019-01-28, 13:24
Ny medlem
Ingen
Inget

Reg.datum: jan 2019
Nicke0351 is on a distinguished road
Standard

Har en fråga. Om jag säljer ett bolag där inte årsredovisningen är inlämnad, vem ansvarar för att den blir inlämnad? Nya ägaren? Eller säljaren? Ansvarar nya ägaren för allt som hänt i bolaget även innan övertagandet?
Tacksam för svar
Svara med citat
  #73 (permalink)  
Gammal 2019-02-18, 15:31
Ny medlem
Västra Götaland
GRAHN textiltryckeri

Reg.datum: feb 2018
info is on a distinguished road
Standard

Hej!
Har en fråga om hur mycket som är rimligt att det kostar med en redovisningsbyrå. Vet att det kan variera beroende på hur mycket och krångligt det är. Men det är mest inköp och försäljning och dom sköter hela bokföringen. Tycker jag betalt mycket, 30000 kr för ett år och då är inte bokslut och deklarationen med. Om jag tittar på antalet timmar dom fakturerat så gjorde jag ju det på kortare tid när jag skötte bokföringen själv. Borde inte det gå snabbare eller åtminstone lika fort när riktigt utbildat folk gör det. Eller är det en rimlig summa jag fått betala?
Svara med citat
  #74 (permalink)  
Gammal 2019-02-18, 17:39
Medlem
Har ingen ännu

Reg.datum: apr 2012
Jonkejober is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av info Visa inlägg
Hej!

Har en fråga om hur mycket som är rimligt att det kostar med en redovisningsbyrå. Vet att det kan variera beroende på hur mycket och krångligt det är. Men det är mest inköp och försäljning och dom sköter hela bokföringen. Tycker jag betalt mycket, 30000 kr för ett år och då är inte bokslut och deklarationen med. Om jag tittar på antalet timmar dom fakturerat så gjorde jag ju det på kortare tid när jag skötte bokföringen själv. Borde inte det gå snabbare eller åtminstone lika fort när riktigt utbildat folk gör det. Eller är det en rimlig summa jag fått betala?
Detta blir ju en "hur långt är ett snöre" fråga då väldigt lite info angetts som t.ex. hur många verifikat det handlar om. Spontant låter inte 30k som något ocker men självklart blir det dyrare än att göra det själv.
Svara med citat
  #75 (permalink)  
Gammal 2019-03-12, 00:29
Ny medlem
Ingen
Avarn

Reg.datum: mar 2019
creatinet is on a distinguished road
Standard

Hej!

Har som enskild firma byggt maskinhall åt firman 2017-18 på min privata fastighet. Kommer mest troligen sälja fastigheten i år och då måste jag ta ur maskinhallen ur bokföring och självklart betala tillbaka momsen mm. Pratade med skatteverket och dom tyckte att jag skulle "ta ut" maskinhallen ur bokföringen och återföra avskrivning mm.

Så kan någon vänlig själ ge mig vägledning hur jag går till väga med konton 1111 Byggnader på egen mark, 1119 Ack. avskrivningar på byggnader och momsen som också ska bokföras in på 2610 utg. moms. Har sökt men inte hitta några exempel som jag kan lära mig av.

Tacksam för svar
Svara med citat
Svara

Taggar
bokföring, ekonomiservice, löpande, revisor, revisorer

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg