Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Många frågor, enskild firma ang. moms, egen insättning samt kring verifikationer

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103238
    Pette94
    Deltagare

    Hej! Hade lite funderingar och förutom att kontakta skatteverket osv tänkte jag att det kunde vara intressant om någon kanske hade kunnat hjälpa mig här, samtidigt som andra besökare möjligtvis kunnat också få hjälp då det är rätt breda frågor jag täcker,

    1. Jag har som syfte att syssla med e-handel, registrerade mig med SNI-kod 47911 under “Postorderhandel och detaljhandel på internet med brett sortiment. Känner mig rätt bekväm med hur vanlig moms bokförs och hanteras, men min fråga kommer till VMB, alltså moms för begagnade varor. Detta då jag har många begagnade varor och som jag velat sälja under min enskilda firma. Om jag ex säljer begagnade varor så har jag förstått att VMB-moms betalas på marginalen mellan inköpspris samt försäljningspris. Alltså ex om jag köper en vara för 20kr och säljer den för 30kr, då blir VMB 25% av det beskattningsbara underlaget, eller 20% av marginalen dvs 2kr.

    Men problemet för min del uppstår då jag som sagt kommer syssla med ehandel, då uppstår andra kostnader och utgifter i samband med en försäljning. Utgifter såsom frakt, emballagekostnader samt avgifter för den plattform som varan säljs på (i mitt fall tradera). Hur ska dessa hanteras i samband med VMB-momsen? Ett konkret exempel är ifall jag säljer en vara för 87kr, som jag köpt för 40kr. Frakten blir 28kr, emballage 3kr, traderaavgift 5kr. Alltså blir vinsten för detta fall 87-40-28-3-5=10kr. Ska jag då ta VMB-momsen på 20% av denna summa (som blir 2kr), eller ska VMB-momsen vara direkt mellan inköpskostnaden och den totala försäljningskostnaden oavsett den reella vinsten?

    Ex skulle jag då ta 87-40=47kr, därav 20% (vilket blir 9,4kr). Om jag tar det senare sättet blir min vinst väldigt väldigt liten, då den “momsas upp” av nästan hela beloppet, eller kan även medföra att det blir en förlust istället. Svårigheten här skulle dock vara att definiera fraktkostnader, emballagekostnader, traderaavgifter mm, jag undrar om i detta fallet jag skulle behöva definiera för varje eller i slutet på varje år?

    Hade det då räckt med att jag bokför alla inköp och utgifter separat i relation mot “nya varor”, även frankering, emballage mm och sedan kan jag räkna ut VMB att betala i klumpsumma? Jag finner detta ytterst krånligt och hade varit tacksam för en bokföringsmässigt korrekt förklaring samt möjligtvis också någon kortare anledning.

    2. Har sedan tidigare, innan jag ansökte för enskild firma, både begagnade och nya varor som jag gärna hade satt in och sålt i företaget. Värdet på dessa varor är ungefär 10 000-15 000 för de begagnade samt 5 000-10 000 för de nya varorna. Förutom konkreta “lagervaror” (ex tvspel, brädspel, prydnader, gosedjur eller nya varor såsom nyckelringar, mobilskal, handkontroller mm) har jag också inventarie som våg, tejp, tejphållare, bubbelplast, frimärken, postpåsar, etikettmaskin mm som passar i den verksamhet jag ska starta och som hjälpt till avsevärt i hantering. Även om jag kommer köpa in mer i framtiden eller vissa saker är väldigt lite utav (ex en tejprulle eller 4st små bubbelpåsar i nuläget) hade det varit smidigt att lägga in allt jag har som ska användas i verksamheten samtidigt eller på olika sätt.

    Ska jag sätta in olika varor som olika poster (ex VMB-varor, Nya varor, inventarie, inventarie/lager ex frankering)? Samt hur ska dessa varor värderas? Det känns svårt för mig att värdera vissa saker som tidigare jag ej tagit kvitto på eller som köpts på ex second hand eller loppis. Även egna varor som jag vill bli av med eller många varor jag köpt för en summa (ex en bananlåda med vhsfilmer). Exempel på ett värderingsproblem är 36st Playstation 2 tv-spel/elektronik där värdet varierar på dem mellan 5kr till ca 150kr en merparten har lågt värde (ca 40kr vardera). Eller i ett fall där jag har en bubbelplastrulle som är ca 25m*1m.

    3. Vad räcker till verifikationer för bokföring? Jag har som syfte att sälja via tradera butik och tidigare när jag sålt via tradera så skickades det automatiskt ut en orderbekräftelse ut till kunden som klickade hem varan, med totalsumma, bankkonto, detaljerad information kring returer etc därav fick jag en summa på kontot för att sedan skicka varan. Förutom att bokföra försäljningen dvs förklara summan på mitt konto, räcker denna orderbekräftelse som ett kvitto på transaktionen?

    Men en fråga blir också ifall jag och denna kund kommer övverens om en lägre fraktkostnad (ex samfrakt), räcker denna konversation som underlag för insättningen på kontot utav denne och som försäljning? Som enskild firma ska jag använda mig utav kontantmetoden och då bokföra när inbetalningar sker eller utbetalningar görs. Frågan blir också när jag handlar på internet och beställer hem saker att sälja, kan en konversation samt banköverföring, dennes konto mm räcka som en bekräftelse eftersom jag ej är bunden till fakturor då jag använder mig utav kontantmetoden?

    Kan det räcka med en “skärmdump” av kontoutdraget, bild av själva ordern samt datum och ev. summa? Jag tänker att det viktiga med bokföringen är att kunna spåra inbetalningar och utbetalningar, att datum och summor ska härledas till en viss kund eller leverantör, därav sparas även informationen på den sida jag beställt ifrån eller i en pärm jag har hemma med kvitton, fakturor mm.

    Tack på förhand, ser fram emot svar och eventuell förtydelse,

    #180375
    Pette94
    Deltagare

    Såg att det blev lite rörigt, kan ställa dem mer kortfattat här:

    1. Hur fungerar VMB-moms i relation till e-handelsförsäljning? Klassas mellanskillnaden mellan inköp och försäljning som det beskattningsbara, eller tar man även relation till frakt, emballagekostnader, avgifter mm som princip alltid uppkommer vid ehandelsförsäljning,

    2. Hur för man in egna varor i företaget samt hur värderas dessa varor?

    3. Vad räcker som verifikationer/bokföringsunderlag, måste det vara en faktura/kvitto eller räcker det lika bra med ex övverenskommelse via mail (muntligt avtal) eller orderbekräftelse, utskickat mail?

    #180376
    Dan
    Deltagare

    1. se svar längst ner i denna tråd

    http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/9185-vmb-beskattning-beggagnad-varor-hjaelp.html

    2. Gissningsvis som egen insättning. Värdering enl anskaffningsvärde. Det finns ingen skattemässig vinst att göra egen insättning till högre värde då du ändå skattar för vinsten i EF:en.

    3. https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/verifikationer

    #180420
    Pette94
    Deltagare

    @Dan 85505 wrote:

    1. se svar längst ner i denna tråd

    http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/9185-vmb-beskattning-beggagnad-varor-hjaelp.html

    2. Gissningsvis som egen insättning. Värdering enl anskaffningsvärde. Det finns ingen skattemässig vinst att göra egen insättning till högre värde då du ändå skattar för vinsten i EF:en.

    3. https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/verifikationer

    Hej! Tack för dina svar, har dock redan sett båda dessa länkar men antar då att det inte spelar roll vad vinsten är, det som spelar roll är försäljningsvärdet samt inköpsvärdet,

    #180421
    Axel
    Deltagare

    Skatteverket har ett relativt tydligt svar på detta tycker jag.

    Normal VMB
    Vid normal VMB utgör skillnaden mellan varans försäljningspris och dess inköpspris vinstmarginalen (9 a kap. 9 § ML).

    Inköpspris
    I inköpspriset ingår alla kostnader för inköpet utom eventuell ränta. Detta gäller bara kostnader där betalning skett till leverantören av varan. Det gäller inte kostnader där betalning skett till andra, t.ex. fristående fraktförare m.fl. På motsvarande sätt bestäms försäljningspriset (jmf artikel 312 mervärdesskattedirektivet).

    Kostnader för att t.ex. reparera en vara får inte inräknas i inköpspriset vid beräkning av vinstmarginalen. Beskattningsunderlaget utgör 80 procent av vinstmarginalen vid en skattesats på 25 procent. Normal VMB innebär att vinstmarginalen och därmed beskattningen ska bestämmas för varje enskild såld vara för sig.

    Försäljningspris
    Vid tillämpning av VMB är försäljningpriset hela den ersättning som den beskattningsbara återförsäljaren har fått eller ska få av köparen eller tredje man. I försäljningspriset ska även ingå subventioner direkt kopplade till transaktionen, skatter, tullar, avgifter och övriga pålagor samt bikostnader såsom provisions-, emballage-, frakt- och försäkringskostnader som den beskattningsbara återförsäljaren debiterar köparen (artikel 312 mervärdesskattedirektivet).
    Någon motsvarande särskild definition av försäljningspriset vid VMB finns inte i ML utan den framgår av de allmänna bestämmelserna om beskattningsunderlag i 7 kap. ML (prop. 1994/95:202 s.48).

    Styckena ovan saxat från:
    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.16/322238.html

    Vilket jag tolkar som att kostnaden du har för att skicka varan till kunden inte en kostnad som du kan blanda in i inköpspriset på varan och påverkar därmed inte vinstmarginalen.

    För egen del så kör jag med (försäljningspris+frakt+fakt.avg) – inköpspris för vara.

    Till exempel:
    Köper in vara för 50:-
    Säljer varan för 100:-, tar ut frakt på 50:- och faktureringsavgift på 20:-
    Totalt 170:-

    Vinstmarginal = 170 – 50 = 120.
    80% = 96:- (beskattningsunderlag)
    20% = 24:- (momsen)

    Sedan kan frakten till kund kosta mig mellan 20-100:-, men den kostnaden bär jag vid sidan om, och tar inte hänsyn till vid uträkningen ovan, samma sak med emballage och kreditupplysningskostnad.
    Att sitta och räkna ut emballage- och fraktkostnad på varje enskilt paket som jag skickar känns dessutom sjukt jobbigt.

    Men givetvis behöver jag förstås veta redan innan att dessa kostnader inte är större än vad min vinst blir, annars är det ju ingen bra affär någonstans… :)

    #180422
    Axel
    Deltagare

    Ett tillägg.

    Normal VMB skrev jag ovan, men det finns även Förenklad VMB, som kan vara applicerbar här. Mer står på sidan hos skatteverket, kort utdrag:

    Vid förenklad VMB är beskattningsunderlaget den sammanlagda vinstmarginalen för redovisningsperioden exklusive mervärdesskatt. Vinstmarginalen beräknas genom att en redovisningsperiods sammanlagda försäljningsinkomster minskas med periodens sammanlagda inköpsutgifter för de varor som omfattas av förenklad VMB.

    ….

    Förenklad VMB får bara användas för situationer där det inte är möjligt eller i vart fall förenat med påtagliga svårigheter att bestämma vinstmarginalen för varje enskild vara. Som exempel kan nämnas frimärkshandeln där varorna ofta köps i hela samlingar medan försäljningen kan ske styckvis.

    Och en sista tankegång som jag hade när jag funderade på inköpspriset och att lägga på andra kringkostnader på denna.
    Fraktkostnader, traderaavgifter, kreditupplysningar, emballagekostnader, kostnad för pappret du skriver ut fakturan på, toner, kostnad för tejpen du använder, din egen arbetstid…

    Någonstans märker man att det blir väldigt luddigt att tänka på det viset, väldigt svårt att dra en gräns. Skatteverkets text kändes då genast lite lättare att förhålla sig till. Inköpspriset är inköpspriset som du ger till den du köper varan av och inget annat.

    Och man kan ändå inte kan ha koll på öret exakt kostnad per paket, utan får snitta ut vissa kostnader över tid och se till att ha höjd för detta när man sätter sina priser mot kund.
    Kopieringspapper kostar ju också pengar att köpa :)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.