Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel DB Schenker stoppar leveranserna till Rinkeby

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102070
    Johan Rubank
    Deltagare

    Jag förstår att dom tar ett sådant beslut. Men otroligt sogsamt att detta sker.
    Det lär ju påverka mycket i samhället om vi inte kan få leveranser till vissa områden 😮

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/budfirman-schenker-stoppar-leveranser-till-rinkeby/

    Leveranser till Rinkeby stoppade – DN.SE[/url]

    #176175
    Joel
    Deltagare

    Det är väl precis som med värdetransporterna, ett tillfälligt stopp, som kommer lösa sig när dom hittat en bättre säkerhetsnivå.

    Något som i långa loppet kommer belasta e-handlarna genom högre transportkostnader.

    #176176
    argit
    Deltagare

    Skulle gå in och läsa men artikeln verkar vara borttagen, vad beror (Edit: la till Stoppet) stoppet på?

    #176177
    Runns.se
    Deltagare

    @argit 79172 wrote:

    Skulle gå in och läsa men artikeln verkar vara borttagen, vad beror (Edit: la till Stoppet) stoppet på?

    Stoppet beror på att de inte kan garantera säkerheten för de som kör.

    #176178
    argit
    Deltagare

    @Runns.se 79173 wrote:

    Stoppet beror på att de inte kan garantera säkerheten för de som kör.

    Suck, vad är det som händer där egentligen?

    #176179
    markgard
    Deltagare

    Hej, det är som ni skriver på grund av säkerheten för chaufförerna. Det arbetas på en lösning tillsammans med polis och boende i området. Under tiden hanteras t.ex. e-handelspaket för utlämning av ombud i närliggande områden.

    Magnus
    DB Schenker

    #176180
    Plastskivor
    Deltagare

    noterar att rinkeby är borttaget på kartan över ombud på privatpaket. se

    För den som önskar ta en joggingrunda eller ut och plocka svamp så kan jag rekommendera Rinkebyskogen i Danderyd.

    #176193
    jgg
    Deltagare

    Synd att Securitas gav upp. Beväpnade vakter runt fordonet lät annars som en relativt enkel och billig lösning.

    Man får titta på hur andra handlare har löst liknande problem. Shell-macken som ligger strax innan man svänger in i Rinkeby har en sluss som gör att bara en person i taget kan gå in eller ut. På så vis kan inte gäng rusa in, rycka åt sig allt av värde och springa ut igen.

    Det knepiga för Schenker är att chauffören måste ut ur bilen för att överlämna paket, kolla leg etc. Det räcker alltså inte att helt enkelt bepansra fordonet. Kanske kan man fjärrstyra fordonen? Eller upprätta inhägnade, bevakade zoner, där svensk lag råder? Borde vara praktiskt för många andra syften än paketleveranser. Jag förstår att Securitas inte vill vara med, men polisen har väl inte släppt taget helt ännu?

    Jag läste förresten nyligen om en liknande händelse. Boken “Snallarvägen” (Norrbottens museum/Göran Marklund) handlar om varudistributionen i inlandet innan lastbilarna tog över. “Snallare” var bönder med häst och vagn som körde runt varor.

    Boken berättar om en dramatisk händelse på 1920-talet: tre pojkar i 10-årsåldern stal en burk godsaker från en snallare. Oerhört! Stölden upptäcktes så småningom. Det blev landsfiskalsutredning, och ärendet diskuterades vid flera sammanträden med skolrådet i Jörn (protokollen omfattar åtta foliosidor). Slutligen blev det aga inför skolrådet.

    Tiderna förändras, verkligen. För tio år sedan blev jag förvånad när jag hörde om stenkastning mot ambulanser. Nu blir jag förvånad när Schenker och PEAB inte kan köra lastbil respektive grävmaskin i området. Undrar vad man blir förvånad över i framtiden. Tar det inte stopp någonstans av rent praktiska skäl?

    #176205
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det är helt otroligt, man blir mer än arg när man hör om sådant här och ställer sig frågan vart är världen på väg. Jag förstår absolut beslutet att sluta med leveranserna dit, men det är så tragiskt att det ska behöva ske

    #176220
    Thomas THL
    Deltagare

    @jgg 79192 wrote:

    Synd att Securitas gav upp. Beväpnade vakter runt fordonet lät annars som en relativt enkel och billig lösning.

    Man får titta på hur andra handlare har löst liknande problem. Shell-macken som ligger strax innan man svänger in i Rinkeby har en sluss som gör att bara en person i taget kan gå in eller ut. På så vis kan inte gäng rusa in, rycka åt sig allt av värde och springa ut igen.

    Det knepiga för Schenker är att chauffören måste ut ur bilen för att överlämna paket, kolla leg etc. Det räcker alltså inte att helt enkelt bepansra fordonet. Kanske kan man fjärrstyra fordonen? Eller upprätta inhägnade, bevakade zoner, där svensk lag råder? Borde vara praktiskt för många andra syften än paketleveranser. Jag förstår att Securitas inte vill vara med, men polisen har väl inte släppt taget helt ännu?

    Låter som du tycker att vi acceptera detta i Sverige?
    Att du ens kommer med dessa förslag tycker jag är skrämmande.

    Kom med förslag hur vi ska få stopp på det hela istället om du vill diskutera detta. :(

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.