Plus › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Annons i vårt företagsnamn
- Detta ämne har 24 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 1 månad sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
8 mars, 2013 kl. 20:56 #160702FredrikGustDeltagare
Bred matchning kan ställa till det när branschkollegor fått in några ord i sin domän, upptäckte för några månader sedan att jag fick adwordstrafik när man sökt på en av de butiker som jag har största respekt för och att detta hade matchat via bred matchning. Lätt match att lägga in negativt sökord på det för att inte verka snylta på annans namn.
1 april, 2013 kl. 09:14 #162314PrixDeltagareHar suttit i helgen och läst en del domar kring detta eftersom jag snart ska tenta i marknadsföringsjuridik. Mycket intressant när det gäller Adwords. Jag skulle vilja påstå att man lätt kan irritera en konkurrent genom att använda deras namn/varumärke som sökord och att detta bör lagmässigt anses vara ok om det görs på ett bra sätt.
Det som kan ställa till det är om du rent av gör det i syfte att svartmåla en konkurrent eller utger dig för att vara någon annan eller att det kan vara svårt för en normal internetanvändare att ta skillnad på dig från konkurrenten.
Desto större du är innebär ett större naturligt skydd. Du behöver då inte ha registrerat ett varumärke. Jag skulle vilja påstå att det finns dock då som har detta skyddet som håller till på forumet. Jag vet dock enstaka.
Skulle dock vilja få förklarat hur det här med bred matchning fungerar. Om jag t.ex. skulle sälja skivor skulle då en sökning på en butik (som inte är min) och som enda likheten är att de också säljer skivor göra att mitt resultat kom upp? Eller är det om den andra butiken heter Bosses Skivbutik Askim som det kan koppla skiva och skivbutik?
1 april, 2013 kl. 11:08 #162322KaugesaarDeltagareProblemet med bred matchning är att den kan göra helt banala associationer. En konkurrent till oss körde ganska brett vilket gjorde att hans annonser dök upp ifall man sökte på vårt företagsnamn. Han la till slut in vårt företagsnamn som ett negativt sökord.
Mer eller mindre, lägger du in “bil” som bred matchning kan du mycket väl dyka upp på Volvo, BMW, Ferrari etc.
Samma gäller om du lägger in “Klänningar” inte helt osannolikt att Google kommer tycka att Nelly är en bred matchning av Klänningar.
1 april, 2013 kl. 11:50 #162327PrixDeltagare@Kaugesaar 62843 wrote:
Problemet med bred matchning är att den kan göra helt banala associationer. En konkurrent till oss körde ganska brett vilket gjorde att hans annonser dök upp ifall man sökte på vårt företagsnamn. Han la till slut in vårt företagsnamn som ett negativt sökord.
Mer eller mindre, lägger du in “bil” som bred matchning kan du mycket väl dyka upp på Volvo, BMW, Ferrari etc.
Samma gäller om du lägger in “Klänningar” inte helt osannolikt att Google kommer tycka att Nelly är en bred matchning av Klänningar.
Tack! Men detta är väl enkelt att kolla om då ens konkurrent har lagt ens butiksnamn som sökord eller ett ord som google associerar med butiksnamnet.
Kollar man på annonspreferenshanteraren så får man frakt “matchar exakt sökord blabla” eller “matchar ett liknande sökord”.
8 april, 2013 kl. 13:29 #162598KockenDeltagareVi brukar se vilka företag som tagit in konsulter för att sköta Adword. De första konsulterna gör är att börja med annonser i konkurrenternas namn, domänadress. Samt försvara butikens egna med annonser i butikens namn/domän.
Vi brukar mejla butiksägarna om att vi kommer att köpa i deras namn och ingen annan än konsulten tjänar pengar på det. I bland tar de bort annonserna och i bland köper vi även i deras namn.
De är ett hj.. otyg där ingen annan än konsulten och Google tjänar pengar, tycker jag personligen. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.