Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Bäst ehandelsplattform 2014

Visar 9 inlägg - 41 till 49 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #178013
    snartehandlare
    Deltagare

    Har fortfarande inte kunnat bestämma mig för plattform. :(. Känns som att Magento har alla kopplingar och allt man behöver. Men samtidigt verkar den jättekomplicerad.

    Man kanske skulle köra magento med specter koppling och gör allt genom specter. Någon som testat detta?

    #178017
    FredrikGust
    Deltagare

    Det man som snart ehandlare ofta lägger väldigt mycket tid på är tekniken. Ibland lägger man sådant fokus på vad man använder för teknisk lösning att det som egentligen ska säljas kommer i andra hand.

    e-handel har det gemensamt med annan handel att det handlar om att sälja. Säljer man kommer det andra lite av sig själv. Säljer man inte behövs ju liksom inte tekniken heller.

    Tips: välj något som ger dig möjlighet att fokusera på det du ska sälja, hur du marknadsför dig och vilka produkter som ska ut i merförsäljningskanaler. Det är jobbigt att byta, men din verksamhet om 12 månader ser antagligen ändå inte ut som du tänker dig den nu, så de krav du har då kommer se annorlunda ut från nu.

    Bränn pengar på att marknadsföra dig hellre än på tekniken.

    Ja det var min krassa sammanfattning :-)

    #177974
    Dancar
    Deltagare

    Jag håller med Fredrik här. När jag ser tillbaka på hur jag tänkte så var jag ganska fel ute från början. Jag var helt inställd på att köra open source för att kunna ha valfriheten och för att jag är mycket intresserad av det tekniska. Till sist var jag bara tvungen att komma igång så jag gjorde en analys av hyrlösningar och tog en sådan, med tanken att flytta over till Prestashop efter ett tag. Såhär i efterhand var det ett mycket bra val. Jag förstod inte riktigt hur mycket tid som går åt när man är uppe och kör och då är det otroligt skönt att ha en hyrlösning, jag hade aldrig haft den tid som behövts för att utveckla plattformen. Speciellt inte då försäljningen tog fart väsentligt mer och snabbare än jag budgeterat. Viktigt är dock att välja en hyrlösning som är fullt flexible, så att man i princip bara kan skicka iväg ett mail och sedan blir det gjort. Så har jag det idag och jag är mycket nöjd. Om man jämför en begränsad hyrlösning med mycket standard och få möjligheter till individuell anpassning mot en open source så har man ett svårt val framför sig. Om man istället jämför en fullt flexibel hyrlösning som kan göra vad som helst men inte kostar skjortan mot open source så blir valet enklare.

    Är man tekniskt intresserad och ska driva ehandeln på heltid eller kanske säljer väldigt få men dyra produkter (och därmed har tid till annat än att packa och administrera) så kan open source vara ett alternativ.

    Kanske blir det Prestashop i framtiden när jag kan avlöna resurser att ta hand om och utveckla plattformen men som det känns idag så kommer jag fortsätta med hyrlösning. Speciellt då jag kan växa obehindrat i den jag har idag.

    Det var min erfarenhet av plattformsval i alla fall, hade ni frågat mig för ett halvår sedan så hade jag aldrig förordat en hyrlösning men man lär så länge man lever :).

    #178018
    snartehandlare
    Deltagare

    Ni har helt rätt, säljandet har kommit i andra hand. Butiken det gäller omsätter redan 4mkr men har stor potential och växer med typ 20% varje månad. Plattformen är det enda som sätter stopp.

    Så nu ska jag fokusera på att hitta något med följande krav:
    1. Mobilvänlig och responsiv
    2. Alla pris feedfiler ska vara tillgängliga för marknadsföring
    3. Bra koppling till affärssystem + fraktsedlar

    Sen är jag all set! :)

    #178020
    david71
    Deltagare

    @Dancar 82209 wrote:

    Jag håller med Fredrik här. När jag ser tillbaka på hur jag tänkte så var jag ganska fel ute från början. Jag var helt inställd på att köra open source för att kunna ha valfriheten och för att jag är mycket intresserad av det tekniska. Till sist var jag bara tvungen att komma igång så jag gjorde en analys av hyrlösningar och tog en sådan, med tanken att flytta over till Prestashop efter ett tag. Såhär i efterhand var det ett mycket bra val. Jag förstod inte riktigt hur mycket tid som går åt när man är uppe och kör och då är det otroligt skönt att ha en hyrlösning, jag hade aldrig haft den tid som behövts för att utveckla plattformen. Speciellt inte då försäljningen tog fart väsentligt mer och snabbare än jag budgeterat. Viktigt är dock att välja en hyrlösning som är fullt flexible, så att man i princip bara kan skicka iväg ett mail och sedan blir det gjort. Så har jag det idag och jag är mycket nöjd. Om man jämför en begränsad hyrlösning med mycket standard och få möjligheter till individuell anpassning mot en open source så har man ett svårt val framför sig. Om man istället jämför en fullt flexibel hyrlösning som kan göra vad som helst men inte kostar skjortan mot open source så blir valet enklare.

    Är man tekniskt intresserad och ska driva ehandeln på heltid eller kanske säljer väldigt få men dyra produkter (och därmed har tid till annat än att packa och administrera) så kan open source vara ett alternativ.

    Kanske blir det Prestashop i framtiden när jag kan avlöna resurser att ta hand om och utveckla plattformen men som det känns idag så kommer jag fortsätta med hyrlösning. Speciellt då jag kan växa obehindrat i den jag har idag.

    Det var min erfarenhet av plattformsval i alla fall, hade ni frågat mig för ett halvår sedan så hade jag aldrig förordat en hyrlösning men man lär så länge man lever :).

    Nä, nu blir jag sådär nyfiken :-) Vilken hyrlösning kör du?

    #178043
    Dancar
    Deltagare

    Haha, det är en bra egenskap att vara nyfiken i en strut. Vi kör med Wikinggruppen idag. Snacka med Jonte där om du är intresserad, han är grym! :)

    #178070
    david71
    Deltagare

    Haha, det lutade faktiskt åt dem ett tag men jag valde att köra vidare med open source. Blev Prestashop nu efter fem år med Oscommerce. Hyfsat lyft! :-)

    #178325
    Miialainen
    Deltagare

    Jag tror att det beror väldigt mycket på vad man har för behov på vad som är bäst.

    Vi utvecklar mot Shopify (en hyr-shop dvs hostad lösning) och vi ser också på våra e-handlare att efter att vi hjälpt dem komma igång bara behöver oss för “roliga” förbättringar. Och om sanningen ska fram så behövs vi ens nödvändigtvis för att komma igång, man kan få till en snygg responsiv shop helt själv om man har tiden att lägga på det och gillar att få till saker… Jag ska inte säga att det är lätt för jag vet att vissa fastnar när de sitter själva, men jag tror att det handlar mer om att man inte riktigt har tiden och tålamodet för som företagsledare så finns ofta mycket annat att göra också…

    Vi gör att processen går smidigare, men vi bygger ofta tillsammans med e-handlaren, samt gör specifika anpassningar av design utanför designmallen, migrerar och lite mer avancerade funktioner och vi håller utbildningar i den mån det är önskvärt bara för att tidsoptimera för kunden, speciellt om de har ett team som jobbar på shoppen. Men de allra flesta kommer igång fint utan utbildningar, även om de tycker att de är helt otekniska.

    Jag räknade en gång på kostnaden för en Shopify-shop om man har en omsättning på 1 miljon i månaden genom shoppen. Man har då en månadskostnad på ca 1500 Kr + 0.5% på omsättningen. Priset blir då: ca 6500 Kr och då har man en omsättning på 1 M. Det täcker en person som jobbar 2-3 dagar i månaden på shoppen (om man har personen in-house mot en byrå blir det snarare 1.5 dagar), men samtidigt så har man en helt säker shop (PCI level 1) med i det närmaste oändlig kapacitet (dock om du börjar ha väldigt många besökare i minuten så kan man behöva gå över till shopify plus, som har mer flexibilitet i checkout processen med) samt 24/7-support.

    Sedan har Shopify begränsningar när det kommer till svenska marknaden, tänker främst på Klarna. Och där kanske det är mer intressant att kolla på nya svenska Pandacommerce.

    Nu är vi inte emot open source lösningar och som någon nämner så tycker jag att prestashop verkar rätt intressanta om man tycker om php + mysql grund (som wordpress). Eller helt egna system (men det blir ju i miljonklassen och kanske inte något som är intressant att diskutera här inne).

    /miia (miia@restfuldesign.com)

    #178547
    ssnobben
    Deltagare

    Jag har tittat på några olika shopping tillägg http://extensions.joomla.org/category/e-commerce till Joomla publiseringssystem och där får man support för mobil vänlighet, internationalisering och responsiv design (bootstrap) direkt utan problem eller med någon installerad template från något smart design framework t ex http://www.gantry.org/.

    Det här är en e-commerce plattform som jag tittat på och heter HikaShop som finns i 3 versioner och om man vill köra en TicTail lösning t ex multivendor, serial t ex
    http://www.hikashop.com/ http://www.hikashop.com/extensions/hikamarket-multi-vendor.html

    Vad skiljer denna från andra egna e-commerce plattformat som är Open Source? Är det någon som erfarenhet och kan ge några tips på för- och nackdelar?

    Fördelen med Joomla är ju att man kan integrera så mycket mer och man vill lägga till t ex användarprofiler http://stackideas.com/easysocial , blogsystem http://stackideas.com/easyblog eller bygga något mer avancerat eller göra sofistikerade webbtillägg med något cck som t ex http://www.seblod.com/

    Det är ju ett snabbt sätt att sätta upp en e-commerce lösning med olika tillägg som finns tillgängliga och installeras, konfigureras snabbt med olika tillägg som finns massor av. https://www.nonumber.nl/ http://adagency.ijoomla.com/ backup och säkerhet etc etc https://www.akeebabackup.com/

    Ge mig några jämförelser varför jag skall välja Prestashop eller andra e-commerce lösningar istället? :confused: jag förstår att de har massor av tillägg till sina lösningar också men vad är fördelen i jämförelse med Joomla?

Visar 9 inlägg - 41 till 49 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.