Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Dags att summera 2011

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97068
    GregerA
    Deltagare

    Då är det bara en arbetsdag kvar 2011, så vi vet väl alla ganska väl hur året gått vid det här laget. Det vore kul om vi kunde dela med oss lite av hur vi lyckades, varför vi lyckades (eller inte) och lite sånt.

    För egen del var första halvan av 2011 lite seg, det höll sig i nivå med förra året, men till hösten lyfte det lite. Nu har vi ingen julrusch att tala om så jag såg inget större problem med att byta shop-plattform i november … och det gick relativt smärtfritt. December blev, något oväntat, en rekordmånad för oss, drygt 40% över förra året. Totalt ökade vi ca 10% på helår.

    #133261
    Joel
    Deltagare

    Året började oväntat bra och slutade väl något sämre än vad vi hade (budgeterat) hoppats på.

    Egentligen har vi ju brutet räkenskaps år men om man tittar på 1/1-31/12 så har vi ökat smått otroliga 400% mot föregående år. Men så är vi ju fortfarande i “uppstartsfasen” och då är det väl inte helt onormalt med liknande siffror.

    Nästa år ser vi fram emot att byta plattform, utöka vårt sortiment med massor av nya kategorier och produkter samtidigt som vi får dubbelt så stor lokal! :)

    #133262
    bloggus
    Deltagare

    @Joel 31257 wrote:

    Nästa år ser vi fram emot att byta plattform, utöka vårt sortiment med massor av nya kategorier och produkter samtidigt som vi får dubbelt så stor lokal! :)

    Byta plattform? Kan ni kodat ännu en plattform?

    #133264
    Joel
    Deltagare

    @bloggus 31258 wrote:

    Byta plattform? Kan ni kodat ännu en plattform?

    Hehe ja, vi har börjat om från noll med en helt ny plattform (som ska vara klar i början av 2012).

    Den här gången har vi inte kodat själv utan lagt ut det på tredje part, designen står dock jag för :)

    #133276
    Dan
    Deltagare

    Det gick över budget för oss och räkenskapsåret som slutade siste augusti amnade på 6,8 miljoner för ehandelsbolaget men runt 10 miljoner på kalenderåret 2011 där jag hoppades på över 8 i bästa fall.

    Men lönsamheten är lite sämre, vi är fler anställda, dyr lokal, marginaler pressade och vi köper marknadsföring numera.

    Överlag borde man vara nöjd men det är jag såklart inte och som en klassisk entreprenör ger jag mig själv ingen klapp på axeln utan frågar bara mig själv, kan jag öka ännu mer nästa år!

    #133279
    Seke
    Deltagare

    Utvecklingen har varit bra det här året också och totalt har omsättningen ökat med 44 % på kalenderårsbas. Liksom Greger har vi ingen julrusch att tala om, utan december brukar tillhöra de lugnare månaderna. Men i år var december upp 63 % mot året innan.

    Liksom Dan har vi tyvärr också situationen att kostnaderna ökar ännu snabbare än intäkterna, så lönsamheten har gått ner. Detta beroende på att det krävs mer personal och större lokaler för att hantera ökningen.

    Så utmaningen som jag ser det är att kunna växa på ett effektivt sätt så att kostnaderna stiger långsammare än intäkterna. Kanske ett tema för ett ehandlarmöte?

    #133280
    Elina
    Deltagare

    2011 var året vi startade. 1 april slog dörrarna upp och jag kan ärligt säga att det är det bästa året i hela mitt liv.
    Inte hade jag i mina svagaste fantasier ens kunnat föreställa mig att det skulle gå så bra under 1a året.. Nu ser vi fram emot att göra klart vårt första år och sälja mer under 2012. Mer lust och njutning till folket ;)

    #133284
    evomedia
    Deltagare

    För den ena av mina butiker var 2011 det bästa året hittills med en rejäl ökning av allt lager, personal, omsättning, vinst etc..

    Vi genomförde i januari ett plattformsbyte som gjorde så att vi kunde växa snabbare=)

    För min andra butik som det inte gick så bra för blev det en försämring mot föregående år på grund av att jag helt enkelt inte hade tid med den (arbetade ca 20timmar/månad med den). Nu har jag mer tid över under 2012 så jag ska blåsa nytt liv i den butiken=)

    #133285
    Parvelito
    Deltagare

    Jag är på det stora taget nöjd, i synnerhet med julförsäljning och nu den helt enorma mellandagsförsäljningen. Jag har aldrig levererat så mycket som jag gjort den här veckan, och då är ändå fredagen kvar.

    Hösten bjöd dock på en väldigt ojämn försäljning, vissa dagar var rent ut sagt skit, medan andra dagar visade rekordnivåer. Jag gissar på att den här finanskrisen ändå ligger och lurar i folks medvetande, och att man inte skall ta uppgång som given.

    2011 var dock året då jag prövade lite SEO-optimering, tack vare att ha lyssnat på Magnus Bråth på ehandelsdagarna i Sundsvall. Det har gett ett mycket bra resultat, och andelen köpt trafik har minskat rejält nu mot slutet av året.

    #133291
    Stampelstugan
    Deltagare

    Liksom Elina startade jag företaget 2011, dock ett halvår senare och har bara varit igång 3 månader men jag kan inte säga att jag ser positivt på framtiden dessvärre… Har gått med skaplig förlust vilket förvisso var väntat eftersom jag köpt in lager och annat men försäljningen har gått sämre än väntat och jag står faktiskt handfallen till hur den ska bli bättre. :confused:

    Marknadsföring är svårt i den här branschen känner jag och eftersom det är en skapligt dyr hobby är det väl här det skärs ner när pengar ska sparas, då är stämplar inget man prioriterar i stugorna. Det är ju faktiskt (tro’t eller ej) något man klarar sig utan… :D

    Än är jag inte redo att ge upp men jag vettetusan vad som ska göras för att få till en vändning. Jag gratulerar verkligen er som lyckats med era företag, jag visste att det här inte skulle bli en dans på rosor men jag hade nog inte räknat med att det skulle vara så här tufft att lyckas.

    Nu har jag deppat ner tråden tillräckligt, återigen grattis och bra jobbat till er som går med vinst! Gott nytt år! :D

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.