Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Dags att summera 2011

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #133379
    attitude.se
    Deltagare

    Jag har ökat i ungefär samma takt de två åren jag haft företaget (250K/år). Ökningarna är direkt kopplade till segmentutvidgning som i sig inte kostat ett öre.

    Den ökade omsättningen har gjort att jag nu kan ta ut en lön som är duglig.
    Nu befarar jag dock att om jag ska fortsätta att växa så kommer det att kosta pengar, Webbsidan suger och behöver en grov renovering om den ska locka till köp.

    Anar att jag kommer få avstå bra lön och återuppleva liknande fas som vid start, (marginell lön, och mycket jobb). Att bara stanna upp och nöja sig med att man har en lön tror jag inte funkar då det dalar snabbt om man inte utvecklas (väx eller dö, som andra tidigare nämnt)
    Dessutom känns det sjukt oinspirerande att stanna upp i utvecklingen.

    Målet 2012 för mig blir att minska antalet mail/manuella beställningar men samtidigt öka antalet beställningar som görs direkt via hemsidan (efter ombyggnad).

    Blir nöjd om jag lyckas behålla samma tillväxt som tidigare då jag kommande år inte har någon segmentutveckling, utan hoppas på att ta andelar där jag redan etablerat mig i.

    #133381
    najjie
    Deltagare

    2011 var ett kämpigt men lärorikt år. Nu har allt “fallit på plats” och jag vet hur min verksamhet kommer se ut framöver. Har bytt plattform 2 gånger till och med och hittat bra betalningslösningar. Blivit e-handlare “på riktigt”.

    En intressant och oväntad utveckling är att jag har fått mycket återförsäljare, halva lagret går till dem nu, minst. Flyttade från min lilla lokal med stora skyltfönster till en större praktisk lokal. Hyr personalutrymmena i en verkstad, kök, badrum, egen ingång och parkering. När jag hyrde den var jag tveksam men nu känns det riktigt bra.

    Startade 2009/2010 utan kapital eller erfarenhet och det har varit en kämpig väg men nu vet jag var den leder.

    Målen för 2012 är att hitta en investerare/partner för att få slut på lagerbekymren, ner inköpspriserna och ägna mig åt det jag är bra på.

    Sätta upp utbildningspaket för butiker så jag kan få in dem och inte bara frisörer. Hitta en bra illustratör och göra snygga steg för steg guider på hemsidan. Få till kurser även till privatkunder och strukturera upp mitt nätverk av frisörer.

    #133430
    Rikard
    Deltagare

    2011 var ett lärorikt år för mig. Har gjort två riktade nyemissioner. Gått över från fakturering i egen regi till fakturering via klarna. Gått från timanställd personal till heltidsanställda. Jobbat med retargeting och bannerannonsering, släppt ny design och ganska mycket förbättringar back end i shopen. Precis innan årsskiftet tecknade jag också avtal med Posten för att sköta våra paket framöver, det ska integreras under 2012.

    Ekonomiskt har jag kass koll på resultatet men omsättningsmässigt har vi dubblat, ordervärdet har ökat aningens mot 2010 men TB1 har sjunkit några procent.

    God fortsättning på er, hoppas att ni får ett bra ehandelsår 2012!

    #133436
    danielandersson
    Deltagare

    2011 var bra men gick alldeles för snabbt. 2010 -> 2011 innebar en omsättningsökning på lite över 60% och en orderökning på strax över 40%.

    2012 hoppas vi på att lansera vår nya butik samt fortsätta expandera. Utomlands lockar, men det finns otroligt mycket mer att göra i Sverige, känns det som.

    #133440
    Mattias
    Deltagare

    @Parvelito 31304 wrote:

    Dina produkter borde passa bra för aktiv marknadsföring på sajter som Tradera, Fyndiq och för all del även Budera.

    Ja, det tycker jag är vettigt, närmar mig själv med stormsteg den där gränsen då det inte går att ha det hemma (hur stort man än bor) längre, och inte sköta det helt själv heller.

    Jag har flera kunder som mer än gärna är med i den här dialogen, det var ju ett tema på #emeet, men då tyckte jag inte vi fick till samtalet riktigt, blir nog bättre om fler kommer dit förberedda nästa gång.

    #133474
    precis en san
    Deltagare

    2011 års siffror har varit bra för mig, trots investeringar i ny webshop, stort lager och en anställd – har året varit det bästa under mina år som butiksägare och webshopssäljare.

    #133480
    Plastskivor
    Deltagare

    Det mest positiva 2011 var Googles modifiering av algoritmen under våren som skickade upp mig till topplaceringen i Sverige på det mest Googlade sökordet i min bransch.
    (från tidigare i mitten av sid 2)

    Det mest negativa var att jag inte hade ehandelslösningar på plats för att utnyttja detta utan fick istället konvertera förfrågningar genom mycket traditionellt sälj och support, och därmed inte fick någon tid att lägga på utveckling.

    #133544
    Webrose
    Medlem

    Kul att läsa hur det går för er andra. Både veteraner och nya, färska e-handlare som jag.

    TampongShopen har varit igång lite över ett år nu och det har verkligen varit berg & dal-bana som väntat, kanske lite mer än väntat, men tog ett rejält skutt i slutet på december och nu hoppas jag att det håller i sig för framtiden.
    Jag har mycket att jobba på och att få tiden att räcka till med heltidsarbete på sidan om. För det är ju med firman jag vill hålla på förstås.

    En mentor är på ingång, nya produkter ska lanseras och jobbas in, återförsäljare ska hittas, SEO-arbetet ligger alltid efter och marknadsföringen behöver en plan. Och alla andra roliga idéer som ligger och gnager där bak i skallen… När ska de hinnas med? Ja, det är bara att ta nya friska tag och som någon sa till mig i min iver:
    – Ibland är det bra att saker och ting tar tid. Förmodligen helt sant.

    God fortsättning på er allihop! :-)

    #133813
    erikwinblad
    Deltagare

    @Joel 31260 wrote:

    Hehe ja, vi har börjat om från noll med en helt ny plattform (som ska vara klar i början av 2012).

    Den här gången har vi inte kodat själv utan lagt ut det på tredje part, designen står dock jag för :)

    Nyfiken som man är. Blir det ett eget system (även om ni inte kodat själva) eller har ni satsat på något av de system som finns på marknaden, t ex. e-butik, Nordisk E-handel, Starweb?

    #133817
    Joel
    Deltagare

    @erikwinblad 31871 wrote:

    Nyfiken som man är. Blir det ett eget system (även om ni inte kodat själva) eller har ni satsat på något av de system som finns på marknaden, t ex. e-butik, Nordisk E-handel, Starweb?

    Det blir ett helt eget system. Vi behåller vårt gamla admin och databassstruktur. Det som är nytt är själva butiken som våra kunder ser.

    Jag anser att ingen av de etablerade aktörerna har en tillräckligt bra plattform. Men det är svårt att bygga ett e-handelssystem så brett så att det passar alla, utan att kompromissa eller behöva lägga in dussintals av funktioner som bara är i vägen och inte används. Vårt system är 100% byggt efter våra behov och det finns ingen funktion som inte används.

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.