Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Dags att summera 2011

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #133292
    fotofyndet
    Deltagare

    Året har varit ok. Vi har ökat trafiken ganska rejält, men har haft svårt att bibehålla konverteringsgraden. Även hos oss har bra månader avlösts av riktigt dåliga månader och det är lätt att tro att det har med finanskrisen att göra.

    #133293
    Andreas
    Deltagare

    Här rullar det på…

    Skippat studierna till förmån för e-handeln. Insett att det är inte pappren (avgångsbetyg) som är det viktiga utan det man kan och vill göra i framtiden. Om mitt företag går omkull, så har jag i alla fall fått med mig annan kunskap en vad man kan läsa sig till i skolan. Något jag tror en framtida arbetsgivare uppskattar mer en ett papper med en fin stämpel. I värsta fall kan man återupta skolgången och skriva klart slutavhandlingen för att få ut sina papper.

    Dock ser det ut och gå till rätt håll, försäljningen ökade 200% och vinsten ännu mer.

    Dock insåg jag nu i vårruschen att mitt företag blivit för stort för att driva det ensam. Så under sommaren och början av hösten sökte jag en partner. Det tog länge innan jag hittade en person som “kemin” stämde med. Är ju svårare en att hitta brudar! =)

    Tillsammans har vi satt upp höga mål med Gand för 2012 och i princip allt förnyas, företaget (AB nuförtiden), logo, webbutik, nya leverantörer, större team och kraftigare exponering i de andra Nordiska länderna osv. Det ända som kvarstår är affärsidén och vår Prestashop grund.

    Kanske vi ger oss på att ge ut vår första pressrelease när allt är klart. Tillsvidare jobbar vi på i det tysta. =)

    #133295
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det rullar på helt klart. Däremot är det här nog ett av de sämre åren för att se trender, för som hos er andra har det varit väldigt upp och ner under året. Julhandeln har dock varit över förväntan även om den inte slog föra årets rekord i alla butiker. Mellandagshandeln har också varit mycket bra i år. Baserat på det gissar jag att januari kommer att bli en mycket orderfattig månad nästa år

    #133296
    Tomas
    Deltagare

    Nog kan man säga att året gått bättre än väntat. Men förra året var inte bra och året innan det var ännu värre. Och med dessa världsomfattande kriser som seglar upp tar jag inte ut något i förskott längre. En spegelvänd bild nästa år skulle inte längre förvåna mig…

    Q1 förra året hade jag inte det här affärssystemet varför det saknas data för den perioden i bilden nedan. Men på hela året är det ca 100% upp i år gällande försäljning, resultatet har jag dock inte klart för mig ännu.

    433020111103343531.jpg

    #133303
    fotofyndet
    Deltagare

    @Dan 31272 wrote:

    Det gick över budget för oss och räkenskapsåret som slutade siste augusti amnade på 6,8 miljoner för ehandelsbolaget men runt 10 miljoner på kalenderåret 2011 där jag hoppades på över 8 i bästa fall.

    Men lönsamheten är lite sämre, vi är fler anställda, dyr lokal, marginaler pressade och vi köper marknadsföring numera.

    Överlag borde man vara nöjd men det är jag såklart inte och som en klassisk entreprenör ger jag mig själv ingen klapp på axeln utan frågar bara mig själv, kan jag öka ännu mer nästa år!

    Dan! Du glömde trucken, är inte den det största som hände 2011?

    #133304
    Parvelito
    Deltagare

    @Stämpelstugan 31289 wrote:

    jag står faktiskt handfallen till hur den ska bli bättre.

    Dina produkter borde passa bra för aktiv marknadsföring på sajter som Tradera, Fyndiq och för all del även Budera.

    Så utmaningen som jag ser det är att kunna växa på ett effektivt sätt så att kostnaderna stiger långsammare än intäkterna. Kanske ett tema för ett ehandlarmöte?

    Ja, det tycker jag är vettigt, närmar mig själv med stormsteg den där gränsen då det inte går att ha det hemma (hur stort man än bor) längre, och inte sköta det helt själv heller.

    #133308
    Dan
    Deltagare

    Sant den e viktigast :)

    @fotofyndet 31303 wrote:

    Dan! Du glömde trucken, är inte den det största som hände 2011?

    #133311
    slipskungen
    Deltagare

    Shopen gick i år fram med cirka 35 procent. Sammantaget var det bara strax under budget och helt ok trots allt. De alarmerande månaderna var september och oktober. Dessa månader kunde vissa stunder vara så lugna att jag fick gå in och säkerställa att shopen fungerade. Andra stunder var allt som vanligt eller bättre. Det var en märklig tid efter att ha varit med på en resa som bara gått åt ett enda håll. Som många andra som varit med ett tag är nu ett av fokusen för nästa år lönsamheten. Nästan allt fokus har tidigare legat på tillväxt. Jag har min familj som hjälper vid toppar, men visst, någonstans längs resan kommer väl läget där fler måste till för att lyfta shopen vidare. Både i form av anställda, men kanske också fler ägare. 2012 slipas sortiment, Butiks utseende och funktioner samt ett arbete inom SEO som jag tidigare inte gjort. Dessutom finns planer på en liten nischbutik internationellt för delar av sortimentet. Jag ser många runt om köra hela konceptet översatt. Det vore kanske det enklaste, men för mig är nog slipskungen ursvensk. Detta betyder dock inte att delar av sortimentet inte skulle kunna utgöra en ny nischad butik med internationell prägel. Vad tror jag då om 2012? Med rätt satsningar skall en ny ökning i samma storleksordning inte vara omöjlig och det är där jag lägger budgeten. Vad gäller nyhetsbrevverktyget MailerLite.se som jag ju också jobbar med har snart 10 månader i Sverige varit en succé. Jag är så glad att jag fick chansen att vara med om detta. Där vågar jag inte ens gissa på vad 2012 har i sitt sköte.

    #133336
    Magnus
    Deltagare

    E-butiken har 6.1% högre försäljning 2012 i jmf med 2011.
    Under hösten har jag haft samma tendenser som #Fotofyndet: “bra månader avlösts av riktigt dåliga månader och det är lätt att tro att det har med finanskrisen att göra.”

    Under året har jag fått en större lokal, fler personaltimmar, mer konkurrens så jag misstänker att lönsamheten har minskat något.

    Under första kvartalet i år hoppas jag få till ett byte och namnbyte på e-butiken vilket jag hoppas ska ge vissa fördelar på sikt.

    #133339
    Macondax
    Deltagare

    stat.jpg

    Året gick förhållandevis bra, mot budget (vissa månader gick över budget, andra var rena bottennapp) :confused:.
    Årsomsättningen landade runt 2 050 000 kr, med en tillväxt på 228,7% mot 2010. Nettomarginalen är rätt lik tidigare år.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.