Plus Forum E-handelsforumet Logistik Företagspaket som inte körs ut

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #117594
    Rikard
    Deltagare

    @Plastskivor 13685 wrote:

    Om man gjort ett inköp till företaget inkl frakt och inte är nöjd med fraktlösningen så ska man ju framföra det till sin leverantör. Alltså avsändaren av godset. Sedan är det upp till denne att erbjuda ett fraktalternativ som funkar.

    (ingen av mina leverantörer har dock någonsin skickat något med posten.. förutom fakturor då.. )

    Det är väl mycket sällan som företag handlar något annat än “Fritt leverantörens lager”? Dvs, avsändaren har inte ett jota att göra med hur fraktbolaget (du i köpvillkoren väljer) sköter sig. Om vi ska vara korrekta. Sen vill väl alla hjälpa till.

    #117596
    Gonte
    Deltagare

    @Rikard 13772 wrote:

    Det är väl mycket sällan som företag handlar något annat än “Fritt leverantörens lager”? Dvs, avsändaren har inte ett jota att göra med hur fraktbolaget (du i köpvillkoren väljer) sköter sig. Om vi ska vara korrekta. Sen vill väl alla hjälpa till.

    Eh, ja? Det förändrar ju inte det du precis svarade på. Leverantören är ju den som kan välja vilka fraktsätt som erbjuds, således är det ju leverantören man får pusha på för att kunna använda andra fraktsätt om det som erbjuds inte fungerar.

    #173225
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Jag har en kund som valde företagspaket som leveranssätt (kostar extra jämfört med ombudspaket). Då kunden har en enskild firma så angav kunden “Förnamn Efternamn” som företagsnamn och Posten har nu levererat paketet till närmaste ombud istället då det ser ut som paketet ska till en privatperson. Jag antar att Posten tar betalt som ett företagspaket ändå.

    Kunden hör av sig till oss och vill inte betala extraavgiften för företagspaketet.

    Har någon något tips hur vi, i just detta fall, löser det? Paketet finns fortfarande kvar hos ombudet.

    Kan kunden ringa Posten och kräva att de kör ut paketet? Kan jag kräva att Posten inte tar betalt för ett företagspaket? Är kunden själv ansvarig att kunna Postens villkor kring företagspaket? Många frågor men jag är så trött på att alltid dra det kortaste strået så fort något går fel :(

    Jag har mailat Posten också, uppdaterar tråden så fort jag har fått svar.

    #173230
    bslask
    Deltagare

    Det är du som ansvarar för transporten, så egentligen kan/ska inte din kund behöva ringa PostNord alls, utan det är du som isåfall ska göra det.

    När det gäller Företagspaket så kräver PostNord att det framgår på adressetiketten att det är ett företag som är mottagaren, vilket givetvis blir lurigt när det är Enskilda firmor. Mitt förslag är att du adresserar “Enskild Firma Anders Andersson”. Då ska iallafall PostNord försöka köra ut det.

    Sen om ombudet bemödar sig att ens kliva ur bilen när han ser att det är en privatbostad och istället kör paketet till utlämningsstället ändå, är ju tyvärr en annan sak. =(

    #173232
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @MagnusJohansson 75538 wrote:

    Jag har mailat Posten också, uppdaterar tråden så fort jag har fått svar.

    Svaret från posten är att:

    • namnfältet ska prefixas med “Firma” (exempelvis Firma Kalle Karlsson)
    • vi betalar som ett företagspaket oavsett
    • det i efterhand går att boka utkörning mot en avgift. Det tar dock två dagar innan paketet kommer fram.

    Så då är ju frågan om man ska vara schyst och ta smällen (som vanligt) eller om man säger till kunden att läget är som det är, att det på ett företagspaket måste framgå att paketet ska till ett företag. Detta har ju hänt mig tidigare när jag hette “Magnus Johansson Consulting” och inte krävde jag pengar av företaget jag handlade av utan jag grymtade lite för mig själv åt Posten och bytte sedan namn till “MJ Consulting”.

    #173233
    bslask
    Deltagare

    @MagnusJohansson 75547 wrote:

    Så då är ju frågan om man ska vara schyst och ta smällen (som vanligt) eller om man säger till kunden att läget är som det är,

    Vill du att kunden ska uppfatta dig som en bra butik/leverantör och handla av dig igen?

    Kan tyvärr inte riktigt se att det är kundens fel i det här fallet även om jag mycket väl känner igen känslan av att det alltid är en själv som får betala för allt som går fel. Men det är bara att borsta av sig och känna sig en smula rikare på erfarenhet istället!

    #173235
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @bslask 75544 wrote:

    Det är du som ansvarar för transporten, så egentligen kan/ska inte din kund behöva ringa PostNord alls, utan det är du som isåfall ska göra det.

    Hej bslask och tack för svaret. Fast här sitter ju jag lite i mitten. Kunden väljer aktivt “Posten företagspaket” i kassan och det är det som bokas.

    @bslask 75544 wrote:

    När det gäller Företagspaket så kräver PostNord att det framgår på adressetiketten att det är ett företag som är mottagaren, vilket givetvis blir lurigt när det är Enskilda firmor. Mitt förslag är att du adresserar “Enskild Firma Anders Andersson”. Då ska iallafall PostNord försöka köra ut det.

    Men allt går ju med automatik, vi kollar ju aldrig vad kunden fyller i för uppgifter.

    #173236
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @bslask 75548 wrote:

    Vill du att kunden ska uppfatta dig som en bra butik/leverantör och handla av dig igen?

    Kan tyvärr inte riktigt se att det är kundens fel i det här fallet även om jag mycket väl känner igen känslan av att det alltid är en själv som får betala för allt som går fel. Men det är bara att borsta av sig och känna sig en smula rikare på erfarenhet istället!

    Jo det blir så jag löser det. Pengarna tillbaka och informerat kunden om att de flesta speditörer kräver att det ska framgå att det är en firma det ska till.

    #173265
    Dumle
    Deltagare

    @MagnusJohansson 75547 wrote:

    Svaret från posten är att:

    [*]namnfältet ska prefixas med “Firma” (exempelvis Firma Kalle Karlsson)
    …..

    Stackars Clas Ohlson han måste ju ha jätteproblem med leveranser…:D
    Jag har samma erfarenhet, hade ett handelsbolag med min pappas och mitt namn. Posten levererade typ aldrig.

    #173272
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @Dumle 75586 wrote:

    Stackars Clas Ohlson han måste ju ha jätteproblem med leveranser…:D

    Ja vilken mardröm :rolleyes:

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.