Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Nordic eCommerce Summit 2013

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #162524
    Stefan9
    Deltagare

    @Rikard 63072 wrote:

    Fast om någon annan, typ NES roddar med en middag där de flesta du träffat på dagen kommer att hänga och där det är lite prisutdelningar och grejer på scen så verkar det väl dumt att just den dagen ordna en annan middag, några hundringar billigare?

    Fler träffar och middagar och möten men att gå och äta någon annanstans än på NES förstår jag faktiskt inte riktigt just de dagarna. Så vansinnigt mycket mat och vin får man ju inte heller för 1700 kronor (dessutom avdragsgilla).

    Vi driver ju såklart lite men vår poäng är att priserna är alldeles för dyra…
    För 1700kr kan du få bland annat äta 17 gånger på lyxigt buffé och för någon slant lägga till lyxigt vin.

    Det jag försöker visa är att vi betalar inte det priset för mat och annat utan för att få träffa varandra. Det kan vi fixa gratis själva och därmed inte vara största saken vi betalar för…

    Det här är min åsikt, det är klart om jag hade haft pengar att köpa mig middag på NES hade jag… köpt 17 buffén till 17 hungriga hemlösa :rolleyes:

    #162526
    Dan
    Deltagare

    Vi tog 1200 kr för maten på kvällen till Emeet för leverantörerna.

    -Maten är dyr då den ska transporteras, hållas varm, läggas upp på annan plats av kockar, serveras snabbt till flera hundra personer simultant. Vi betalade runt 400-500 per person bara för maten.
    -Dricka är dyrt, har lokalen utskänkningstillstånd betalar du vad de säger, du kan inte ta med din egen alkohol.
    -Vi hade väl 8 pers i serveringspersonalen för Emeet som ska jobba på obekväm arbetstid.
    -Lokaler är skitdyra
    -Underhållning är dyrt
    -Allt är dyrt

    Men ja, jag fattade inte hur dyrt det var heller innan jag testade att göra det själv. Sen har vi det faktumet att bra verksamheter inte drivs av gratisarbetande människor och att företag ska gå med vinst för att ha existensberättigande.

    Räkna sedan med skatteeffekten för representation om man vill räkna kronor och ören också :)

    Men i grunden handlar det väl om att träffa folk. NES samlar de bästa och mest intressanta personerna på en plats och en middag. Det är som e-handelns nobelfest enligt mig. Personligen hade jag gärna köpt in mig på Nobelmiddagen om det hade gått :)

    #162529
    Joel
    Deltagare

    Ligger något i det Dan (mfl) säger! :rolleyes:

    Om jag inte minns fel så var det hela inbakat i ett högre pris förra året och jag tycker att det är helt rätt att splitta event och middag detta år (det är ju inte alla som kan vara med på kvällen heller). Jag kan tänka mig att det blir lite smidigare och lättare att planera då man vet exakt hur många som kommer på middagen.

    Det är absolut ingen kritik mot NES i sig. Jag tycker att det utan tvekan är det absolut bästa evenemanget och rekommenderar löpande till blivande, och nuvarande, e-handelskollegor.

    #161992
    Rikard
    Deltagare

    Jag vill gärna har tips om var jag kan äta den där lyxiga middagen med 16 kompisar för 1700 kr :)

    #161994
    Per Nilsson
    Deltagare

    1700 spänn ÄR mycket pengar så är det bara. Men man måste tänka på vad man får för dessa pengar.

    Richard Torsslow på Butik21.com sa ungefär så här:

    “Om man får 1 bra tips på NES om hur man kan öka sin försäljning eller förbättra sin verksamhet så är biljettpriset en droppe i havet i jämförelse”

    Visst finns det en liten risk att man inte får det där tipset på NES men den risken är obefintlig i mitt tycke då 99,999% av besökarna och deltagarna där är kompetenta, smarta och drivna människor, men framför allt är det trevligt folk, folk som gärna delar med sig av just det där tipset.

    Chansen att man får massor av tips och input är mycket högre än risken att man inte får något tips.

    #162539
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    För mig är det självklart att gå på NES och middagen, och att säga att det är dyrt visar nog bara att man aldrig arrangerat ett evenemang själv. Att flyga hit alla dessa talare från när och fjärran kostar pengar. Dans inlägg om bara middagspriser och vad som kostar säger allt. Du kan inte få ett bra evenemang så mkt billigare, och den inspiration och den erfarenhet man kan suga upp under detta evenemang gör det värt det tycker jag.

    Däremot kan det vara så att ens egen verksamhet kanske inte omsätter så mycket att man har råd att lägga de pengarna utan att man måste prioritera annat, och det är en helt annan sak. Då handlar det om att det är för dyrt för en själv i förhållande till ens egen kassa och verksamhet, inte att det är dyrt generellt sett.

    Att företag finns till för att göra vinst eller i alla fall göra ett plus minus noll resultat verkar ibland gå många företagare här på forumet förbi trots att ni själva driver företag. NES drivs av ett företag…och handen på hjärtat nu visst är det väl så att ni vill tjäna pengar på er verksamhet också och inte arbeta helt ideellt? Varför anser ni då att NES gänget ska göra det???

    Det arrangeras massor av e-handlarluncher, after works, miniträffar och middagar runt om i landet som man kan gå på och som kostar mindre pengar, så att träffas finns det gott om möjligheter till utan problem, men att arrangera en egen middag under NES middagen för att den är dyr känns bara fel. Jag tycker man missar något då. Det är otroligt roligt att mingla med andra e-handlare och utbyta tankar kring dagen och ditt och datt, och att för en gång skull få göra det under lite festligare former. Har man möjlighet att gå så gör det.

    Hörrni tänk på att alla de där pengarna ni tjänar ska ju användas till något skoj också, och här har ni chansen att ha avdragsgillt skoj :-)

    #162540
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Stefan9 63073 wrote:

    Vi driver ju såklart lite men vår poäng är att priserna är alldeles för dyra…
    För 1700kr kan du få bland annat äta 17 gånger på lyxigt buffé och för någon slant lägga till lyxigt vin.

    Det jag försöker visa är att vi betalar inte det priset för mat och annat utan för att få träffa varandra. Det kan vi fixa gratis själva och därmed inte vara största saken vi betalar för…

    :rolleyes:

    Du kommer inte att träffa de som varit på NES på din middag, du kanske då får säg ett tio-tjugotal mindre ehandlare som kommer, men grejen med NES är just att man träffar handlare och leverantörer av alla storlekar, och att folk som vanligen inte är ute på e-handelsträffarna finns där och att man har chans att träffa dem och prata och utbyta erfarenheter under avspända former. Du träffar folk från större företag som HM, Dustin, Adlibris, Discshop m.fl tillsammans med mindre företag som roliga prylar, partykungen, och även tillsammans med pytteföretag som jag själv och mina butiker. Den blandningen är det som gör NES, och den hittar du inte på en egenarrangerad middag.

    #162561
    Stefan9
    Deltagare

    @Rikard 63086 wrote:

    Jag vill gärna har tips om var jag kan äta den där lyxiga middagen med 16 kompisar för 1700 kr :)

    Om du bor i göteborg kan du och 16 kompisar äta på lyxig buffé med extra dricka. Kan rekommendera flera ställen…

    Alla som går på NES gör för att träffa varandra och prata, så tycker dem istället kunde värma lite nudlar och servera – istället för lyxig mat osv… ;)
    Vi åker dit för att träffa varann och inte för att äta lyxig mat.

    #162577
    Bjorn
    Deltagare

    Vill man spara ännu mer pengar kan man ju istället koka egna nudlar hemma och sätta upp en skype-konferens istället ;)
    /ironi

    #162606
    Prix
    Deltagare

    @Rikard 63086 wrote:

    Jag vill gärna har tips om var jag kan äta den där lyxiga middagen med 16 kompisar för 1700 kr :)

    McDonalds :D Du hittar närmaste restaurang på deras hemsida. ;)

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.