Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Så försvann 78000 kr och ett års verksamhet

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99698
    Gameday_
    Deltagare

    Hur mycket skulle ni betala för en shop som levereras ett halvår sent, som har en genomsnittlig laddtid på drygt 10 sekunder och som inte fungerar i Internet Explorer?
    De flesta skulle nog inte ta den om de så fick betalt för att göra det.
    Vi har betalat 78000 kronor.

    Vi tar det från början.

    Gameday AB bildades hösten 2011 för att ägna sig åt handel med fan gear och merchandise – supporterprodukter helt enkelt.
    Som relativt nya företagare och helt gröna inom e-handel, letade vi efter en teknisk lösning att växa i, något som matchade våra expansionsplaner och visioner. Valet föll på Magento och efter att ha träffat olika firmor i Stockholmsområdet så mottog vi tillslut en lockande offert från XXXXXX, och XXXXXX, på Nordic Web Team.
    Vi utgick från en önskelista på funktioner som vi hade benchmarkat från andra e-handelssidor samt egna skisser på hur designen skulle se ut, och fick till svar att det skulle gå på 78000 kronor och ta åtta veckor att slutföra. Detta offererades till oss den 9 februari 2012 och vi godtog erbjudandet samma dag.

    Efter ett första planeringsmöte undrade XXXXXX om de inte kunde få betalt en del i förskott, då de tidigare hade haft problem med kunder som inte betalat. Vi tog för givet att det hade handlat om ”struliga” kunder och försäkrade att vi inte hade några planer på att bråka om pengar, och godkände en förskottsbetalning på 39000 kronor innan projeket ens hade dragit igång.
    Efter att arbetet officiellt påbörjats blev det väldigt tyst. Vi undrade ofta varför de inte hörde av sig och ville veta vilka betallösningar vi valt och varför de inte frågade mer om produkterna och liknande, men lugnades av att vi skulle träffa dem efter fyra veckor och släppa en betalning till (på 19500 kr) efter att vi fått se hur arbetet fortskred.
    Mötet liknade mest en fars. De hade ingen egen lokal så vi fick stämma träff i en hotellobby nära Norra Bantorget i stan. Väl där kom de med varsin ny MacBook Pro men inget väsentligt att visa på dem.
    De försäkrade oss dock om att allt gick enligt plan och att de fortfarande hade mer än tillräckligt med tid för att slutföra projektet som planerat. Oerfarna som vi var tog vi dem på deras ord och betalade 19500 kronor till. På detta följde ytterligare tre veckors tystnad.

    Lagom till deadline så hörde XXXXXXXXXXX av sig och meddelade att de inte skulle hinna klart i tid. Detta var dock först efter att vi begärt att få veta var projektet befann sig. Vi bestämde oss alla för att låta det förflutna vara glömt och se till att få upp något bra så snabbt som möjligt. Klockan klämtade ju och fotbolls-EM stod för dörren. Inköp hade gjorts och vi var redo att lansera.
    Sex dagar innan öppningsmatchen i Polen så kunde vi inte vänta längre. Vi tvingade Nordic Web Team att lägga upp det som fanns så att vi kunde få igång någon typ av försäljning. Som ni alla förstår hade suget efter matchtröjor och andra Sverigeprylar funnits länge vid det här laget och vi hade i princip ingen tid alls på oss att bli ”Google-vänliga”. Följden blev alltså att vi missat mycket av försäljningen samt att marknadsföringskostnaderna blev höga. Och sidan då?
    Jo, de hade ju glömt att slå på betalningsmodulen så vår första kund fastnade i kassan två gånger innan han räddhågset ringde och bad oss ta bort hans köp. Sidan var full av felstavningar och innehöll inga å, ä eller ö någonstans. Detta berodde på att de hade outsourcat arbetet till Rumänien utan att berätta om det, och deras rumänska programmerare hade inget svenskt tangentbord. Funktionsmässigt hade vi en sida full av buggar och vi skrev snabbt ihop en lång lista på saker som behövde rättas till.
    Föga anade vi då att deras programmerare skulle gå in på bästa säljtid och röra till det ännu mer.
    Hela EM blev en stor röra där vi drev en hyfsad försäljning men ständigt brottades med problem med sidan. Mitt under EM kunde vi gå in på sidan och hitta dubbla köpknappar, öppna textfält och en allmän oordning. Utöver detta genomförde rumänerna testköp utan att ta bort dem vilket medförde att produkter tog slut och försvann från sidan. Vi tvingades inventera om lagret mitt under EM men några dagar senare visade alla lagersaldon fel ändå. Tydligen någon inställning i Dibs som Nordic Web Team hade ”glömt” att ställa in.
    När vi gav bort rabattkoder så skickades anropet till Klarna som ex moms vilket gjorde att kunderna fick mer i rabatt än vad som var tänkt. ”Oj då.” En inställning till som var fel.

    Efter sommaren, mot slutet av augusti, gjorde vi vad som i efterhand ter sig synnerligen korkat. Vi beslöt oss för att ge Nordic Web Team en chans till. Trots allt strul som varit och trots att vi fortfarande hade en lång lista på buggar som inte var åtgärdade så tyckte vi då att de var bäst lämpade att genomföra förändringar och förbättringar på sidan.
    Vi visste att vi ägde koden till sidan, något NWT använt som säljargument i februari, och att vi var fria att gå till andra firmor med vår sida men då det fortfarande återstod arbete på den gamla sidan, och vi var mycket angelägna om att komma framåt, så bestämde vi att de skulle få jobbet. Pris på detta, inklusive att fixa till alla gamla fel, sattes till 28980 kr och tidsåtgång angavs till fem veckor. Vi betalade de resterande 19500 kr och satte igång igen.
    I det här läget hade vi ingen färdig shop längre då vi lanserat en separat shop till fotbolls-EM och nu ville gå över till vår ordinarie shop gameday.se.

    Det tog inte lång tid innan även detta projekt var försenat. Visa av erfarenheten låg vi på hårdare den här gången och krävde uppdateringar men hela tiden fick vi nya besked om när allt skulle vara klart. En tisdag i oktober kunde det låta att de skulle ”vara klara senast fredag” men i slutet av November hade de fortfarande inte levererat det vi beställt.
    Återigen fick vi ”tvinga” upp en shop på nätet. Den här gången var det inte fotbolls-EM utan julhandeln som stod på tröskeln. Det vi lanserade då var en klart undermålig produkt, långt ifrån det vi hade beställt och ännu längre ifrån det vi hade hoppats på.
    Vi hade beställt ett produktfilter, ”layered navigation”, som fungerade så dåligt att vi inte kunde visa det, och ännu idag inte har kunnat använda det. Det var fullt av buggar och visade ständigt fel produkter. Utöver detta var sidan kolossalt långsam.

    I januari utmynnade en konversation mellan vår front end-utvecklare och XXXXXXX i att samarbetet borde brytas. Nordic Web Team orkade inte fortsätta och vi på Gameday var i ärlighetens namn väldigt trötta på deras inkompetens och försumlighet.
    Så vi stod där med en shop som enligt Google Analytics hade en genomsnittlig sidladdningstid på drygt 13 sekunder och som saknade möjlighet för kunder att filtrera fram ett urval av produkter.
    På detta kom det fram att man inte kunde lägga produkter i varukorgen om man använde någon version av Internet Explorer. Detta framkom först efter att kunder ringt in och påpekat detta och än idag tar vi emot samtal dagligen från kunder som inte kan handla på vår sida.

    Självklart har vi inte varit nöjda och vi har redan påbörjat jobbet med en ny shop, hos ett mer seriöst bolag. Hela 2012 går till historieböckerna som ett rörigt år med mycket brandsläckning och en hel del irriterade kunder. Vi var dock redo att vända blad och ta oss framåt när det plötsligt damp ner ett mail från XXXXXXXXX på Nordic Web Team. Han ville ha mer betalt.

    En faktura på 27080 kronor för det arbete de utfört efter sommaren. Det arbete som helt förstört den shop vi betalat 78000 kr för(som också var långsam) och som dessutom varit flera månader försenat och slutligen inte ens fungerat i Explorer.

    Vi trodde inte våra ögon, men bestred naturligtvis fakturan omgående.

    Nu har vi anlitat en advokat och påbörjat en reklamation. Vår advokat säger att vi befinner oss i ett gynnsamt läge då vi har så mycket dokumentation som vi har.
    Vi har ändlösa mailkonversationer, ursprungliga specar och offerter, chatt-konversationer och sms-konversationer där Nordic Web Team flera gånger erkänner sin försumlighet och sina förseningar. Vi har alla listor på buggar, deras svar på samma listor och vi har screen-shots på sidan när den under bästa säljtid är en enda stor röra.
    Sist men inte minst har vi inspelade samtal mellan oss och XXXXXXX, där han också erkänner att allt har gått dåligt och att de tabbat sig.
    Vi skaffade funktionen när vi öppnade upp vår kundtjänst men kunde aldrig ana att vi skulle få användning för den så här.

    Framförallt så är det dock uppenbart att jobbet inte är ”fackmannamässigt” utfört. Slutprodukten motsvarar inte vad man kan förvänta sig av en produkt i den prisklassen (78000 kronor). Sidladdningstiden, de grova förseningarna och det faktum att den inte fungerar i en så vanlig webbläsare som Explorer är alla tillräckligt stora själ för en reklamation.

    Detta blev mycket text och vi förstår om vissa av er inte alls är intresserade, men vi känner att vi vill berätta om detta. Nordic Web Team fortsätter att ta in nya jobb trots att de inte har avslutat sina gamla, och vi känner att det är vår plikt att dela med oss av våra upplevelser. Tänk om några andra just nu är i färd med att ingå ett samarbete med NWT och vi kan hjälpa dem.
    Det skulle även vara intressant att ta del av era synpunkter. Hur skyddar man sig bäst mot sånt här? De gav ju ett så bra intryck och intygade hela tiden att de hade koll på läget, fram till att det var dags att leverera.

    För er som besökt gameday.se i samband med detta så vill vi förtydliga att vi har ”skissat upp” sidan samt gjort all design själva. Vi förklarade vilka funktioner vi ville ha och hur det skulle se ut. Det vi anlitade Nordic Web Team till var att få allt att fungera.

    Vi vill också förtydliga att vi har dokumentation på allt som vi skriver ovan. Detta är varken smutskastning eller förtal. Allting kommer att prövas i tingsrätten inom kort och då kan vi meddela hur vårt rättsväsende ser på detta. Vad säger ni e-handlare?

    #160334
    Andreas
    Deltagare

    Otroligt..

    Jag som haft förtroende för företaget ifråga, en av de företag jag skulle ha anlitat i första hand när de gäller nyutveckling av webbutik. Tack för varningen!

    Någon från Nordic Web Team brukar även hänga här och de skall bli intressat att läsa hans kommentar till detta.

    Meddela gärna hur de går i rätten.

    #160347
    Frederik
    Deltagare

    Herregud!

    Tack för varningen.

    NWT va ett av det företagen jag hade tänkt be om offert till en ny shop.

    /Frederik

    #160352
    bloggus
    Deltagare

    Ja tråkigt. Sidan fungerar inte i IE9 speciellt bra, verkar vara många buggar som t.ex. huvudmenyn när man är inne på en produktsida, samt att själva produktsidan har massor av buggar.

    Extremt tråkigt …

    #160367
    Runns.se
    Deltagare

    Surt, tack för varningen…

    #160369
    Magento
    Deltagare

    Hej!

    Jag heter Johan Liljeholm och var projektledare tillsamman med min kollega Jonas i början av projektet men har följt det under projektets gång.

    Först vill jag säga att vi tycker att det är väldigt tråkigt att det blivit som det blivit och vi önskar Samuel och Daniel all lycka och framgång.

    Det här var projektet var vårt första ”custom-projekt” vi fått och vi var energiska och riktigt taggade på att göra sveriges kanske bästa webshop. Vi jobbade hemifrån med projektet från tidig morgon till sen kväll då det är de premisserna man har att arbeta med i uppstartsfasen av en egenfinansierad verksamhet.

    Jag väljer att inte gå in på detaljer i vad Samuel skriver. Jag bekräftar att en del av det han skriver är sant och att annat är taget helt ur luften. Jag förstår att det är mycket känslor inblandade och det har jag full respekt för.
    Om någon har en specifik detalj de vill veta mer om så besvarar jag det öppet tills allas frågor är besvarade.

    Nordic Web Team har sedan starten gått från att ha varit godtrogna, alldeles för naiva i budgetarbete och gått på minor många gånger. Vi har under bara det senaste året lärt oss otroligt mycket och förändrat vår verksamhet flera gånger utefter de motgångar och framgångar vi ställts inför. Vi har gått från att jobba hemma och haft hotell möten tills vi i maj 2012 fick ett alldeles eget rum hos en av våra större kunder tills att för 3 veckor sedan få ett alldeles eget kontor på Östermalmsgatan 21.
    Vi är ett litet företag med stora ambitioner och vi har mycket kvar att lära. Våra kunder tycker om att arbeta med oss och vi förändrar våra processer kontinuerligt just för att inte hamna i den situationen som Samuel beskriver.

    Vi för just nu dialoger med Gameday AB och hoppas innerligt att det ska lösa sig på bästa sätt.

    #160370
    connywesth
    Deltagare

    Jag är ju utvecklare och kan väl bidra med kunskaper om hur man ska hantera ett uppdrag.

    Så ska det givetvis inte fungera. Men man ska inte betala så stor andel av ett fastprisuppdrag i förväg. Man bör ha tätare kontakter, minst en gång i veckan, på mejl och telefon ännu oftare.

    20-30 procent är rimligt att lägga i förskott, lika mycket efter att jobbet är levererat, resten som löpande fakturering månadsvis. Men då måste leverantören hålla tidplanen. Annars har man full rätt att hålla inne betalningen.

    Självfallet ska man inte outsourca uppdrag om inte kunden har godkänt det i förväg, men kunden bör också ställa större krav redan i förhandling och i skriftliga avtal på information om vem eller var jobbet görs. Självfallet ska kunden ha rätt till korrekt löpande information om hur projektet fortskrider.

    Enligt min erfarenhet så ska man som ovan beställare aldrig ge sig in i systemutvecklingsprojekt på egen hand, man behöver en rådgivare som har erfarenhet hur det går till och vilka leverantörer man ska anlita, samt hur man ordnar med kravspecifikation och avtal. Utvecklingsjobbet ska man ju inte som beställare behöva bekymra sig om, men avtal, kravspec samt acceptanstester och betalningar måste man sätta sig in i hur det funkar.

    Man ska givetvis inte betala om inte produkten uppfyller kravspecifikationen i enlighet med avtalet.

    Att företaget inte har eget kontor är i sig inte så ovanligt (snarare regel än undantag), det är många mindre konsultbolag som inte drar på sig dyra kontorskostnader. Själv har jag haft kontor men sagt upp det för det var en onödig kostnad när man jobbar som konsult. Numer jobbar jag hemifrån om det går, ibland sitter jag i kundens lokaler om det är större företag med egen IT-miljö jag gör jobb åt.

    Däremot så skulle jag aldrig leja ut jobbet till ett annat land eller ens till ett annat företag i Sverige utan att få ok från kunden först.

    Däremot är 78 000 kr ett så lågt belopp för att utveckla en helt ny webbshop från grunden att det i stort sett är omöjligt att klara det. Hade du lagt på en nolla på slutet så hade det varit närmare en realistisk prislapp.

    Däremot kan man givetvis ta en befintlig shop som Magento elelr Prestashop och konfigurera den för kunden räkning för en sån summa pengar, det kanske är möjligt.

    Ett annat sätt är att hyra en färdig shoplösning som Textalk för ca 4000 spänn om året, och låta någon göra ett konsultjobb med anpassningar av layout, för x kr.

    Som leverantör ska man aldrig ta på sig jobb som man int eär 100 procent säker på at kan kommer klara av, både kompetensmässigt och resursmässigt så man hinner klart i tid enligt planen.

    Kan man inte uppfylla kraven så måste man flagga det till kunden så de kan välja att avstå affären eller gå vidare med öppna ögon. Själv brukar jag tacka nej till uppdrag som ligger för långt bort från vad jag är säker på att klara, eller om jag inte har tid att göra det inom den tid som krävs. Det kan ibland göra ont i själen att behöva tacka nej till intressanta uppdrag, men hellre det än att göra ett dåligt jobb.

    #160371
    Deal of Sweden
    Deltagare

    Det låter som att NWT tog sig vatten över huvudet..
    Jag tror deras intentioner var goda och att de såg på sitt första customprojekt med pompa och ståt, men det kanske visade sig vara betydligt svårare än vad det först lät som?
    Däremot tycker jag att ni förtjänar ett svar angående outsourcingen.
    Desperate measures in desperate times – dock att låta en rumän ta över (ens utan språkkunskaper) och behöva korrigera dennes texter osv.. Onödigt mycket extrajobb för Gameday. Dock kan TS vara stolt över att hans sida ligger längst fram i uppdragstagarens portfolio, alltid något ;)

    MVH

    #160372
    sanmic
    Deltagare

    Trist historia, hoppas det löser sig helt till slut!

    Gjorde en jämförelse med en av våra webshopar på Gtmetrix.com

    Där kanske ni kan få ett litet hum om vad som gör sidan så seg.
    (Nu menar jag inte på något vis att våran shop är top of the line.)
    Jag är ingen expert på Magento, men har ändå lyckats få våran sida ganska snabb så jag gissar att ni också skulle kunna åtgärda många saker på egen hand.

    #160373

    @connywesth 61275 wrote:

    Däremot är 78 000 kr ett så lågt belopp för att utveckla en helt ny webbshop från grunden att det i stort sett är omöjligt att klara det. Hade du lagt på en nolla på slutet så hade det varit närmare en realistisk prislapp.

    Vill bara för framtida läsare poängtera att det faktiskt är en magento-shop vi pratar om, inte något nybygge.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 37 totalt)
  • Ämnet ”Så försvann 78000 kr och ett års verksamhet” är stängt för nya svar.