Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Så försvann 78000 kr och ett års verksamhet

Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #177346
    bslask
    Deltagare

    Klart det är intressant, men du bör följa forumets regler och ange vilken verksamhet(ehandel) du representerar. Annars blir det svårt att ta din kritik på allvar.

    #160868
    Shopper
    Deltagare

    Oj, vilket getingbo vi hamnat i. Nordic Webteams AB:s behandling av oss som kund var verkligen inte unik för oss.
    Affärsmodellen “ta pengarna o stick” förefaller ganska klar efter dessa kontakter och enkla sökningar.

    Flera missnöjda har varit i kontakt med oss sen inlägget.
    En enkel sökning hittade jag ytterligare kunder som blivit lurade. Har inte satt mig in i deras ärende, men kan gott o väl skicka en länk (inlägg gjort 13 sept 2013) (se nedan länk)

    Ny webbutik & Ny blogg. – Floralin & Junior

    #160869
    Shopper
    Deltagare

    Uppdatering 10/1 2014

    Oj, detta var verkligen inte en liten sak.:mad:
    Flera missnöjda har varit i kontakt med oss sen inlägget.
    En enkel sökning hittade jag ytterligare kunder som blivit lurade. Har inte satt mig in i deras ärende, men kan gott o väl skicka en länk (inlägg gjort 13 sept 2013)

    [URL=”http://floralin.se/vi-jobbar-pa-med-webbutik-och-ny-blogg/%5DNy webbutik & Ny blogg. – Floralin & Junior”]http://floralin.se/vi-jobbar-pa-med-webbutik-och-ny-blogg/]Ny webbutik & Ny blogg. – Floralin & Junior[/URL]

    #160866
    nordicwebteam
    Deltagare

    Red Cactus AB är företaget och representerar användaren “Shopper”.

    Vi på NWT hoppas att företaget hittar en annan leverantör som passar företagets arbetsätt. Det finns flera andra företag som har liknande kompetens som NWT och de kan ta över om de önskar detta företag som kund. Filer och databas finns tillgängliga eftersom det är öppen källkod och det är fullt möjligt för dem att fortsätta eventuellt utvecklingsarbete med annan leverantör med liknande kompetens.

    Förtydliganden:

    • Företaget meddelade att de inte hade för avsikt att betala (bestrider) för det template vi implementerat utifrån en photoshop fil. Efter att totalt 4 medarbetare undersökt detta ärende ansåg vi att NWT utfört arbetet korrekt. Ingen av oss kunde förstå vad som var inte stämde överens med designen utifrån den feedback företaget skickade till oss.
    • NWT har krediterat fakturorna långt innan företagets inlägg. NWT har med andra ord inte tagit betalt för arbetet trots att vi anser att vi har rätt till det. Företaget fick alltså “pengarna tillbaka” genom kredit fakturan.
    • Företaget har aldrig fått sin site nedstängd. Siten finns fortfarande uppe.
    • NWT avbröt inte samarbetet pga att företaget “kritiserade arbetsmetoder”.

    Ingen av NWTs medarbetare ville arbeta med företaget efter diskussion internt och genomgång av den “dialog” som företaget hade med oss. Vi gick igenom hela dialogen kring projektet och såg att detta inte hade samma syn på professionalism, arbetsätt och avtal.
    Det som var droppen som fick bägaren att rinna över var denna kommentar som Företaget skickade till oss:
    “Men knappt byxmyndiga som knappt flyttat från lilla mamma…”
    Detta fick vi efter att vi försökt förstå vad som inte stämde utifrån designen och hur företaget menade att vi inte uppfyllt avtalet.
    NWT skickade nedanstående meddelande kort därefter. Företaget tog bort Markerad text av någon anledning i tidigare inlägg.

    Hej xxxx
    Vi har diskuterat internt och tagit beslut om hur vi ska gå vidare. Det hela grundar sig i att vi har helt olika syn på professionalism, arbetsätt och avtal. Vilket i grunden gör att vi inte kan arbeta tillsammans.

    Ditt avtal gällande Managed Magento kommer att avslutas omgående. Längst ner i detta mail hittar du inloggning till server där du kan hämta filer och databas. Meddela så snart du flyttat siten till annan leverantör.
    Vi kommer inte att erbjuda någon form av support, konsultation eller liknande framöver. Det är alltså upp till dig att göra en flytt med hjälp av annan leverantör eller på egen hand. Meddela denna vecka vilket datum siten flyttas så att vi kan stänga ner servern.
    Projektet gällande ny design kommer inte att levereras och avslutas. Bifogat finner du kreditfakturan.
    Vi önskar dig lycka till och hoppas att du hittar en leverantör som passar ditt arbetssätt.

    Jag tycker att detta är fel forum att diskutera denna typ av frågor. Om det finns ett rättsärende så får ju diskussionen fortsätta där. Företaget vill endast orsaka “maximal skada” för oss som leverantör genom dessa inlägg. Vilket jag tycker är affärsetiskt fel. Jag ställer mig frågande till om detta stämmer överens med forumets riktlinjer som inte tillåter smutskastning av företag bland annat.

    Sålänge det finns frågor kring detta är vi redo att besvara dem.

    #160874
    Shopper
    Deltagare

    Mycket tydligt vilken nivå NWT ligger på

    Istället för att försöka försvara sig och slänga ansvar på KUND för NWT brister, borde man nog stänga ner företaget och bygga om sin affärsetik i grunden. Har kontakt med hittills runt 10 st missnöjda kunder till NWT inom B2B !!!
    Vi har tidigt meddelat NWT att vi kommer bli tvingade att gå ut på div forum och diskutera NWT affärsmetoder långt innan vi i realiteten gjorde detta.
    Vi var helt handfallna och chockade av Nordic Webteams lekstuga och visste varken ut eller in. Vi var tvugna att få input från marknaden.

    Vi anser vårt inlägg därför vara ytterst relevant i detta forum
    .
    Det behandlar vilka rättigheter man har som leverantör resp kund.
    Det behandlar seriöst agerande och oseriöst agerande.
    I forumet finns många både erfarna och oerfarna e-handlare, det är av yttersta relevans att ge en rättvisande bild av leverantörernas förmågor och oförmågor.

    Vi valde medvetet bort att redovisa delen med fakturan, då den inte är aktuell. Därtill är det steg 2 ..när leverans skett !

    – Fakturan som skickades var en faktura som låg långt i från avtalat pris (nästan dubbelt upp ).
    Då vi lärt oss av omgång ett ( vintern 2013) hur cirkus Nordic Webteam AB jobbar med sina kunder, var vi mycket tydliga med vad och hur vi ville att projektet skulle utformas. Ett pris sattes från NWT sida på detta. Accept från oss.

    – Vi som kund har full rätt att bestrida en felaktig faktura, till och med polisanmäla om det är en bluffaktura. NWT skyldighet att slutföra i enlighet med avtal lite som man känner för, försvinner därmed inte.
    – Bestridna fakturor skall antingen rättas till eller behandlas i enlighet med lagstiftning. Att leverans skett vid fakturans utfärdande trodde vi inte i vår enfald ens behövde kommenteras. Även i dessa grundläggande hygienfrågor brister NWT kompetens.

    Första gången vi blev lurade, hade vi redan betalat fakturan när vi upptäckte NWT affärsmetoder, vi satt då i klistret då NWT hotade med att det sista inte skulle göras klart om vi inte betalar ytterligare en faktura. Dock gick vi inte på denna mina denna gång.

    – Projektet har inte redovisats till oss som kund i sin helhet med erforderlig utförd kvalitetskontroll av NWT. Det som skall kontrolleras av oss är ett skämt rent ut sagt.
    – Vi har tidigare lärt oss av NWT affärsmetoder…- som kund avser man kanske godkänna en liten del av ett projekt – men NWT passar på att tolka det som ett slut godkännande av hela projektet – om man i efterhand insett att det var svårare än man först räknat med. Vi vågar därför inte godkänna mindre delar utan vill godkänna den slutgiltiga produkt som skall levereras.

    Som kund blir man mycket frustrerad och vi står gärna för den inklippta kommentaren vi gav NWT.
    NWT agerar som mammas bortskämda snorungar. Man blir tokig, man är ju i behov av den produkt/tjänst man beställt.

    Vi begärde att NWT skulle rätta till fel i projektet och KVALITETSKONTROLLERA innan vi ville lägga massa timmar på alla fel som fanns i projektet. Inte ett fel utan 10 tals stora brister.
    Projektet är helt oanvändbart för oss som kund i nuvarande tappning.

    Bara för att leverantören krediterar en faktura innebär det inte att leverantörens skyldighet att leverera i enlighet med avtal helt plötsligt försvinner. Betalning för ett projekt görs rimligen i enlighet med avtal och efter att projektet levererats, svårare än så är det inte.

    Vi har i mail tydligt begärt att projektet “fullgörs” i enlighet med KöpL.
    Detta då NWT tydliga strategi är att rent abrupt avbryta leverans närhelst det passar dem. Många blåsta kunder har bitit ihop och tagit prestigeförlusten av att bli lurande av NWT på stora pengar.

    Vi är i behov av projektets slutförande därför skall det slutföras.
    Det fakturor som ev utfärdas av NWT efter vårt leveransgodkännande bör tas i nästa steg.
    Då diskussion inleddes i september 2014 är det snart 6 månaders leveranstid, vilket verkar vara normalt för ett litet projekt hos Nordic Webteam AB.
    För oss är det ett saftigt dröjsmål.

    #160873
    nordicwebteam
    Deltagare

    Detta är vår åsikt om vad som är sant. Detta finns också dokumenterat via mail/zendesk.

    • Vi har inte skickat en faktura som är högre än det belopp som avtalats. Vi skickade exakt vad finns bekräftat som budget för att implementera template. Detta har vi som sagt ändå krediterat. Detta är 20h det handlar om och beställaren tyckte alltså att det skulle kosta mindre än så.
    • Vi har arbetat med projektet i ca 1,5 månad. Vi arbetade inte med detta 6 månader innan det var slutfört. Vi ser det som orimligt att diskussion kring offert är med, det är innan beslut är taget. Projektet i sig tog 60h arbetstid men vi skickade ändå enbart 20h på fakturan som vi också krediterade.
    • Vi har kvalitetsäkrat projektet med 4 olika medarbetare.
    • Vi har undersökt hur avtal/projekt/dialog såg ut. Vi har därefter konstaterat att vi redan har slutfört projektet

    Men vi kan inte slutföra ett projekt det där det inte framgår vad som ska utföras. Det som framgår i är ett fåtal punkter där vi meddelat att de ligger utanför projektets omfattning. Då det helt enkelt inte finns med i photoshop designen.

    #160875
    Dan
    Deltagare

    Tråd stängd, detta får redas ut via rätten eller dialog mellan parterna.

Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Ämnet ”Så försvann 78000 kr och ett års verksamhet” är stängt för nya svar.