Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Så försvann 78000 kr och ett års verksamhet

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #160424
    Andreas
    Deltagare

    Jag kan delvis hålla med dig där, anlitar man någon utanför Norden (anser att vi i Norden har samma arbetsmoral, krav vi ställer på oss osv) för att inom företaget få ner kostnaden. Då skall den personen utföra precis lika bra arbete som en Svensk programmerare skulle ha gjort. Alltså de skall ej synas att man anlitat billigare arbetskraft.

    Tillika blir de en gråzon här, vet flera mindre företag och privatpersoner som vänder sig helt till inhemska företag och t.o.m betalar lite extra för att pengarna skall hållas inom landet/ orten. I sådana fall känner man sig säkert rätt lurad om företaget köpt arbetskraft utifrån och kunden trodde företaget enbart jobbade med egna krafter in house.

    Vet flera företag och personer som tänker såhär.

    #160436
    Chemek
    Deltagare

    Gameday_ Jag är lite nyfiken på vilka moduler och funktioner var det du var intresserad av, så prisslappen hamnade på 78000 ?

    #160482
    stocktown
    Deltagare

    @Chemek 61346 wrote:

    Gameday_ Jag är lite nyfiken på vilka moduler och funktioner var det du var intresserad av, så prisslappen hamnade på 78000 ?

    Vore ju intressant om Nordic web team berätta hur lite de betalade till utvecklaren i Rumänien? Gissar på ca 12.000 kr så de har ju tagit väldigt bra betalt för mailen de skickat. För 78.000 kr bör ni kunna få en detaljerad spec över hur många timmar de lagt på de olika delarna i projektet!

    #160486
    connywesth
    Deltagare

    @Christoffer Tyrefors 61279 wrote:

    Vill bara för framtida läsare poängtera att det faktiskt är en magento-shop vi pratar om, inte något nybygge.

    Jaha, då är det nog realistiskt belopp att prata om, men jag tycker leverantören borde varit mer öppen i kommunikationen och haft mer dialog med dig under projektet ändå. Alla har vi varit nybörjare någon gång, men man måste vara ärlig och öppen om det till kiunden, så kunden kan ta rätt beslut.

    Sen tycker jag det är viktigt att en kund aldrig tar köpbeslut av konsulttjänster pga prislappen, utan man måste se till sitt behov av en viss kompetens och betala vad det kostar för den kompetensen.

    Att handla billiga konsulttjänster är bara dim-snålt.

    #171376
    Big Mary
    Deltagare

    Som före detta kund till nordic web team kan jag bekräfta att inledningsposten fortfarande är helt relevant.

    #171384
    nmn
    Deltagare

    Vad jag inte begiper är varför man får en site byggd av en Rumän när man anlitar Nordic Web Team? Kan någon förklara detta?

    För 78000:- borde man åtminstone ha haft råd att köpa ett svenskt tangentbord åt den stackars programmeraren…

    #171397
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Detta inlägg är inte värt vatten i mina ögon så länge du inte skriver mer!

    @Big Mary 73357 wrote:

    Som före detta kund till nordic web team kan jag bekräfta att inledningsposten fortfarande är helt relevant.

    #171401
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Jimmy Öström 73382 wrote:

    Detta inlägg är inte värt vatten i mina ögon så länge du inte skriver mer!

    I en öken är vatten mycket värt – mer värt än en e-butik

    #173039
    Big Mary
    Deltagare

    @Per Nilsson 73386 wrote:

    I en öken är vatten mycket värt – mer värt än en e-butik

    Det håller jag med om.

    #177332
    Shopper
    Deltagare

    Största möjliga VARNING för Nordic Webteam AB !

    [IMG][/img]m9vrys.jpg

    Vi vill på bästa sätt ge största möjliga varning för detta företag.

    Vi håller till fullo med första insändaren, dock är situationen varken förändrad eller förbättrad från Nordic Webteam AB:s sida sen 2013. Har hört en massa saker från andra e-handlare men kan inte redogöra för just detta då det blir hörsägen och 2.a handsuppgifter. Dock förstår vi att vi är låååångt ifrån ensamma.

    Nordic Webteam AB drivs enl vår mening av två inkompetenta företagare som totalt missat förankringen i erfarenhet, affärsetik, moral och lagstiftning som normalt är allmänt vedertagna hygienfaktorer i B2B affärer.
    Skall man driva verksamheter krävs toppning av dessa egenskaper.

    Att dessa herrar överhuvudtaget har företaget kvar är i det närmaste en skymf mot alla de seriösa aktörerna inom deras arbetsområde.
    Vi råkade på Nordic Webteams AB attityd och uteblivna affärsmoral redan i inledningen av samarbetet 2013.
    Dock var vi själva orutinerade vad som kunde anses vara vedertagen affärsmetodik i branschen NWT är aktiva i. Vi fick 2013 bita i det sura äpplet genom att acceptera deras frånvarande av kompetens inom kundhantering, arbetsprocesser, dokumentation, affärsetik och moral, då vi var i extrem tidspress att få upp en webbplats. ( Vilket vi ångrat många många gånger)

    Då båda herrarna XXXX & XXXX som driver Nordic Webteam AB har besvarat ett antal inlägg här med sitt dravel. Trots detta kan vi inte ange deras namn en PUL i detta forum. En enkel bolagssökning och ni får direkt koll på dessa personer.

    Saker som kan vara bra för dig som potentiell beställare att känna till om Nordic Webteam AB
    Kort ->
    – NWT kan helt plötsligt få för sig att mitt i ett avtalat projekt inte orka eller i visdom om sin inkompetens rent abrupt avsluta ett avtalat projekt/jobb. Därtill hävda att inga skadestånd kan ställas mot bolaget i enl med några villkor man skall ha godkänt (utan att man får se sin signering på det sk gällande avtalet)

    • Ingen hänsyn tas till skadan man åsamkar beställaren
    • Ingen hänsyn tas till att ett avtalsförhållande om leverans av tjänst/produkt finns mellan parterna.

    – NWT kan helt plötsligt få för sig att omedelbart slänga ut kunder från sin serverlösning om kund oponerar sig mot något NWT säger.
    • NWT har en tjänst sk Managed Magento där man som kund får 5 timmar support/kvartal +serverlösning.

    – NWT kan helt plötsligt få för sig att ett avtalat projekt skall kosta kunden mer när det närmar sig leverans …gärna dubbelt eller tredubbelt mot avtalat pris. Man hävdar då (efter att avtal gjorts) att oj…projektet tog längre tid än man räknat med …trots att man som kund varit tydlig med vad man vill ha ut av avtalat projekt.

    Många kommentarer i detta inlägg är naturligtvis färgade från vår sida. Vi vill därför klistra in det avslutsmail vi fick som sista besked när vi ifrågasatte affärsmetoderna.

    Nedan är helt utan förändringar och inklippt från det avsluts mail vi erhöll från XXX XXXXX på Nordic Webteam AB, som tack för att vi anlitat NWT för en uppdatering på en av våra webbsidor.

    Nedan utdrag tycker vi beskriver NWT:s affärsmetoder och nivå på ett för potentiella kunder, bra sätt. Synd bara att vi inte visste detta tidigare.

    ”Ditt avtal gällande Managed Magento kommer att avslutas omgående. Längst ner i detta mail hittar du inloggning till server där du kan hämta filer och databas. Meddela så snart du flyttat siten till annan leverantör.
    Vi kommer inte att erbjuda någon form av support, konsultation eller liknande framöver. Det är alltså upp till dig att göra en flytt med hjälp av annan leverantör eller på egen hand. Meddela denna vecka vilket datum siten flyttas så att vi kan stänga ner servern.

    Projektet gällande ny design kommer inte att levereras och avslutas.”

    I vårt fall har NWT stått för webbshoppens totala uppbyggnad och innehar all info, mallar, grunder e t c. Ni som e-handlare förstår säkert hur och på vilken nivå detta drabbar oss som kund. Samt vad detta kan innebära för en internetbaserad verksamhet.
    Vi måste såklart påpeka att vi fullföljt våra betalningsåtagande klanderfritt. Felet vi gjort är att ifrågasätta orimliga och oseriösa affärsmetoder.

    Måttet är nu rågat för oss i alla fall. Vi måste göra vad vi kan för att varna andra nybörjare och potentiella kunder. Detta är rena amatörer som inte i någon del visar att man kommit längre än att bolagisera ett skämt.
    I vilken annan bransch som helst hade dessa två herrar varit slut för länge sen.

    Lyckligtvis har vi denna gång varit bättre förberedda och redan innan bestämt vilka steg och åtgärder vi varit beredda att vidta.
    Steg ett är nu den ansökan om stämning som skall ha sin gång ( Mål FT 17624-14 ) För att få projektet klart och levererat enl avtal. Efter att vi fått resultatet av stämningen avser vi naturligtvis fullfölja resterande steg i vår åtgärdsplan. Informationen och varningen måste naturligtvis ut till större publik genom pressrelease.
    Effekterna förstår ni själva som är SEO kunniga :)

    Tyvärr spelade NWT högt och vi blir naturligtvis tvingade att göra detsamma.

    Caset och Nordic Webteams affärsmetoder blir samtidigt offentliga och hela fallet går att ta del av genom Tingsrätt Mål FT 17624-14 för intresserad.
    Naturligtvis har vi både informerat XXX XXXX på Nordic Webteam AB och försökt undvika dessa åtgärder ett bra tag. Vi har till och med gett dem rådet att kontakta erfaren juridisk kompetens då tåget är svårstoppat när vi väl kör igång.
    Allt har bemöts från NWT med samma höga kompetens och svansföring som man tidigare påvisat, de är väl kunniga inom de flesta områden säger de…de har ju gått på universitet…ha ha..den inställningen säger väl mer än mycket annat.

    Är någon intresserad uppdaterar vi gärna vad som händer.

    Uppdatering 10/1 2014

    Oj, detta var verkligen inte en liten sak.
    Flera missnöjda har varit i kontakt med oss sen inlägget.
    En enkel sökning hittade jag ytterligare kunder som blivit lurade. Har inte satt mig in i deras ärende, men kan gott o väl skicka en länk (inlägg gjort 13 sept 2013)

    http://floralin.se/vi-jobbar-pa-med-webbutik-och-ny-blogg

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 37 totalt)
  • Ämnet ”Så försvann 78000 kr och ett års verksamhet” är stängt för nya svar.