Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Tips på bokförings/faktura program

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #113129
    obbe
    Deltagare

    Vi tänkte köra SEB då vi har dom privat samla ihop allt.
    Men ditt låter enkelt.
    Lite det jag vill i början faktura och bokföring i ett och samma. Men så är det kostnaderna.
    2000kr är varor + service avgift får man varor för.
    Svårt är det

    #113130
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror du får börja acceptera att bokföring kostar pengar, och tid. Ett bra bokföringsprogram som ger dig koll på företagets verksamhet, och som spar tid åt dig när du bokför är värt en hel del pengar. Om ett bra program sparar blott en halvtimme i veckan åt dig, så blir det ändå 26 timmar på ett år. Tre hela arbetsdagar. Vad är det värt?

    #113131
    obbe
    Deltagare

    Bra skrivit,
    Jag/vi vet att det kostar. har en vän som kör ehandel kör bokföring via program resten i works och excel. kopiera. klistra artikel register allt. Tycker bara det känns onödigt krångligt. Känns att det finns bättre saker att lägga tid på. Men samtidigt de har kört det i 5 år. Men du har så rätt.
    Det är ju alltid starten köp ej på dig för mycket. Köp rätt saker. osv.

    #113144
    Mony
    Deltagare

    @Kodmyran 8730 wrote:

    Jag kör swedbanks ebokföring, det är riktigt superenkelt i och med att du bokför i stort sett samtidigt som du betalar fakturorna. dessutom är alltid bankkontot avstämt vilket är en stor fördel. finns också en massa smarta funktioner som sparar tid exvis kommer den ihåg vilket konto du senast använde på den fakturan eller inbetalningen och du behöver oftast alltså bara trycka ok till datorns förslag.

    Kodmyrans lösning verkar väldigt intressant och smidigt. Själv kollade jag lite på olika alternativ som Visma och Winbas. Du kan läsa om det här: Starta Eget – Bokföringsprogram

    Det är ju ganska billigt och så länge jag inte har någon större omsättning funkar det ju att klippa och klistra när det behövs. Så här i uppstarten har man ändå nog av utgifter så att säga :)

    Senare när jag blir lite rikare (!) kommer jag nog betala någon att göra det. Men då är jag ändå glad att jag själv gjort det så jag vet vad de pratar om och vad de gör när de sköter det ekonomiska i mitt företag.

    #113155
    obbe
    Deltagare

    I uppstarten precis som du säger bra att lära sig från grunden. Men samtidigt kolla på utvecklingsmöjlgiheter. Visma 500 som du valt är ju inte direkt billigt. Finns ju så klart dyrare och billigare alternativ.

    #113156
    GregerA
    Deltagare

    Visst vill man starta billigt och enkelt, men vad har du egentligen för ambitioner?
    Startar du en verksamhet för att den skall lyckas eller misslyckas?

    När det väl börjat rulla på så växer man snart ur ett enkelt system, och finns det då inga uppgraderingsmöjligheter så måste man byta system och göra om mycket av jobbet. Man tappar också mycket historik.

    Flera system, t.ex Visma och Mamut finns ju i olika “storlekar” och man kan uppgradera efterhand som man behöver utökad funktionalitet.

    I slutändan brukar det visa sig dyrt att spara för mycket … 😮

    #113157
    obbe
    Deltagare

    Kloka ord Greger.
    Du har så rätt.

    Skall kolla vidare på bl och e-economic fastnade för dom två.

    #113202
    Mony
    Deltagare

    @obbe 8760 wrote:

    I uppstarten precis som du säger bra att lära sig från grunden. Men samtidigt kolla på utvecklingsmöjlgiheter. Visma 500 som du valt är ju inte direkt billigt. Finns ju så klart dyrare och billigare alternativ.

    Håller med dig. Och för en oinsatt så är det inte helt enkelt i uppstarten och tänka på vad man kan komma att behöva längre fram. I och med jag redan från början behövde utlandsbetalningar och olika valutor gick många av de billigare bort.

    Hade jag gjort om det från början skulle jag nog välja kodmyrans lösning :)

    #113266
    obbe
    Deltagare

    Hej Mony,

    Kommer köra ett bra men lite enklare program. Till att börja med. Lite mycket copy and paste. Lutar åt Bla start, sen databas i works och faktura mall.
    Får vi ett bra program där vi börjat förstå mycket och en bra support. Samtidigt som kostnader hålls ner. Unden tiden kan vi analysera våra behov.

    #113291
    StuffBay
    Deltagare

    Vi kör också Swedbanks bokföring (Speedledger).

    Prata med din bank, man brukar få första året (eller halvåret) gratis, kan vara värt att testa. Annars är det bara att byta.

    Lycka till obbe!, hur du än väljer att göra!

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.