Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Vägskäl gällande plattform, kopplingar etc

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98174
    jenpal
    Deltagare

    Hej alla,
    Idag har jag en webbutik via Magento. Jag har blandade känslor för den här lösningen. Just nu famlar jag helt i mörkret. Jag vet inte om jag ska ligga kvar på den här plattformen eller byta. Jag står oxå i ett vägskäl där jag behöver koppla samman ehandelslösningen med ett bokföringssystem och en koppling till Unifaun och kanske även ngt annat.

    När det gäller min e-handelslöning så är min upplevelse är att så fort jag behöver något fixat (förutom att lägga in produkter, metataggar och byta bilder etc) så behöver jag hjälp utifrån.
    Ex jag vill ha en direktlänk till DHL Servicepoints spårningssida, i leveransmailet till kunden. Det här önskemålet ligger utanför standard och kostar x antal tusenlappar att fixa. Liknande önskemål som för mig är självklara måste jag hela tiden köpa till. Jag betalar idag ca 2500 kr/mån (inkl moms) för min e-handelslösning. Känner att jag betalar ganska mkt eller jag tror det i alla fall. Kopplingar till bokföringssystem kommer att öka månadskostnaden med ca 1000 kr/mån (förutom startavgifterna).
    Nya funktioner och utveckling skulle jag vilja kunna tillgodogöra mig kontinuerligt. Om min e-handelslösning ska uppgraderas till en nyare version av Magento kostar det mig ca 25000 kr (plus minus).

    Men det är kanske så här det funkar i alla lösningar?

    Som ni märker av mitt inlägg är jag helt förvirrad;))) Jag vet knappt inte vad jag behöver. Samtidigt tänker jag att om jag gör en förändring nu vill jag inte upptäcka om 6 månader att jag saknar det här eller det där. T ex behöver jag ett annat system för lagerhantering eller räcker detta?

    Jag är nyfiken på att höra vad ni andra har för lösningar med e-handelsplattformar och kopplingar till olika andra system som bokföring och frakt.
    Öppen för alla idéer och tankar!
    kram J

    #146103
    Richie72
    Deltagare

    Det är här som jag tycker standardlösningar som textalk, kodmyran osv är perfekta. 25.000 kr för att uppdatera till en ny variant är ingenting om man omsätter en miljon i månaden men ligger man på 200-300′ så är det mycket.

    Ska du koppla ihop med ett affärssystem så kostar det ändå extra men eftersom du hela tiden behöver extern hjälp tror jag en standardlösning kan fungera. Visst tappar man lite i flexibilitet men det får man igen på stabilitet och kostnadseffektivitet.

    #146109
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja var ska man börja.

    Vi kan börja såhär. ALLA PLATTFORMAR SUGER:eek:

    Vad baserar jag det på? Att man inte kan få exakt som man vill ha utan att behöva betala:cool:

    Men jag har testat en hel del (inkl lite Magento och det är inte min kopp kaffe).

    Kör på en bra och stabil leverantör som hela tiden utvecklar sin plattform (ingår ju i hyran man betalar för). Dessa ska även vara snabba att uppdatera med funktioner som man önskar eller specialfunktioner som man kanske bara själv vill ha (kostar per timme).

    Se till så du får en plattform där man kan gå in i “designmapparna” och ändra mycket själv så man inte hela tiden måste ha någon från leverantören som ska göra jobbet för då koster det tid och pengar.

    Jag gör både med Nordisk e-handel (1st shop) och Kodmyran (3st shopar) och jag är supernöjd med dessa.

    Men i med att vi arbetar med olika shopar är kodmyran överlägset bäst med sin multibutik funktion (och billig!!!).

    #146114
    sanmic
    Deltagare

    Jag kommer inte svara på alla dina funderinger, men en av dem tror jag att jag kan hjälpa till med, nämligen den med direktlänk till DHL servicepoint( eller whatever fraktbolag du vill)

    Vi kör med Magento och har gjort det mesta helt själva, tro mig, vissa dagar har man nästan velat lägga ner hela webshopen, men efter många svordomar å alldeles för lite fritid så funkar det mesta för oss precis så som vi vill :)

    Iaf, åter till direktlänken.
    Vi använder oss utav denna extension Shipping Tracker extension for Magento

    Kostar runt 400kr

    Webshopapps har hjälpt oss med lite annat också och dem vet verkligen vad dom pysslar med.

    Hojta till om du behöver mer info om just det här tillägget eller nåt annat kring Magento.
    Inte för att jag kommer kunna svara på allt, men en del kanske eftersom vi varit ungefär där du är nu en gång i tiden :)

    #146121
    jenpal
    Deltagare

    Hej,
    tack för ert engagemang och svar.

    Richie: det är just flexibiliteten jag är rädd att tappa – frågan är hur väl jag har den nu;)

    Jimmy: Jag ska kolla de förslag du gett. Håller med dig om att månadshyran ändå måste innebära att shopen utvecklas.

    Sanmic: Jag ska kolla din länk och Wepshopapps. Tack
    /J

    #146124
    sanmic
    Deltagare

    @jenpal 45332 wrote:

    Sanmic: Jag ska kolla din länk och Wepshopapps. Tack
    /J

    Det kanske inte framgick så tydligt, men man kan alltså sätta upp sina egna “tracking-länkar” med detta tillägg.

    Vi har tex Posten, DHL, DHL Express samt UPS.

    #146126
    evawennman
    Deltagare

    Kan man hosta en wordpress webbshop på Kodmyran eller Nordisk ehandel?

    #146352
    jpettersson
    Deltagare

    Vi kör med talex och har gjort så i tre år. Visst är det väl så att man alltid hamnar i dilemmat göra allt själv eller hyra sin shop. Då vi inte har några djupgående kunskaper om att programmera så har valet varit enkelt. Självklart så får man betala en peng för att utveckla/uppgradera sin shop. Men enligt de priser som du skriver så känns de som att ligger i det övre skiktet. Angående flexibiliteten så tycker jag inte att det har funnits några begränsningar tekniskt utan oftast har det hamnat på vad man tycker är prisvärt. Det bästa med hyrlösningar är dock att man aldrig behöver svettas själv när saker går ned eller inte funkar utan man kan bara skicka iväg ett mail och säga att det ska funka :)

    Mvh
    Jpettersson

    #146383
    Magnus
    Deltagare

    Har haft Kodmyrans ehandelslösning drift i 2månader.
    Måste säga att det är en mycket bra lösning speciellt admin-delen samt möjligheter att snabbt få igång multishopar. Kommer inom en snar framtid starta igång http://www.kabel.se
    – Rätt som det är får man nya aha upplevelser när man hittar nya smarta funktioner.
    Har fått intrycket att de inte snålar på serverkraft.

    Ev. nackdel är designdelen om man inte kan koda själv. Det finns inga förklaringar hur man ändrar i designen samt är mallarna lite sisådär.

    Innan bytet jämförde jag bland annat med Textalk och den gillade jag inte alls trots att den är riktigt billig.
    Att jag valde Kodmyran beror på att de verkar ha en ambition att utveckla e-butiken med nya spännande funktioner.

    Det är skitsvårt att välja e-butik vet fortfarande inte om jag valde det optimala men just nu känns det rätt.

    #162624
    matsolastrom
    Deltagare

    Vad gäller Unifaun eller Pacsoft till Magento så har vi utvecklat en modul för just detta. Den finns på neatcommerce.se

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.