Startsida › Forum › Ăvrigt › Om Ehandel.se › Var med och pĂ„verka ehandel.se 2013!
- Detta Àmne har 30 svar, 20 deltagare, och uppdaterades senast för 12 Är, 10 mÄnader sedan av
Rikard.
-
FörfattareInlÀgg
-
29 december, 2012 kl. 10:45 #99401
Dan
DeltagareJag och Julle ska snart ha Ärets planeringsmöte dÀr vi sÀtter strategin och projekt för 2013 och vi har massor pÄ handlingsplanen redan. Dels saker ni tipsat om och som vi snappat upp under Äret som bra ideer.
Men vi tar gÀrna emot fler förslag. Se det som brainstorming, go crazy, vad vore bra om vi gjorde eller utvecklade under Äret? Vad saknas? Vad kan göras bÀttre? Vi kommer gÄ igenom alla förslag och genomföra det vi kan under 2013!
Exempel pÄ saker man kan skriva:
-ni borde intervjua han/hon pÄ XXXX
-ni borde rapportera mer om tysk ehandel
-ni borde skaffa den och den forumsdelen
-ni borde göra si och sÄ med Emeet
-kan ni inte fixa er dÄliga publiceringsplattform
-kan ni inte ta bort egenreklam-regeln pÄ forumet
-ni borde lyfta fram kvinnor i nyheter
-ni borde pÄverka politikerna i frÄga X
-kan ni inte sluta skriva om cdon hela tidenSkriv vad ni vill och tycker, vi lÀser och utvÀrderar allt och kan ta kritik och bra förslag, jag lovar.
29 december, 2012 kl. 11:16 #157695Parvelito
DeltagareJag vill ha mer ”folkbildning” för ehandlare. Guider som ”SĂ„ sĂ€tter du upp en Open Cart/Tictail/Prestashop-butik”, ”Vi testar nyhetsbrevsprogrammen/Ă€rendehanteringsprogrammen/livechattar” eller kanske ”Vem sĂ€ljer 50 hyllvĂ€rmare snabbast, Fyndiq, Blocket eller Tradera?”
Jag vill ocksÄ se mer kvalitetsbevakning. Kvalitetsindex för fraktföretagen, betalföretagen, webhotellen, hyrlösningarna etc. LÄt oss se svart pÄ vitt vem som Àr snabbast, har mest upptid, aviserar bÀst etc. VÄra kunder sÀtter betyg pÄ oss, det Àr dags att nÄgon börjar granska vÄra tjÀnsteleverantörer.
NÄgot som blir mer och mer vanligt inom mediavÀrlden Àr att journalister, redaktörer, programledare etc har en blogg dÀr de mycket fritt och fÀrgat av personligt tyckande kan kommentera saker pÄ ett sÀtt som inte passar sig i nyhetsform. Det anvÀnds vÀldigt olika. En del gör nostalgiska Äterblickar, en del kommenterar aktuella nyheter och ger sin egen personliga Äsikt, en del plockar upp frÄgor som inte fÄtt plats i nyhetsbevakning eller media och nÄgra gör rejÀla fördjupningar i aktuella frÄgor med nÀrmast filosofiska inslag.
Gemensamt för de hÀr bloggarna Àr att de Àr vÀldigt populÀra att lÀsa. Det beror inte enbart pÄ att de Àr vÀl promotade av sajten utan för att de Àr skrivna av mycket initierade personer som fritt kan skriva vad de vill och tycker, utan att tÀnka pÄ spaltlÀngder, deadlines, programtid eller nyhetsvÀrdering.
Jag skulle vilja se sĂ„dant frĂ„n dig Dan, för du har i sĂ€rklass störst kontaktnĂ€t inom Ehandelssverige som inte Ă€r kopplat till att det Ă€r affĂ€rskontakter. Dessutom Ă€r du Ă€r jĂ€drigt skarp analytiker som sĂ€llan klĂ€cker ur dig nĂ„got du inte har ordentligt pĂ„ fötterna för att sĂ€ga. En ”Dan dissekerar-blogg” kanske?
Sedan finns det ju ocksĂ„ en hel del nyhetsskval som passerar redaktör Julius ögon utan att det i hans ögon finns nĂ„got nyhetsvĂ€rde. Kanske kan det bli en ”Julle jiddrar-blogg” av det?29 december, 2012 kl. 11:39 #157698Joel
Deltagare@Parvelito 58261 wrote:
Sedan finns det ju ocksĂ„ en hel del nyhetsskval som passerar redaktör Julius ögon utan att det i hans ögon finns nĂ„got nyhetsvĂ€rde. Kanske kan det bli en ”Julle jiddrar-blogg” av det?
Jaaa! Jag saknar Julles IT-blogg med bÀsta tipsen för att lura Quill pÄ gratis premier!
I övrigt hĂ„ller jag med Parvelito. Nyhetsrapporteringen Ă€r det kanon-nivĂ„ pĂ„ som den Ă€r idag men jag saknar totalt reportage och how-to:s i form av artiklar. Julius artikel om hur man fotar produktbilder blev vĂ€l uppskattad av mĂ„nga, mer sĂ„nt tror jag bĂ„de kan ge mervĂ€rde till medlemmarna och sidan i sig dĂ„ det pĂ„ sikt blir ett bra artikelregister för nyblivna e-handlare att lĂ€sa igenom. Jag skulle Ă€ven vilja se ”hemma hos”-reportage i form av intervjuer med bilder frĂ„n lagret hos olika e-handlare.
29 december, 2012 kl. 11:46 #157699Dan
DeltagareMycket bra ideer Bernt!
Praktiska artiklar som du nÀmner vore guld.
Kvalitetsindex Àr ocksÄ bra, vi kommer fÄ igÄng uptime och responsetime-testerna pÄ betaltjÀnsterna igen. Vi borde kunna mÀta samma pÄ plattformarna utan problem.
Frakt borde vi ocksÄ göra! Kanske kan nÄgra saker göras men enkÀter som presenteras i regelbundna rapporter?
Bloggiden Àr spÀnnande men vi har ju dig redan! Jag slutade blogga pÄ dan.se för att jag var bitter och bara klagade, det Àr lÀttast att göra men det Àr inte alltid sÄ konstruktivt. Om de som stÄr bakom siten ska ha Äsikter i sitens format blir det lÀtt att man tappar objektivitet och trovÀrdighet. Det Àr iaf det jag Àr rÀdd för.
Det som Ă€r planerat dock Ă€r ehandel.se debatt dĂ€r vi tar in debattartiklar. Ăr det kanske en mellanvĂ€g?
29 december, 2012 kl. 11:52 #157700Dan
DeltagareHehe julle fÄr starta sin fuskblogg inkognito igen!
Ja, sÄdana artiklar Àr guld och skapar riktigt vÀrde lÀnge. Det ska vi verkligen sÀtta pÄ agendan. Personligen svÀr jag mig blÄ över att gÄ in i norge. Skulle vilja ha en 10-sidig artikel om bara det!
@Joel 58264 wrote:
Jaaa! Jag saknar Julles IT-blogg med bÀsta tipsen för att lura Quill pÄ gratis premier!
I övrigt hĂ„ller jag med Parvelito. Nyhetsrapporteringen Ă€r det kanon-nivĂ„ pĂ„ som den Ă€r idag men jag saknar totalt reportage och how-to:s i form av artiklar. Julius artikel om hur man fotar produktbilder blev vĂ€l uppskattad av mĂ„nga, mer sĂ„nt tror jag bĂ„de kan ge mervĂ€rde till medlemmarna och sidan i sig dĂ„ det pĂ„ sikt blir ett bra artikelregister för nyblivna e-handlare att lĂ€sa igenom. Jag skulle Ă€ven vilja se ”hemma hos”-reportage i form av intervjuer med bilder frĂ„n lagret hos olika e-handlare.
29 december, 2012 kl. 12:02 #157701Joel
DeltagareJust det! Det absolut viktigaste pÄ koda-agendan för 2013 tycker jag borde vara att skapa varje nyhetsartikel som en trÄd i forumet, sÄ att man kan följa diskussionen pÄ ett smidigt sÀtt. Jag tror det skulle innebÀra fler kommentarer till nyheterna ocksÄ.
Se Sweclockers.com för exempel.
29 december, 2012 kl. 12:04 #157702Andreas
DeltagareDet finns en sak jag stört mig pÄ rÀtt lÀnge nÀr de gÀller ehandel.se och det Àr att vissa personer fÄr extra stor synlighet.
TvÄ exempel: Fredrik pÄ Klarna och Arne pÄ Posten.
Det finns vÀl andra personer pÄ dessa storföretag att intervjua, förstÄr att de Àr enkelt att vÀnda sig till kontakten man redan har. Men försök leta lite i kulisserna, plocka fram personer som annars inte syns i media.
Ni kan exempelvis intervjua en av personerna som gör riskbedömmningen hos Klarna eller varför inte en av de som stÄr bakom disken under julhandeln och lÀmnar ut paket.
Sedan lÀmnade jag tips pÄ en större nyhet hÀr under hösten rörande en större finsk ehandelssatsning i Sverige. Fick dock ingen respons alls pÄ det. Skulle vara intressant att höra hur ni behandlar tips som kommer in. Skulle Àven vara skoj att i alla fall fÄ ett tack fast inte nyheten publiceras.
Hursom jag gillar de artiklar ni publicerar och nyhetsbrevet Àr en av höjdpunkterna pÄ fredagar. Som tidigare nÀmndes kan artiklarna kanske knytas mer ihop med forumet. Bra jobbat!
Parvelito, Du fÄr gÀrna Äteruppta din blogg du med, gillade dina spaningar!
29 december, 2012 kl. 12:06 #157703Katrin Lundgren
DeltagareMÄnga bra idéer, ser fram emot de dÀr How to artiklarna, de tror jag det mycket till mÄnga e-handlare. Kan ocksÄ tycka att det kan vara bra att ha artiklar att hÀnvisa till nÀr man fÄr den tusende frÄgan i forumet om samma sak.
Internetworld kollar ju webbhotellen Ärligen, kanske ni skulle göra nÄgot liknande med e-handelsleverantörer? Dock Àr det nog rÀtt svÄrt att jÀmföra och som alla vet brukar Iw kollen fÄ rÀtt hÄrd kritik varje Är.
Hemma hos reportageidén gillar jag, gÀrna frÄn bÄde smÄ och stora handlare.
Bevaka gĂ€rna svensk distanshandel lite mer och skriv om deras arbete, det Ă€r ju trots allt vĂ„r ”moderorganisation”.
Dagens handel har mÄnga gÄnger en del lÀsvÀrda artiklar, kanske man kan tÀnka nÄgot samarbete mellan redaktionerna?
Bloggar Àr bra och Äsikter och tankar frÄn handlare. Dan jag skulle inte ha nÄgot emot lite tankar frÄn dig dÄ och dÄ ocksÄ
29 december, 2012 kl. 12:12 #157704Katrin Lundgren
Deltagare@Andreas 58268 wrote:
Det finns en sak jag stört mig pÄ rÀtt lÀnge nÀr de gÀller ehandel.se och det Àr att vissa personer fÄr extra stor synlighet.
TvÄ exempel: Fredrik pÄ Klarna och Arne pÄ Posten.
Det finns vÀl andra personer pÄ dessa storföretag att intervjua, förstÄr att de Àr enkelt att vÀnda sig till kontakten man redan har. Men försök leta lite i kulisserna, plocka fram personer som annars inte syns i media.
Ni kan exempelvis intervjua en av personerna som gör riskbedömmningen hos Klarna eller varför inte en av de som stÄr bakom terminalen under julhandeln och lÀmnar ut paket.
Sedan lÀmnade jag tips pÄ en större nyhet hÀr under hösten rörande en större finsk ehandelssatsning i Sverige. Fick dock ingen respons alls pÄ det. Skulle vara intressant att höra hur ni behandlar tips som kommer in. Skulle Àven vara skoj att i alla fall fÄ ett tack fast inte nyheten publiceras.
Hursom jag gillar de artiklar ni publicerar och nyhetsbrevet Àr en av höjdpunkterna pÄ fredagar. Som tidigare nÀmndes kan artiklarna kanske knytas mer ihop med forumet. Bra jobbat!
Parvelito, Du fÄr gÀrna Äteruppta din blogg du med, gillade dina spaningar!
MÄste bara fÄ tÀnka lite om klarna fredrik och Arne pÄ posten, det hÀr Àr stora organisationer det handlar om bÄde Posten och Klarna, och dessa tvÄ Àr utsedda talespersoner för sina organisationer sÄ det Àr kanske inte sÄ konstigt att just de syns. Det Àr deras jobb helt enkelt och nu vet jag inte som det Àr sÄ hÀr, men i mÄnga organisationer Àr det endast talespersonerna som ska sköta kommunikationen utÄt, vilket kan göra det svÄrt att intervjua andra. I vissa fall kanske det finns en uttalad policy att ingen annan ska ens uttala sig frÄn organisationen. SÄ var det pÄ ett av mina tidigare jobb, presschefen uttalade sig alltid och ingen annan fick göra det.
29 december, 2012 kl. 12:19 #157705Anders
Deltagare– Mere fokus pĂ„ store shops og mere end blot hvad de skriver i pressemedelelsen
– Live inteviews med CEO’s i store ehandelsvirksomheder og gerne fra nogle US selskaber (sĂ„dan gĂžr Thorborg i DK: AminoTV)
– UdrĂ„b mĂ„nedens E-handlere, men gerne store e-handlere som der er en grund til at hĂžre om
– Nyt design. Nu er det blevet sĂ„ stort sĂ„ mĂ„ det godt se godt ud
– Find en mĂ„de sĂ„ forumet virker pĂ„ flipboardLidt mere fokus pĂ„ de store shops vil gavne alle tror jeg. Det er fedt der er mange ivĂŠrksĂŠtter og opstarts E-handlere pĂ„ E-handel.se, men dem man kan lĂŠre mest af, er dem som har store shop, men de har ofte for travlt til at skrive pĂ„ E-handel.se. Men jeg tror de lige krĂŠver en email fra Dan og sĂ„ fĂ„r lov til at lave en serie pĂ„ 5 blog indlĂŠg om E-handel. Lav et ”5 blog indlĂŠg fra XXX” concept.
-
FörfattareInlÀgg
- Du mÄste vara inloggad för att svara pÄ detta Àmne.