Plus Forum Övrigt Om Ehandel.se Var med och påverka ehandel.se 2013!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99401
    Dan
    Deltagare

    Jag och Julle ska snart ha årets planeringsmöte där vi sätter strategin och projekt för 2013 och vi har massor på handlingsplanen redan. Dels saker ni tipsat om och som vi snappat upp under året som bra ideer.

    Men vi tar gärna emot fler förslag. Se det som brainstorming, go crazy, vad vore bra om vi gjorde eller utvecklade under året? Vad saknas? Vad kan göras bättre? Vi kommer gå igenom alla förslag och genomföra det vi kan under 2013!

    Exempel på saker man kan skriva:

    -ni borde intervjua han/hon på XXXX
    -ni borde rapportera mer om tysk ehandel
    -ni borde skaffa den och den forumsdelen
    -ni borde göra si och så med Emeet
    -kan ni inte fixa er dåliga publiceringsplattform
    -kan ni inte ta bort egenreklam-regeln på forumet
    -ni borde lyfta fram kvinnor i nyheter
    -ni borde påverka politikerna i fråga X
    -kan ni inte sluta skriva om cdon hela tiden

    Skriv vad ni vill och tycker, vi läser och utvärderar allt och kan ta kritik och bra förslag, jag lovar.

    #157695
    Parvelito
    Deltagare

    Jag vill ha mer “folkbildning” för ehandlare. Guider som “Så sätter du upp en Open Cart/Tictail/Prestashop-butik”, “Vi testar nyhetsbrevsprogrammen/ärendehanteringsprogrammen/livechattar” eller kanske “Vem säljer 50 hyllvärmare snabbast, Fyndiq, Blocket eller Tradera?”

    Jag vill också se mer kvalitetsbevakning. Kvalitetsindex för fraktföretagen, betalföretagen, webhotellen, hyrlösningarna etc. Låt oss se svart på vitt vem som är snabbast, har mest upptid, aviserar bäst etc. Våra kunder sätter betyg på oss, det är dags att någon börjar granska våra tjänsteleverantörer.

    Något som blir mer och mer vanligt inom mediavärlden är att journalister, redaktörer, programledare etc har en blogg där de mycket fritt och färgat av personligt tyckande kan kommentera saker på ett sätt som inte passar sig i nyhetsform. Det används väldigt olika. En del gör nostalgiska återblickar, en del kommenterar aktuella nyheter och ger sin egen personliga åsikt, en del plockar upp frågor som inte fått plats i nyhetsbevakning eller media och några gör rejäla fördjupningar i aktuella frågor med närmast filosofiska inslag.
    Gemensamt för de här bloggarna är att de är väldigt populära att läsa. Det beror inte enbart på att de är väl promotade av sajten utan för att de är skrivna av mycket initierade personer som fritt kan skriva vad de vill och tycker, utan att tänka på spaltlängder, deadlines, programtid eller nyhetsvärdering.
    Jag skulle vilja se sådant från dig Dan, för du har i särklass störst kontaktnät inom Ehandelssverige som inte är kopplat till att det är affärskontakter. Dessutom är du är jädrigt skarp analytiker som sällan kläcker ur dig något du inte har ordentligt på fötterna för att säga. En “Dan dissekerar-blogg” kanske?
    Sedan finns det ju också en hel del nyhetsskval som passerar redaktör Julius ögon utan att det i hans ögon finns något nyhetsvärde. Kanske kan det bli en “Julle jiddrar-blogg” av det?

    #157698
    Joel
    Deltagare

    @Parvelito 58261 wrote:

    Sedan finns det ju också en hel del nyhetsskval som passerar redaktör Julius ögon utan att det i hans ögon finns något nyhetsvärde. Kanske kan det bli en “Julle jiddrar-blogg” av det?

    Jaaa! Jag saknar Julles IT-blogg med bästa tipsen för att lura Quill på gratis premier! :D

    I övrigt håller jag med Parvelito. Nyhetsrapporteringen är det kanon-nivå på som den är idag men jag saknar totalt reportage och how-to:s i form av artiklar. Julius artikel om hur man fotar produktbilder blev väl uppskattad av många, mer sånt tror jag både kan ge mervärde till medlemmarna och sidan i sig då det på sikt blir ett bra artikelregister för nyblivna e-handlare att läsa igenom. Jag skulle även vilja se “hemma hos”-reportage i form av intervjuer med bilder från lagret hos olika e-handlare. :)

    #157699
    Dan
    Deltagare

    Mycket bra ideer Bernt!

    Praktiska artiklar som du nämner vore guld.

    Kvalitetsindex är också bra, vi kommer få igång uptime och responsetime-testerna på betaltjänsterna igen. Vi borde kunna mäta samma på plattformarna utan problem.

    Frakt borde vi också göra! Kanske kan några saker göras men enkäter som presenteras i regelbundna rapporter?

    Bloggiden är spännande men vi har ju dig redan! Jag slutade blogga på dan.se för att jag var bitter och bara klagade, det är lättast att göra men det är inte alltid så konstruktivt. Om de som står bakom siten ska ha åsikter i sitens format blir det lätt att man tappar objektivitet och trovärdighet. Det är iaf det jag är rädd för.

    Det som är planerat dock är ehandel.se debatt där vi tar in debattartiklar. Är det kanske en mellanväg?

    #157700
    Dan
    Deltagare

    Hehe julle får starta sin fuskblogg inkognito igen!

    Ja, sådana artiklar är guld och skapar riktigt värde länge. Det ska vi verkligen sätta på agendan. Personligen svär jag mig blå över att gå in i norge. Skulle vilja ha en 10-sidig artikel om bara det!

    @Joel 58264 wrote:

    Jaaa! Jag saknar Julles IT-blogg med bästa tipsen för att lura Quill på gratis premier! :D

    I övrigt håller jag med Parvelito. Nyhetsrapporteringen är det kanon-nivå på som den är idag men jag saknar totalt reportage och how-to:s i form av artiklar. Julius artikel om hur man fotar produktbilder blev väl uppskattad av många, mer sånt tror jag både kan ge mervärde till medlemmarna och sidan i sig då det på sikt blir ett bra artikelregister för nyblivna e-handlare att läsa igenom. Jag skulle även vilja se “hemma hos”-reportage i form av intervjuer med bilder från lagret hos olika e-handlare. :)

    #157701
    Joel
    Deltagare

    Just det! Det absolut viktigaste på koda-agendan för 2013 tycker jag borde vara att skapa varje nyhetsartikel som en tråd i forumet, så att man kan följa diskussionen på ett smidigt sätt. Jag tror det skulle innebära fler kommentarer till nyheterna också.

    Se Sweclockers.com för exempel.

    #157702
    Andreas
    Deltagare

    Det finns en sak jag stört mig på rätt länge när de gäller ehandel.se och det är att vissa personer får extra stor synlighet.

    Två exempel: Fredrik på Klarna och Arne på Posten.

    Det finns väl andra personer på dessa storföretag att intervjua, förstår att de är enkelt att vända sig till kontakten man redan har. Men försök leta lite i kulisserna, plocka fram personer som annars inte syns i media.

    Ni kan exempelvis intervjua en av personerna som gör riskbedömmningen hos Klarna eller varför inte en av de som står bakom disken under julhandeln och lämnar ut paket.

    Sedan lämnade jag tips på en större nyhet här under hösten rörande en större finsk ehandelssatsning i Sverige. Fick dock ingen respons alls på det. Skulle vara intressant att höra hur ni behandlar tips som kommer in. Skulle även vara skoj att i alla fall få ett tack fast inte nyheten publiceras.

    Hursom jag gillar de artiklar ni publicerar och nyhetsbrevet är en av höjdpunkterna på fredagar. Som tidigare nämndes kan artiklarna kanske knytas mer ihop med forumet. Bra jobbat!

    Parvelito, Du får gärna återuppta din blogg du med, gillade dina spaningar! =)

    #157703
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Många bra idéer, ser fram emot de där How to artiklarna, de tror jag det mycket till många e-handlare. Kan också tycka att det kan vara bra att ha artiklar att hänvisa till när man får den tusende frågan i forumet om samma sak.

    Internetworld kollar ju webbhotellen årligen, kanske ni skulle göra något liknande med e-handelsleverantörer? Dock är det nog rätt svårt att jämföra och som alla vet brukar Iw kollen få rätt hård kritik varje år.

    Hemma hos reportageidén gillar jag, gärna från både små och stora handlare.

    Bevaka gärna svensk distanshandel lite mer och skriv om deras arbete, det är ju trots allt vår “moderorganisation”.

    Dagens handel har många gånger en del läsvärda artiklar, kanske man kan tänka något samarbete mellan redaktionerna?

    Bloggar är bra och åsikter och tankar från handlare. Dan jag skulle inte ha något emot lite tankar från dig då och då också :-)

    #157704
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Andreas 58268 wrote:

    Det finns en sak jag stört mig på rätt länge när de gäller ehandel.se och det är att vissa personer får extra stor synlighet.

    Två exempel: Fredrik på Klarna och Arne på Posten.

    Det finns väl andra personer på dessa storföretag att intervjua, förstår att de är enkelt att vända sig till kontakten man redan har. Men försök leta lite i kulisserna, plocka fram personer som annars inte syns i media.

    Ni kan exempelvis intervjua en av personerna som gör riskbedömmningen hos Klarna eller varför inte en av de som står bakom terminalen under julhandeln och lämnar ut paket.

    Sedan lämnade jag tips på en större nyhet här under hösten rörande en större finsk ehandelssatsning i Sverige. Fick dock ingen respons alls på det. Skulle vara intressant att höra hur ni behandlar tips som kommer in. Skulle även vara skoj att i alla fall få ett tack fast inte nyheten publiceras.

    Hursom jag gillar de artiklar ni publicerar och nyhetsbrevet är en av höjdpunkterna på fredagar. Som tidigare nämndes kan artiklarna kanske knytas mer ihop med forumet. Bra jobbat!

    Parvelito, Du får gärna återuppta din blogg du med, gillade dina spaningar! =)

    Måste bara få tänka lite om klarna fredrik och Arne på posten, det här är stora organisationer det handlar om både Posten och Klarna, och dessa två är utsedda talespersoner för sina organisationer så det är kanske inte så konstigt att just de syns. Det är deras jobb helt enkelt och nu vet jag inte som det är så här, men i många organisationer är det endast talespersonerna som ska sköta kommunikationen utåt, vilket kan göra det svårt att intervjua andra. I vissa fall kanske det finns en uttalad policy att ingen annan ska ens uttala sig från organisationen. Så var det på ett av mina tidigare jobb, presschefen uttalade sig alltid och ingen annan fick göra det.

    #157705
    Anders
    Deltagare

    – Mere fokus på store shops og mere end blot hvad de skriver i pressemedelelsen
    – Live inteviews med CEO’s i store ehandelsvirksomheder og gerne fra nogle US selskaber (sådan gør Thorborg i DK: AminoTV)
    – Udråb månedens E-handlere, men gerne store e-handlere som der er en grund til at høre om
    – Nyt design. Nu er det blevet så stort så må det godt se godt ud
    – Find en måde så forumet virker på flipboard

    Lidt mere fokus på de store shops vil gavne alle tror jeg. Det er fedt der er mange iværksætter og opstarts E-handlere på E-handel.se, men dem man kan lære mest af, er dem som har store shop, men de har ofte for travlt til at skrive på E-handel.se. Men jeg tror de lige kræver en email fra Dan og så får lov til at lave en serie på 5 blog indlæg om E-handel. Lav et “5 blog indlæg fra XXX” concept.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.