Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #184138
    Axel
    Deltagare

    Efter mina högst ovetenskapliga lekmannatester så verkar det vara en liten bit CSS som ställer till det.
    I http://www.ehandel.se/css/new.css finns det lite CSS för #siteWrapper

    #siteWrapper{padding:0px 5px; overflow:auto; margin:0px auto; width:100%; height:100%; white-space: nowrap; }

    overflow:auto och height:100% tillsammans ser ut att ställa till det i det här fallet.

    Och en snabbt testad lösning verkar vara att ta bort height:100%, så får innehållet flöda fritt istället.

    @Studio Motljus 90537 wrote:

    Hur går det?
    Det blir onekligen så att man även undviker sajten, eftersom scrollningen är så seg i sin primära webbläsare. Borde väl vara något litet trivialt javascript som stör ut det i Firefox.

    #183809
    Axel
    Deltagare

    Man kan även använda sig av Google Charts för att skapa sig en QR-kod om man litar mer på Google, eller inte vill installera en egen generator.
    Då behöver man bara använda sig av en -tagg med lämplig länk.

    En liten brasklapp är förstås att Google har följande text på sin sida:
    “While the dynamic and interactive Google Charts are actively maintained, we officially deprecated the static Google Image Charts way back in 2012. This gives us the right to turn it off without notice, although we have no plans to do so.”

    Så, tjänsten KAN stängas av, men dom har inga planer på det. Och så har det varit sedan 2012.

    Det finns även javascript som kan generera QR-koder, om man inte vill göra några större ingrepp med server-side-kod etc.

    Oavsett hur man väljer att göra så:

    (EDIT: Jag ska tillägga att detta inte är information från några officiella källor utan det är vad jag har dragit för slutsatser efter att kikat runt och testat mig fram, så ta det för vad det är.)

    Swish QR-kod består av en enkel textsträng, formaterad enligt följande exempel:
    C1230000000;100;meddelande;6

    C;;;<0-7>

    Belopp kan även ha upp till två decimaler för ören, t.ex. 100,50. Både punkt och kolon fungerar som decimalpunkt.
    (Tre decimaler ger felmeddelande, FYI)

    Den sista <0-7> är för låsning av olika fält.
    0 = allt låst.
    1 = swishnrfält upplåst
    2 = beloppfält upplåst
    3 = swishnrfält och beloppfält upplåst
    4 = meddelandefält upplåst
    5 = swishnrfält och meddelandefält upplåst
    6 = beloppfält och meddelandefält upplåst
    7 = allt upplåst

    Exempel för att använda Google Charts med ovan exempel, alla fält låsta, som ger en bild på 300×300 pixlar:

    https://chart.googleapis.com/chart?cht=qr&chs=300×300&chl=C1230000000;100;meddelande;0&choe=utf-8

    Textsträngen bör man egentligen ha url-encoded för att vara på den säkra sidan. T.ex. ett semikolon i meddelandetexten skulle ställa till det väldigt.

    Variablar till Google Charts och dess innebörd:
    cht = qr, vi vill generera en QR-kod alltså
    chs = bredd x höjd (på bilden som genereras)
    chl = textsträng, dvs vår C12300000…-sträng från ovan
    choe = encoding på textsträngen i QR-koden, utf-8 är standard.

    Intresseklubbens anteckningar för den nyfikne:
    Bokstaven C före Swishnumret är för att det verkar finnas lite olika varianter av dessa textsträngar som har olika krav och funktionalitet.

    Bokstaven A, exempel: A1230000000
    Detta är vad Swishappen genererar för QR-kod om man skapar en genom sin app.

    Bosktaven B, exempel: B1230000000;100
    Swishnummer och summa är låst, meddelandefält öppet.
    Ignorerar allt efter beloppet, så B1230000000;100;blabla ger samma resultat som utan ;blabla.

    Har ingen aning hur/var/när denna B-variant används dock, men A och C fanns, så det verkade logiskt att det skulle finnas en B också. Vilket det gjorde.

    #183044
    Axel
    Deltagare

    Har du ett mellanrum i mitten av “Action=act_SystemActions_Body” eller är det forumet som spökar med formateringen?

    Det ska nog inte vara något mellanrum där, så testa att ta bort det isåfall.

    else if (GM_getValue(“trigger”)==”2″ && document.location.href.indexOf(“Action=act_SystemActions_Body”)>-1) {
    [/CODE]

    @PontusAndersson 88993 wrote:

    Någon som använder scriptet idag? Jag får de bara att fungera till startsidan i packsoft efter man loggat in.
    Gissar att dom ändrat någon url som gör att den inte stämmer med raden:

    else if (GM_getValue(“trigger”)==”2″ && document.location.href.indexOf(“Action=act_SystemActions_Body”)>-1) {

    [CODE]
    else if (GM_getValue(“trigger”)==”2″ && document.location.href.indexOf(“Action=act_SystemActions_Body”)>-1) {
    [/CODE]

    @PontusAndersson 88993 wrote:

    Någon som använder scriptet idag? Jag får de bara att fungera till startsidan i packsoft efter man loggat in.
    Gissar att dom ändrat någon url som gör att den inte stämmer med raden:

    else if (GM_getValue(“trigger”)==”2″ && document.location.href.indexOf(“Action=act_SystemActions_Body”)>-1) {

    #182570
    Axel
    Deltagare

    Ja, visst går det.
    Och mycket riktigt har Datainspektionen invändningar mot detta.
    I princip gillar dom inte att sådana tjänster kan missbrukas till att användas som en ren upplysningstjänst, i andra syften än vad funktionen egentligen är till för.

    http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2010/onoffs-kunder-far-fylla-i-adressen-sjalv1/
    http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2013/fel-visa-uppgifter-fran-folkbokforingen-pa-webbplats/

    För ett år sedan så ställde jag en fråga till Datainspektionen gällande detta.
    Jag hade just sett att Systembolaget hade en variant av adressuppslagningen, där man fyller i förnamn, efternamn samt personnummer, och om allt matchar så visas adressen, annars inte.
    Jag hade även sett andra varianter, där man t.ex. behöver fylla i ett matchande postnummer med personnummret (klarna tror jag).

    Så min fråga till DI var ju givetvis, är det okej att göra på det viset, och finns det någon gräns man kan förhålla sig till för vad som är okej och inte?

    Det korta svaret var att DI inte har tagit ställning till en sådan alternativ tjänst och inte kunde svara. Men riskerna bör vara mindre med en sådan funktion.

    Datainspektionens svar wrote:
    Det stämmer som du skriver att olika aktörer använder liknande tjänster men försöker att minska integritetsrisken genom att kräva fler faktorer för att exponera uppgifterna, dvs. att man måste ange personnummer och postnummer exempelvis. Det finns även exempel på aktörer som bara delvis exponerar adressuppgifterna genom att maskera varannan bokstav, göra stjärnor istället för att skriva ut vissa bokstäver osv. Datainspektionen har inte tagit ställning till någon sådan alternativ tjänst så jag kan därför inte ge dig besked om detta är förenligt med personuppgiftslagen. Riskerna torde dock minska med dessa funktioner.

    Går att tolka på valfritt sätt tycker jag..

    Det kan även finnas ett annat alternativ, i äkta kryphålsanda.

    Om du skaffar dig ett utgivningsbevis så gäller inte längre personuppgiftslagen, och du kan köra på det gamla vanliga sättet.
    (Datainspektionen tycker dock att det är läge att ändra på grundlagen och stänga lite kryphål med just utgivningsbevis. Tack vare sidor som t.ex. Ratsit och Lexbase, som i olika omgångar skapat nyhetsrubriker med sina tjänster som lutar sig mot utgivningsbeviset)

    Det enda problemet som jag stötte på i slutändan var att SPARs prislista inte var snäll mot den lilla ehandeln som försökte hålla i slantarna.
    https://www.statenspersonadressregister.se/root/vara-tjanster/priser/prislista.html

    “Personsökning via program till program”
    Fast avgift: 700:-/månaden
    Sökning med personnummer: 0,20:-/sökning

    @DavidWigg 88376 wrote:

    Nu var det ett tag sedan jag var i ehandelssvängen :)

    Men går det att integrera SPAR https://www.statenspersonadressregister.se/ idag på en enskild webbutik? För att hämta adressuppgifter med personnummer. Läst någonstans förut om att Datainspektionen hade invändningar på det.

    #163867
    Axel
    Deltagare

    @mailingbags.nu 88247 wrote:

    Netto x 6,2

    Och för den som undrar så ser den långa vägen dit ut enligt följande.

    Inpris / 0,45 / 0,45 * 1,25

    Exempel, inpris 100:-
    100 / 0,45 = 222,23 = dina 55% i marginal
    222,23 / 0,45 = 494,84 = ytterligare 55% marginal för återförsäljarens rabatt.
    494,84 * 1,25 = 618,55 inkl moms för slutkund.

    Med avrundning på valfria ställen.

    @Kalkyl1956 88246 wrote:

    Hej!
    Söker en formel för att utifrån ett inpris komma fram till ett försäljningspris inkl. moms.
    Återförsäljaren skall ha 55% rabatt och jag vill ha en marginal på 55%.

    Kunde någon skriva en sådan formel vore jag djupt tacksam!

    #181377
    Axel
    Deltagare

    @Stefan72 86817 wrote:

    fast det står ju tydligt i skv552 att frimärken är en momsfri vara och de varor som står i den listan kan ju inte anses vara momsfria enbart när de säljs av källan eller den det berör? De är väl alltid momsbefriade oavsett vem som säljer varan och när?
    Då borde det rimligen inte ha nån betydelse hur många led försäljningen sker i ?

    Om jag tex skulle köpa och sälja blod som är befriat från moms. Då blir jag ej debiterad moms av sjukhuset eller vem som nu tillhandahåller men skulle då behöva debitera moms om jag sålde till den som behövde ? Vem gynnas då av att det är en momsfri vara?

    Hela stycket om det i SKV552 lyder:
    “Posttjänster undantas från moms när de ingår i den samhällsomfattande posttjänsten enligt postlagen. Även frimärken som används för tjänster som ingår i den samhällsomfattande posttjänsten undantas från moms. Undantaget gäller dock inte sådana samhällsomfattande posttjänster vars villkor förhandlats individuellt.”

    Så det står tydligt att posttjänster undantas från moms när de ingår i dem samhällsomfattande posttjänsten enligt postlagen.
    Det är fortfarande Postnord som har uppdraget att utföra den samhällsomfattande posttjänsten enligt postlagen, ingen annan. Dom har specifikt blivit utpekade att sköta denna tjänst.

    Postnords ombud säljer frimärken etc på uppdrag av Postnord och omfattas därför av undantaget.
    Du säljer som sagt inte Postnords tjänster, däremot nyttjar du (och förbrukar) deras tjänst för att skicka något.

    Att vi ehandlare som säljer varor ska lägga moms på övriga avgifter framgår ganska tydligt här:
    http://www.skatteverket.se/omoss/omskatteverket/rapporterremissvarskrivelser/skrivelser/arkiv/ar/2002/2002/skrivelser20020913.4.18e1b10334ebe8bc80001578.html

    Och om du säljer en vara som är undantagen från moms, t.ex. blod, och ska skicka detta till kunden, då behöver du inte ta ut någon moms på din fraktavgift heller. Oavsett om du skickar med Postnord, Schenker eller DHL.

    En liten intressant brasklapp dock…
    Jag är lite nyfiken på vad som händer om du köper en karta frimärken av postnord och skickar dessa till en kund för att kunden ska kunna nyttja dessa. Det är möjligt att du då kan skippa att debitera moms, helt och hållet.
    Men det är ingen bra affär oavsett…

    Summan av kardemumman är väl att posttjänsterna enligt postlagen skiljer sig från andra momsundantag helt enkelt.

    Tanken är väl att invånarna i samhället ska gynnas av att det är undantaget från moms. Ingen extra skatt ska läggas på att Kalle behöver skicka ett brev till Ada. Att det inte är någon moms på blod tänker jag mig är av i princip samma anledning. Det är en samhällsviktig funktion. Precis som banktjänster. Men där finns ingen som har fått enskilt ansvar att tillhandahålla tjänsten.

    #179401
    Axel
    Deltagare

    Just så tolkar jag det också.

    Jag säljer en produkt, inget annat.
    Jag tar dock ut en avgift för att skicka varan till kunden.
    Denna underordnade avgiften är det samma moms på som det är på varan jag säljer, precis som med eventuell fakturaavgift (helt enligt SKVs regler).

    Avgiften bestämmer jag och måste inte vara samma som min faktiska kostnad. Det är två olika saker helt enkelt.

    Postnord är det enda företaget i Sverige som har som samhällsuppdraget att förmedla den samhällsomfattande posttjänsten, och är därmed de enda som säljer (vissa) posttjänster utan moms.

    @VATadviser 86799 wrote:

    Jag har inte i detalj satt mig in i det här men kikade som hastigast nu.

    Jag tycker inte att vi som e-handlare säljer posttjänster. Vi säljer frakt vilket är en tjänst som skall faktureras med moms. Så här skriver man hos Postnord

    “Momsfriheten gäller enligt lagtexten för frimärken samt posttjänster som ingår i den samhällsomfattande posttjänsten, och som inte är individuellt förhandlade. Det innebär att momsfriheten gäller direktbetalande kunder, som inte har ett avtal med PostNord”

    De av oss som går till posten och köper frimärken eller skickar över disk (jag är en av dem) och inte har ett avtal får alltså numera ett kvitto utan moms. Men det tolkar inte jag som att jag i min tur erbjuder mina kunder samma tjänst. Jag anser att jag säljer en frakt som dessutom kan eller inte kan ingå i mitt pris mot kund och således lägga moms på frakten.

    Det kommer jag att fortsätta med. Tills någon från SKV hävdar att det är fel.

    #181043
    Axel
    Deltagare

    Sett ur återvinningsperspektivet, vad brukar hända med detta rivna wellmaterial efteråt?

    När det kommer i en kartong som packmaterial, sorterar folk det som wellpapp tillsammans med övriga hela kartonger, eller slängs det bara rakt i soptunnan?
    Det senare känns spontant mer troligt. Men det innebär ju även att återvinningscirkeln bryts där. Så miljömässigt känns det inte helt bra heller.

    #181008
    Axel
    Deltagare

    Jag bokför varan på ett konto och frakten på ett annat, för att kunna se om jag förlorar en massa pengar på frakten eller inte.

    Se även länkat inlägg som ställer samma fråga. Finns även en länk till en längre post om VMB i mitt inlägg i den frågeställningen.

    http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/3615-fraga-revisorn-7.html#post85620

    @PGLG 86285 wrote:

    Hej!
    Vi säljer begagnat på nätet och tillämpar förenklad vintsmarginalbeskattning. Kunden betalar in köpsumma plus frakt. Hur gör ni när ni andra som tillämpar detta i bokföringen sen? Separerar ni all frakt från den faktiska försäljningen eller bakar ni in den? (summan av momsen blir ju den samma i slutänden)
    Nu kommer ju momsen att försvinna på frakt med posten, hur gör ni då? Vad säger ni som har full koll på förenklad vintsmarginalbeskattning?

    Vi säljer via olika kanaler och har alltså inget samlat administrationsprogram för försäljningen.

    #180485
    Axel
    Deltagare

    Hej Klas.

    Frakt (och t.ex. fakturaavgift) är en underordnad kostnad till varan och beskattas på samma sätt som varan, så om varan beskattas enligt VMB så gäller detta även frakten för varan, dvs ingen moms. Frakten du tar ut läggs till varans försäljningspris, och ökar vinstmarginalen, och därmed den moms du betalar där.

    Så hantera den på samma sätt som varan, klumpa ihop om det är vad du gör.

    Se även ett längre inlägg här om VMB, kanske kan ge viss hjälp på traven:
    http://www.ehandel.se/forum/generellt-om-e-handel/9185-vmb-beskattning-beggagnad-varor-hjaelp.html#post82068

    @Klas Hjortstam 85622 wrote:

    Det jag frågar om är hur jag ska bokföra UTGÅENDE moms på portot; vill säga det porto mina kunder betalar för. Jag ser nu att det var lite oklart i min fråga.

    /Klas

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 19 totalt)